Návrhy stavebních úprav výpravní budovy projektoval Atelier AP ústeckého architekta Zdeňka Havlíka.
Rekonstrukce ústeckého nádraží bude hotová za rok
Ústí nad Labem 16. prosince (ČTK) – Ještě rok práce a zhruba 45 milionů korun si vyžádá přestavba hlavního nádraží v Ústí nad Labem. Během ní zmizí jedna část budovy postavená po druhé světové válce a nahradí ji nová odbavovací hala. Zároveň se otevře přímý průchod pod tratí z centra města až na labské nábřeží. Novináře o tom dnes informovaly České dráhy.
Ústecké hlavní nádraží je z těch nejstarších v Česku, bylo postaveno už v roce 1850, kdy se stavěla trať z Prahy do Drážďan. V roce 1945 ho ale zle poškodil americký nálet a zbyla z něj v podstatě jen třetina, ta bližší Mariánské skále. Část se dostavěla tak, aby architektonicky alespoň trochu odpovídala, ale prostor má stejně hodně problémů. Další velkou rekonstrukcí prochází nádraží od roku 2005 a zcela se změnilo kolejiště, nástupiště, podchody i prostor mezi nádražím a labským nábřežím. Teď už zbývá jen budova.
Pravé křídlo budovy zmizí zcela a nahradí ho moderní konstrukce s velkým průchodem až pod perony, navazujícím na okolní ulice. "Dnes jdete z centra historickou uličkou a najednou narazíte na stěnu, za kterou jsou záchody. To není důstojné entrée, to samé při cestě z druhé strany z peronu," řekl novinářům architekt Zdeněk Havlík. Zároveň se tím propojí centrum města s prostorem mezi nádražím a řekou. "Bude to komunikační osa, má samozřejmě ještě vyšší urbanistický rozměr," dodal Havlík.
Harmonogram prací je následující: stávající vstup se uzavře a v historické části budovy se vybuduje provizorní zázemí pro cestující. Nové by mělo být hotové koncem léta 2012 a dokončovací práce se plánují až do prosince. V historické části budovy mezitím vzniknou prodejny a v obchodní pasáž se má výhledově proměnit i průchod pod perony.
Ústecké nádraží je podle Českých drah desáté nejfrekventovanější v Česku, ročně jím projde zhruba 1,5 milionu cestujících.
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.