Ve varšavském Muzeu současného umění (Muzeum Sztuki
Nowoczesnej) je až do konce října k vidění výstava s názvem Oskar i Zofia
Hansenowie Forma Otwarta. Výstava ukazuje souhrn prací profesního i životního páru
významných polských architektů. Manželé Hansenovi jsou spojováni hlavně s teorií
Otevřené formy, kterou Oskar Hansen formuloval na přelomu 50. a 60. let a průběhu
svého života ji se ženou Žofií dále rozvíjeli. V duchu této teorie navrhovali
své stavby, vytvářeli sochy a obrazy a učili svoje studenty.
Současná výstava je završením několikaletého bádání o tvůrcích,
kteří donedávna nebyli ani v Polsku příliš známi. Varšava je již čtvrtým
zastavením této výstavy. Všechny předchozí proběhly v zahraničních galeriích,
v Portu, v Barceloně a také na Fakultě architektury a umění Yaleské
univerzity.
V jediném sále muzea si mohou návštěvníci prohlédnout
tvorbu obou umělců v koncentrované podobě. Zdokumentovány jsou zde všechny
významné stavby a projekty doplněné sochami, obrazy a didaktickými pomůcky. Vystavené
práce jsou rozdílné nejenom svým typem, ale mají i velmi rozdílné měřítko.
Ze společné architektonické tvorby manželů Hansenových jsou
vystaveny nákresy vlastního varšavské bytu, fotografie letního domu v obci
Szumin a panelového sídliště v Lublině nebo model výřezu urbanistického
projektu s názvem Kontinuální lineární systém. Utopistický projekt z šedesátých
let navrhující bydlení v roce 2000 v systému liniových měst táhnoucích se
přes celé Polsko, od moře až k Tatrám.
Důležitou částí tvorby představují didaktické pomůcky, které
Oskar Hansen využíval při své výuce na Akademii výtvarných umění. Rozměrné
pomůcky sloužily k objasňování teorie Otevřené formy; studenti vytvářeli
kompozice a modely dle idejí této teorie. Vystavené objekty a dokumenty doplňuje
několik videí, které ukazují Oskara Hansena při práci a při výuce.
Oskar Nikolai Hansen,
(Helsinki, 1922 – Warszawa, 2005) – architekt, výtvarník, teoretik a pedagog.
Syn ruské matky a norského otce. Vystudoval Vyšší technickou školu ve Vilnusiu
(1942) a po konci druhé světové války Fakultu architektury na varšavské
polytechnice.
V letech 1948-50 pobýval díky stipendiu v Paříži a
praktikoval v kancelářích Pierre’a Jeanneretaa a Fernanda Légera. Na
kongresu CIAM v Bergamu v roce 1949 se odvážil kritizovat Le
Corbusiera a byl proto pozván na letní školu CIAM pořádanou v Londýně.
Přes možnost zůstat praktikovat ve Velké Británi se vrátil do poválečného
Polska s nadějí, že zde lépe uplatní své schopnosti.
V roce 1959 vyhlásil na kongresu CIAM
v nizozemském Otterlo manifest Otevřené formy a rozhodl se dále pracovat
pouze na zakázkách, ve kterých byl schopen svoji teorii naplnit. Od roku 1952
až do roku 1983 vyučoval na Akademii výtvarných umění ve Varšavě a ovlivnil tak
řadu polských architektů i výtvarníků.
Zofia
Garlińska-Hansen (Kałuszyn 1924 – Warszawa, 2013) – architekta a
spoluautorka teorie Otevřené formy. Absolventka Fakulty architektury varšavské
polytechniky. Spolu se svým manželem Oskarem Hansenem se podílela na
architektonických návrzích.
Muzeum současného umění sídlilo do roku 2016 v modernistickém
pavilonu s názvem Emilia, který byl v době socialismu legendární
prodejnou nábytku ve Varšavě. Ve stejném roce byl, kvůli developerské výstavbě,
pavilon zbořen a pro novostavbu muzea byl vyhrazen pozemek v blízkosti Paláce
kultury. Autorem novostavby muzea je americká architektonická kancelář Thomas
Phifer and Partners.
Muzeum našlo dočasné útočiště v dřevěném pavilónu na
nábřeží Visly, který byl do Varšavy přenesen z Berlína. Pavilon byl v letech
2008 – 2010 využíván jako Kunsthalle a je dílem rakouského architekta Adolfa
Krischanitze. Objekt má tvar bílého kvádru s expozicí o ploše 600m2
doplněnou kavárnou a vstupní recepcí s knihkupectvím. Povrch bílé vnější
fasády pokryl svými kresbami mladý polský malíř Slawomir Pawszak. Celou stavbu
zapůjčila varšavskému muzeu vídeňská nadace Thyssen-Bornemisza Art
Contemporary.
Vladimír Balda
Zdroj foto:
výstava: http://prasa.artmuseum.pl
provizorní objekt muzea: http://prasa.artmuseum.pl
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.