(ČTK) – Přes Studenou Vltavu na Šumavě budou moci turisté přejít po novém mostě, který je nejdelším dřevěným obloukovým mostem v Česku. Měří 36 metrů. Nachází se poblíž Černého Kříže na Prachaticku v místě, kde v minulosti lávka stála. Má sloužit především pěším turistům nebo cyklistům, řekli novinářům zástupci vedení šumavského národního parku.
Původní lávka byla zničena se vznikem takzvané železné opony, kdy oblast kolem Černého Kříže zůstala v nepřístupném pohraničním pásmu. "Stejně jako v přírodě, kde revitalizujeme rašeliniště a vodní toky, sázíme listnáče místo smrků, tak obnovujeme a pečujeme o užitečné stavby, které se necitlivě snažil odstranit totalitní režim – třeba Schwarzenberský kanál nebo hájovnu na Březníku," řekl ředitel parku Jiří Mánek.
Lidé, kteří do nynějška chtěli u Černého Kříže překonat Studenou Vltavu, se museli přes řeku vydat po viaduktu v těsné blízkosti železniční tratě. "A tato trasa byla také tím pádem dost nebezpečná," uvedl mluvčí NP Šumava Pavel Pechoušek.
Most, který usadil na místo speciální jeřáb, projektoval Marek Foglar. Konstrukčně podobnou stavbu realizoval loni přes řeku Vydru poblíž Antýglu na Klatovsku. Hlavně s ohledem na umístění v šumavské přírodě prý zvolil jako materiál dřevo. "Jde o lamelové, lepené dřevo. Oblouk a táhlo spojují ocelové závěsy, mostovka je tvořena podélnými dřevěnými hranoly, na nichž leží dubové fošny – mostovky," uvedl Foglar.
Most stojí poblíž místa, kde v minulosti byla továrna na výrobu tašek. Turisté se po něm dostanou až k vyhledávané lokalitě Mrtvý luh. Náklady na stavbu mostu činily 4,5 milionu korun, z 90 procent je hradila dotace z operačního programu životního prostředí.
Doplněno Stavbaweb:
Konstrukčně podobnou lávku pro pěší, jen z jiného materiálu, nechala Správa NP a CHKO Šumava postavit loni přes Vydru nedaleko Antýglu na Srňsku. Její projektant Marek Foglar za ni dostal výroční cenu České komory autorizovaných inženýrů a techniků Plzeňského kraje. Stejný mostní inženýr navrhl i tento most u Černého Kříže.
„Pro tuto jedinečnou lokalitu byla zvolena konstrukce z přírodního materiálu. Most je navržený z lepeného lamelového dřeva jako oblouk se spodní mostovkou. Oblouk a táhlo spojují ocelové závěsy, mostovka je tvořena podélnými dřevěnými hranoly, na nichž leží dubové fošny mostovky. Celý most byl osazen na místo autojeřábem. Svým rozpětím je most unikátní, proto na něm bude po kompletním vystrojení provedena statická i dynamická zatěžovací zkouška, která ověří únosnost mostu a předpoklady projektu," popisuje Marek Foglar.
(zdroj: nase-voda.cz, foto: Pavel Pechoušek, NP Šumava)
Já se už nemůžu dočkat když si to dcera u nás pod stromečkem najde :-) Nejlepší na tom je to…
Tak podle mně takovým dárkem absolutně nic neskazíš :-) A získat tak velkou slevu na tak kvalitní okna - no…
Ne, to není hlavní téma Graphisoftu. Aktuální hlavní téma je zrušení trvalé licence!
Dobrý den. Za mě chalupa vypadá úplně jinak, hlavně interiér. Chalupu jsme měli, kachlové kamna s dvěma troubama, chalupářský nábytek,…
Hotovo! Věřím že tím bráchuh potěším :-) Mají malé miminko, tak peníze tam jdou i jiným směrem. Alespoň se nějak…