Městský soud nařídil hlavnímu městu, aby do jednoho roku snížilo hladinu hluku v bytech u magistrály na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů v noci.
Snížení nejvyšší povolené rychlosti, výměna povrchu vozovky a výstavba protihlukových zábran by byly podle dopravních odborníků, které oslovila ČTK, cestou ke snížení hluku z takzvané severojižní magistrály v Praze. Opatření by byla poměrně nákladná. Magistrát musí omezit hlučnost ze silnice podle rozsudku městského soudu, který o tom rozhodl na základě žaloby některých obyvatel z okolí.
Podle odborníka na dopravu Petra Moose by měl magistrát umístit na magistrálu programovatelné dopravní značky, kterými se dá rychlost regulovat. V noci by byla povolena nižší než přes den. Další odborník František Laudát ale upozornil na to, že automobily po magistrále stejně v určitých hodinách kvůli hustému provozu jen popojíždějí. Zvyšují se tak emise, podotkl.
Prvním krokem ke snížení hluku by mohlo být podle Laudáta nahrazení současného asfaltového povrchu živicí s příměsí drcené gumy. Ani nahrazení povrchu asfaltem s příměsí drcených pneumatik není prý ideální. Je měkčí a není tak odolný při častých rozjezdech automobilů. Snáze se tedy ničí.
Dalším řešením by bylo postavit kolem silnice protihlukové stěny nebo její části zakrýt tubusem z průhledného plexiskla. Vyžadovalo by to ale poměrně velké náklady na výstavbu i údržbu. Podle Moose by se stěny měly postavit na nejvíce exponovaných místech. Pokud by se měnila obyvatelům bydlícím v okolí magistrály okna, při větrání by to podle některých odborníků nepomohlo. Nejradikálnějším a nejvíce nákladným krokem by bylo magistrálu v určitých úsecích zahloubit pod zem.
"Řešení nebude jednoduché. Je otázka, kterou cestou se Praha vydá," podotkl Laudát. Podle Moose nezbude nic jiného než to, že město bude muset vyjít požadavku obyvatel vstříc. "Občanům to dlužíme," soudí Moos, který se pozastavil nad tím, že Ředitelství silnic a dálnic staví hlukové stěny v některých případech v místech, která nejsou obydlena.
Problémem Prahy je podle Laudáta to, že nemá dokončený vnější automobilový okruh. Mnozí řidiči, kteří městem jen projíždějí, volí cestu přes střed po magistrále. Denně tudy projede kolem 100 000 vozidel. Obecně náklady na dodržení zákona, který hlukové limity stanovil, budou podle Laudáta enormní. Některé silnice se patrně budou muset uzavřít, soudí.
Městský soud nařídil hlavnímu městu, aby do jednoho roku snížilo hladinu hluku v bytech u magistrály na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů v noci. Magistrát se chce dovolat k Nejvyššímu soudu.
Pražská Technická správa komunikací má podle svého mluvčího Tomáše Mrázka obecně tři možnosti, jak hluk snižovat. První je výměna dlažby za asfalt, což už se stalo například v Sokolovské ulici od Balabenky k ulici Na Břehu, v některých ulicích v Karlíně a v Chotkově ulici. Letos se chystá výměna kostek za asfalt například v Anglické ulici.
Správa také v některých ulicích nezáplatuje díry, ale opravuje souvislé pásy. "Loni a předloni byl tímto způsobem vyměněn povrch například v ulici V Holešovičkách, na letošek se chystá třeba Kbelská, Liberecká a Kolbenova," uvedl Mrázek. Poslední možností je odvést vozidla mimo obydlené oblasti. Příkladem je výstavba prodloužení Pobřežní ulice, díky níž tranzitní doprava opustí zastavěnou oblast Karlína.
Zdroj: Zpráva ČTK 31.1.2008
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…