Obytný soubor leží na rozhraní města a příměstské krajiny, svažuje
se k severu. Jsou z něj krásné výhledy do kotliny Kníničské přehrady. Územním
plánem byla určena výška, resp. hustota zástavby indexem podlažních ploch 0,4 –
0,8.
Cílem návrhu bylo vytvořit obytnou čtvrť. Tedy nikoliv ornament vzniklý
mechanickým řazením bytových objektů, nýbrž strukturovaný celek s přirozeným
centrem tvořeným občanskou vybaveností (hospoda) a s různým, ale současně
srozumitelným a jednoznačným charakterem veřejných prostorů. Obytné a rodinné
domy tvoří fronty čtyř ulic vedených po vrstevnicích k severu. Struktura
zástavby graduje od paty svahu na severovýchodě po jeho hřeben na jihozápadě,
přičemž je tvořena nad sebou položenými horizontálami uličních front. A to od
spodních domů rodinných přes bytové až k výškovým panelovým z 80. let na
vrcholu. Osamocená a přírodní horizonty ničící skupina bodových paneláků, necitlivě
umístěná na vrcholu kopce, se tak zapojila do zástavby.
Druhá etapa výstavby obytného souboru Panorama obsahuje 212
bytů ve čtyřech obytných blocích, 61 řadových rodinných domů a objekt mateřské
školy. Na rozdíl od první etapy nechtěl developer u obytných domů loggie a
francouzská okna. Protáhlé bloky jsou tedy vodorovně členěny pásy oken a
parapetů. Tato výrazná horizontalita interpretuje stoupající terén svahu.
Zubořez vrchního patra obytných bloků a nepravidelně vysunuté konzoly balkonů
výrazně člení jejich hmotu. Stíny zdůrazňují trojrozměrnost a plasticitu
zástavby svahu. Brání tak „slití“ jejího vjemu do jednotvárné hmoty a
zdůrazňují morfologii místa.
Vstupní fasády domovních bloků jsou traktovány vertikálami schodišťových jader
do jednotlivých sekcí. Každá z nich má rozdílnou barevnost interiérových
zámečnických prvků. Podobně mají rodinné domy vlastní barvu vstupních dveří.
Tak jsou odlišeny jednotlivé domy v lapidární geometrické skladbě obytného
souboru. Jeho „centrum“ vytváří piazzeta se symetrickým motivem dvojice
půlválcových ukončení parteru protějších domovních bloků, ve které je umístěna
občanská vybavenost. Komunikace jsou navrženy s ohledem na minimalizaci
zpevněných ploch bránících vsaku srážkových vod a tvoří křivku – „hadovku“
stoupající (klesající) po svahu. Nejkratší pěší spojení s břehem přehrady
umožňuje chodník vedený po spádnici, který spojuje nejvýše a nejníže položenou
část obytného souboru a dělí ho na část zastavěnou bytovými domy na východě a
rodinnými domy na západě. Ty svým drobnějším měřítkem vytváří přechod do
příměstské krajiny s chatovými osadami nad přehradou.
Autorská zpráva
Foto: David Židlický
Autor: prof. Ing. arch. Petr Pelčák; spolupráce Linda Audyová,
Rostislav Balog, Miroslava Blechová, Kateřina Eiermannová, Šárka Justová,
Martin Jireš, Viktor Kvita, Alena Superatová, Petr Uhrín
Investor: Moravská stavební – INVEST, a.s., M.S. Panorama, s.r.o.
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.