Od 17. března do 18. června 2017 se
v Ústí nad Labem představí exteriérová výstava Příběh paneláku v Ústeckém kraji, která přiblíží
historii a současnost vybraných sídlišť v Litvínově (sídliště
Stalinových závodů), v Mostě (Podžatecká), v Ústí nad Labem (Severní Terasa), v
Teplicích (Šanov II) a v Chomutově (Březenecká). Tato výstava, volně
přístupná široké veřejnosti na Mírovém náměstí, je dvanáctou výstavou z
putovního cyklu věnovaného vybraným sídlištím v jednotlivých krajích České
republiky.
„Rádi bychom ukázali, že všechna sídliště nejsou
stejná, že to nutně nemusejí být monotónní shluky krabic vyprojektované
anonymním týmem v projekčním ústavu,“ vysvětluje hlavní autorka projektu Lucie Skřivánková (Zadražilová)
z Uměleckoprůmyslového musea v Praze. „Panelová
sídliště mají svou minulost, přítomnost a v mnoha případech
i rozvojový potenciál a pro své obyvatele představují domov. Bylo by proto
chybou zavírat oči před osobitostí řady z nich a nechat se ovlivnit
jednostrannými odsudky,“ dodává.
Podle dat z posledního Sčítání (2011) žije v Ústeckém kraji v bytě
s panelovými stěnami 321 265 (41 %) z celkového počtu
784 437 obyvatel. Tyto „panelové domácnosti“ tvoří zhruba 44 % všech
domácností. Na celkovém množství obydlených domů bytového fondu kraje se
paneláky podílejí 8 %.
Exteriérová výstava návštěvníky seznamuje s pěticí sídlišť z pěti měst.
Sídliště v Litvínově a Mostě reprezentují poválečnou bytovou výstavbu pro velké
průmyslové závody. Projekty panelových sídlišť v Ústí nad Labem, Teplicích a
Chomutově vznikaly v době společenského a politického uvolnění šedesátých let,
kdy architekti měli možnost pracovat svobodněji.
Litvínovské Sídliště Stalinových závodů navrhli po druhé světové válce představitelé
meziválečné avantgardy pro zaměstnance stejnojmenné chemičky. Kromě dvouletkových
cihlových domů a řadových domků a dvojdomků je jeho součástí i slavný
koldům Evžena Linharta a Václava Hilského zapsaný v Ústředním seznamu
kulturních památek České republiky.
Jen o něco mladší hornické sídliště Podžatecká v Mostě bylo od počátku
zamýšleno jako samostatný obytný celek napojující se na historické centrum
města. Inspiraci metodou socialistického realismu nezapřou tzv. Stovky, čtyři
zděné pětipodlažní bytové domy na půdorysu písmene E s dvory otevřenými do sídliště
a s obchody a průjezdy umístěnými směrem do městské třídy.
V roce 1962 proběhla v Ústí nad Labem celostátní soutěž na urbanistické
řešení nového obytného celku Severní Terasa pro více než dvacet tisíc obyvatel.
Vítězný návrh nabídl důmyslnou koncepci – s využitím poměrně malého počtu
typů domů se podařilo vytvořit rozmanité vnitřní obytné prostory a nový soubor
kompozičně provázat s městskou strukturou.
Za návrh teplického sídliště Šanov II získal architekt Miroslav Masák v
roce 1963 první cenu v soutěži Svazu architektů ČSSR. Jeho unikátnost netkví
pouze ve velkorysém urbanistickém pojetí celku, ale i ve zdařilých realizacích
občanské vybavenosti.
Nejmladším celkem v našem výběru je sídliště Březenecká v Chomutově se
třemi experimentálními osmnáctipodlažními domy, které na sklonku šedesátých let
navrhl architekt Rudolf Bergr. Inspiroval se přitom v rovině koncepční,
formální i technologické Le Corbusierovým domem Unité d’habitation v Marseille.
Na realizaci těchto sídlišť se často podíleli velmi schopní architekti,
kteří tvůrčím způsobem rozvíjeli myšlenky architektů a urbanistů meziválečné
avantgardy. Výstava se rovněž věnuje otázkám urbanismu, dispozicím bytů,
umělecké výzdobě sídlišť i stavebním technologiím. Neopomíjí ani otázku, jaká
je věková, vzdělanostní a profesní struktura zdejších obyvatel a jak se
proměnila od doby výstavby. „Na příkladech
ukazujeme, co se s vybranými panelovými sídlišti děje dnes, zda
regenerační zásahy přispěly ke zlepšení obytného prostředí nebo naopak narušily
genia loci těchto celků,“ doplňuje Lucie Skřivánková.
Grantový úkol Panelová sídliště v
České republice jako součást městského životního prostředí: Zhodnocení
a prezentace jejich obytného potenciálu je pětiletým výzkumným a
výstavním projektem, na kterém spolupracují téměř dvě desítky historiků
architektury, urbanistů, památkářů, demografů a dalších odborníků z muzejních
i akademických pracovišť. Odborným garantem je historik umění profesor
Rostislav Švácha, institucionálně projekt zaštiťuje Uměleckoprůmyslové museum v
Praze. Ministerstvo kultury ČR projekt podporuje v rámci grantového programu
výzkumu a vývoje národní kulturní identity (NAKI).
Vedle souhrnné česko-anglické monografie o problematice sídlišť a dílčích
odborných textů a publikací je hlavním výstupem projektu série třinácti
výstav v jednotlivých krajských městech, která v roce 2017 vyvrcholí
soubornou výstavou v Praze. Výstavní cyklus je určen zájemcům z řad
odborné i laické veřejnosti. Expozice podle návrhu architektonického ateliéru
A1 Architects (Tereza Schneiderová, Lenka Křemenová, David Maštálka) má podobu
stylizovaného panelového městečka. Šest volně stojících prvků z lehčeného
betonu vyrobila na míru pro účely projektu firma LIAS Vintířov. Autorem
grafického řešení je Štěpán Malovec.
Panelová sídliště představují důležitý urbanistický, architektonický i
historický fenomén. Přestože byla nejtypičtější a nejrozšířenější formou
hromadné bytové výstavby 50. až 80. let a dnes na sídlištích žijí téměř
tři miliony obyvatel České republiky, je výzkum jejich významu
a sociokulturní role teprve v počátcích. Po letech jednostranné
kritiky a odmítání jsme dnes nicméně svědky vzrůstajícího zájmu
o téma panelových sídlišť nejen mezi odborníky, ale také mezi současnými
umělci.
Termín: 17. března – 18. června 2017
Adresa: Mírové náměstí, Ústí nad Labem
Další informace:
www.panelaci.cz
www.upm.cz
https://www.facebook.com/panelaci
Nabídka programů pro školy: www.panelaci.cz/stranka/pro-skoly.
tisková zpráva
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.