Podobu parkovacího
domu za katedrálou navrhnou architekti, město vyhlašuje další soutěž
Ostrava vyhlásila další architektonickou
soutěž, tentokrát na návrh řešení Parkovacího domu za katedrálou. Budoucí
parkovací dům zaplní proluku na nároží ulic Zámecká a Purkyňova, kde se
v současné době nachází placené veřejné parkoviště. Bude disponovat zhruba
třemi stovkami míst, jeho přízemí zaplní obchody, prostory pro služby i gastronomii.
Organizátorem užší jednofázové soutěže na novostavbu parkovacího domu je Městský
ateliér prostorového plánování a architektury.
„Proluku chceme zastavět kvalitním městsky vypadajícím domem, to je
očekávání, které od soutěže máme. Uvolníme si tím veřejný prostor
v okolních ulicích a plochách před významnými budovami, odkud stáhneme
auta do krytých stání. Zároveň tak získáme významné kapacity pro budoucí
zástavbu na Masarykově náměstí. Do
soutěže vyzveme tři účastníky přímo, další tři vybere soutěžní porota na
základě předložených portfolií. Žádosti o účast v soutěži včetně portfolia
může podat neomezený počet zájemců, a to do konce července. Vítěze bychom měli
znát v lednu 2021,“ uvedla resortní náměstkyně Zuzana Bajgarová.
K podání návrhu město přímo vyzve tři
kanceláře. Budou to A69 – architekti, Atelier bod architekti a Architekti Hrůša & spol., Ateliér Brno. V srpnu
rozhodne rada města o snížení počtu účastníků. Na odevzdání návrhů bude mít
šest vybraných soutěžících čas do 20. listopadu 2020. Odevzdané návrhy město
odprezentuje příští rok v únoru.
Soutěžní
zadání reflektuje požadavky památkové péče. Svou vnější podobou má nový
parkovací dům respektovat umístění v historickém centru, a zvláště pak
sousedství s architektonicky významnými stavbami, jimiž jsou obchodní dům
Horník (dříve OD Bachner světového architekta Ericha Mendelsohna) či katedrála
Božského Spasitele. Výškově má navázat na ostatní budovy a má mít městskou
pohledovou fasádu. Dům by
neměl narušit střešní krajinu centrálního obvodu, aby zůstal zachován zajímavý
vzhled této části města s katedrálou často fotografovanou z ptačí
perspektivy.
Město
si v soutěžním zadání vymínilo, že v přízemí parkovacího domu budou prostory
pro občanskou vybavenost, tedy služby, obchody či stravování. Součástí objektu
budou veřejné toalety. Parkovací dům bude určen pro vozidla s klasickým i
alternativním pohonem, přičemž stání budou navržena tak, aby umožnila komfortní
zaparkování i větších osobních aut. Součástí objektu budou místa pro dobíjení
elektrovozidel. Jejich počet může postupně narůst na základě poptávky. V přízemí
by měl vzniknout také prostor pro bezpečné uzamčení jízdních kol.
„Parkovací dům má nahradit zhruba stovku povrchových parkovacích míst na
parkovištích v okolí katedrály Božského Spasitele. Uvolní se tedy prostranství,
které je pro město velmi cenné. Zadání soutěže jsme pojali tak, aby autoři
návrhů řešili území komplexně, tedy nejen parkování, ale také například vedení
a kapacitu inženýrských sítí. Vybudováním parkovacího domu se vytvoří prostor i
pro další záměry v území,“ doplnil ředitel Městského ateliéru
prostorového plánování a architektury Ondřej Vysloužil.
Součástí návrhu na řešení
parkovacího domu bude umístění technologií, které zvýší kapacitu v území
(elektrická energie), či umožní optimalizaci stávajícího vedení podzemních
inženýrských sítí (např. parovodní soustava). Rozšíří se tak možnosti, jak v
budoucnu pracovat s dalšími pozemky na náměstí a v jeho okolí, protože i
budoucí stavby budou závislé na přítomnosti sítí. Vjezdy a výjezdy musí být řešeny
tak, aby ani v době zvýšených nároků na parkování například v době
konání divadelních představení nebo mší nebyl narušen běžný provoz
v ulici.
Návrh by měl zároveň zohlednit
aktuální trendy v oblasti hospodaření s dešťovou vodou a další
ekologické přístupy. Nabízí se například využití dešťové vody pro údržbu
pojezdových ploch, pro splachování toalet, pro zalévání zeleně nebo údržbu
komunikací v okolí.
Parkovací dům bude atraktivní hlavně pro lidi pracující,
případně bydlící v docházkové vzdálenosti, pro krátkodobé stání návštěvníků
katedrály, divadel, muzea a podobně. Vyšší intenzita využití se předpokládá
během dopoledne a v podvečerních hodinách před a po ukončení kulturních akcí.
Porotci při výběru vítězného návrhu posoudí kvalitu
celkového urbanisticko – architektonického řešení, provozní, dopravní a
technické řešení parkovacího domu, ale také hospodárnost
a ekonomickou přiměřenost zvoleného řešení.
Porotu tvoří zástupci města, obvodu a přizvaní
odborníci. Řádnými členy závislými jsou – Vladimír Cigánek, náměstek primátora
pro dopravu, David Witosz, místostarosta obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, Ondřej
Vysloužil, městský architekt – ředitel ateliéru MAPPA. Řádnými členy
nezávislými jsou Martin Krupauer, Atelier 8000, a architekti Ondřej Chybík, Chybik+Kristof
Associated Architects, Vladimír Fialka, projektový manažer Skanska Reality, Milena
Vitoulová, Okrašlovací spolek Za krásnou Ostravu.
Náhradníky jsou Zuzana Bajgarová, náměstkyně ostravského
primátora, Petr Buryška, architekt – urbanista ateliéru MAPPA a dále architekti
Lucie Kadrmanová Chytilová, City Upgrade a Petr Stanjura, městský architekt
Opavy.
Autor návrhu, který se umístí na prvním místě,
bude odměněn cenou ve výši 700 000 korun. Podmínky soutěže schválila soutěžní
porota, Česká komora architektů vydala potvrzení o její regulérnosti. Podmínky
jsou zveřejněny zde: www.mappaostrava.cz/soutez.
tisková zpráva
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.