Zateplení střechy prostřednictvím PIR desek je z hlediska tepelně-technických vlastností naprosto skvělá věc, jen je potřeba přizpůsobit tvarově střechu jejich pokládce tak, aby se veškeré detaily vyřešily co nejkomfortněji a z hlediska funkčnosti spolehlivě. PIR desky představují
efektivní a energeticky úsporné řešení konstrukcí šikmých střech. Při malých
tloušťkách dosahují naprosto skvělých tepelně-technických parametrů. Hodnota
součinitele tepelné vodivosti λ = 0,022 W/mK v praxi znamená, že při tloušťce
desky 100 mm (kdy součinitel prostupu tepla U = 0,22 W/m2K)
splníme požadavky tepelně-technických norem. Při tloušťce desky 240 mm (U
= 0,094 W/m2K) jsme již překročili limity pro pasivní domy.
Druhou stránkou mince je ovšem
provedení. Pro pokládku desek je potřeba vytvořit ideální podmínky, střechu tvarově
přizpůsobit tak, aby se veškeré detaily vyřešily co nejkomfortněji a z hlediska
funkčnosti spolehlivě. Zásadní je návrh střechy bez zbytečných tvarových
komplikací, pak je pokládka desek maximálně efektivní. Proto jsou vítány
střechy jednoduchých tvarů – například sedlové, bez krokevních přesahů. Pokud
jsou krokevní přesahy požadovány, doporučuje se je vytvořit pomocí dodatečně
kotvených krokevních námětků. Proč? Zásadou číslo jedna je vzduchotěsné
provedení parozábrany ve všech spojích a napojení, s napojením na veškeré
přilehlé stavební konstrukce a konstrukční prostupy ještě před samotnou
pokládkou desek. Ke správnému provedení je potřeba instalovat bednění (záklop).
Cenu tohoto deskového zateplovacího systému kompenzujeme tím, že v případě
pohledového bednění a krokevních prvků ze strany interiéru máme vlastně hotovo,
bez dalších investic do konstrukčně náročných podhledových vrstev. V opačném
případě musíme počítat s vyššími náklady dle rozsahu prací spojených
s dodatečně aplikovaným podhledem.
Bednění je základem pro položení a
zároveň komfortní vzduchotěsné zpracování na něm položené parozábrany. Pokud
někdo tvrdí, že toto provede bez bednění z důvodu úspor, nezbývá než
popřát „hodně štěstí“.
Na vzduchotěsně provedenou
parozábranu se aplikují PIR desky. Pokládka je jednoduchá do chvíle, než
narazíme na konstrukční prostupy v podobě střešních oken nebo vikýřů. Zde
přichází na řadu znalost problematiky těchto citlivých míst a řemeslná
zručnost. Pokud v takových místech nezpracuji desku technicky správným
způsobem, mohu dosti významně celé dílo poškodit.
Proto je nezbytné vědět, co děláme,
jak to máme správně provést, a s tímto faktem s dostatečným
předstihem obeznámit investora, aby si zajistil dostatek finančních prostředků.
Na nejrůznějších audiovizuálních
platformách se ve snaze „prodat desku“ předhánějí nejrůznější „odborníci“ v demonstraci
jednoduché aplikace. Důvodem je vyvolat v zákazníkovi pocit, že pokládka
není o nic složitější než si zavázat tkaničku u boty. Zajímavé je, že mnozí
prodejci těchto desek o skutečně funkčním způsobu provedení mají zcela
nedostatečné znalosti. Nebo je mají, ale v obavách, že by jimi mohli
vystrašit zákazníka a ohrozit samotný prodej, raději účelově mlčí.
Společnost DÖRKEN se výrobou a
distribucí PIR desek pod názvem DELTA-MAXX POLAR zabývá nejen obchodně, ale
především technicky. V tomto ohledu informace ohledně techniky zpracování a
správně provedené pokládky nemají zákazníka odradit, jak by se mohlo zdát, ale
naopak připravit na realitu potřebnou pro dosažení spolehlivě funkčního díla, a
to nejen na „papíru“, ale především v reálném provozu. Jsem přesvědčen, že
je lepší, když zákazník předem zjistí, že tento druh tepelného izolantu není
pro jeho střechu z jakéhokoliv důvodu vhodný, než aby tuto nepříjemnou
pravdu zjistil až během realizace nebo v horším případě po dokončení kvůli
výskytu těžce odstranitelných vad.
Karel Bulín, technik společnosti DÖRKEN, Zhotovitelem
střechy na fotografiích je společnost Střechy Chýna Kamenice nad Lipou
Tisková zpráva
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…