Historické jádro města Písku je ohraničeno na západě
nábřežím řeky Otavy a okruhem zeleně kopírujícím průběh původních městských
hradeb. Právě dokončená úprava parteru východní části píseckých Bakalářů je
poslední částí širšího dlouhodobého projektu Rekonstrukce parteru obvodové
linie historického centra města Písku. Cílem velkorysého projektu z počátku
nového milénia byla série promyšleně navazujících rekonstrukcí městské infrastruktury
a úprav veřejných prostorů. Byl vytvořen propojený funkční celek pěších
komunikací, odpočinkové zeleně, racionálního dopravního řešení s cyklostezkou a
přiměřenými parkovacími plochami.
Vzkříšením Bakalářského náměstí, které přestalo být pouhým parkovištěm,
zpřístupněním zanedbaných prostor hradebního příkopu a úpravou povodněmi
poznamenaného nábřeží Otavy včetně předmostí Kamenného mostu byl do tradičních míst
navrácen společenský život, obchod a služby.
Dlužno podotknout, že město Písek přijalo tuto filosofii přetváření městských
prostranství již v době, kdy diskuse na téma veřejného prostoru zdaleka nebyla
tak masivní jako dnes.
Realizace je součástí projektu Regenerace historického jádra
města Písku. Tento projekt vyhodnotila národní výběrová komise v dubnu 2005
jako nejlépe připravený z celé republiky a přiřkla mu dotaci ve výši 75% z
celkového rozpočtu ze strukturálních fondů Evropské unie i podporu Ministerstva
pro místní rozvoj.
Realizované lokality
Hradební příkop –
tzv. Parkány, realizace 2006
Zpřístupnění zanedbaných částí hradebního příkopu schodištěm z Bakalářů –
parková úprava dna parkánu formou
pobytového trávníku – obnovení průchodu pod obloukem renesančního mostku u
Putimské brány a napojení
revitalizovaného prostoru na pěší tah směrem k pravobřežní promenádě podél
Otavy.
Pravobřežní promenáda
od Křižíkovy elektrárny ke Kamennému mostu, realizace 2008
Promenáda je koncipována jako pěší a cyklistická stezka – do travnatého
břehu mezi stromy vložena široká schodiště
k posezení nad řekou – v parteru užití tradičních materiálů jako žulové kostky,
v důležitých uzlech (u Sladovny,
předmostí) klasická písecká dlažba z kamenných desek – atypicky navržené prvky
litinového zábradlí a sloupků s
osvětlením.
Písečtí tento prostor okamžitě přijali, je vyhledávaným místem procházek i
posezení, zejména po otevření objektu
Sladovny směrem k řece.
Předmostí Kamenného
mostu a Fügnerovo náměstí, realizace 2013:
Předmostím Kamenného mostu lokalita navazuje na Promenádu. V dlažbě
předmostí opět práce s tradičními, v
místě obvyklými materiály – grafika dlažby vyznačuje směr cyklostezky. Nová
koncepce dopravního řešení: kruhový
prvek koncové smyčky v ústí Fügnerova náměstí s dominantou nově zasazeného
stromu. Přestavba, respektive posun
opěrné zdi v prostoru Fügnerova náměstí umožňuje lépe řešit parkovací místa
rezidentů i umístění podzemních
kontejnerů tříděného odpadu – měřítko kamenné opěrné zdi je zjemněno
traktováním betonovými pilířky s
integrovaným osvětlením.
Lokalita Bakaláře –
závěrečná, historicky a strategicky nejvýznamnější část projektu, realizace
postupně v letech 2010 a 2017
Bakaláře byly vždy významnou křižovatkou pěšího tahu do
centra a pěší trasy po obvodu městského jádra. Tato trasa byla posílena
zpřístupněním hradebního příkopu právě do prostoru Bakalářů. Úprava parteru
nevelkého Bakalářského náměstí před děkanským kostelem uvolnila prostor chodcům
a zároveň jim nabídla důvod k zastavení. Překvapivé archeologické nálezy
středověké studny a především mohyly z doby bronzové atraktivitu místa
ještě zvětšily. Význam a historie místa se promítly do výtvarných prvků
parteru, které propojují duchovní symboliku i funkci informační a užitnou.
Pojem Bakaláře připomíná dávnou existenci školy v době renesance a evokuje
představu školních škamen. Do dlažby náměstí otištěný symbol třídy s kamennými
lavicemi, katedrou se zaznamenanými historickými daty plní vzdělávací roli
informačního centra. Stejný motiv kamenných lavic se promítl do linie čtrnácti
kamenných prvků. Řada výtvarných objektů od pítka po křížem proťatý stůl
objímající mladý strom lemuje cestu podél kostela a parku až k tzv.
Melegnanskému pomníku. V dokončené podobě celé kompozice je ukryt náznak
průběhu linie městských hradeb i symbolika čtrnácti zastavení kalvárie. Zároveň
kamenné lavice poskytují díky odolnému materiálu zcela světskou službu
prodejcům při pravidelných pátečních trzích.
Poslední, čerstvě dokončená část revitalizovaného území zahrnuje úpravu parteru
kolem zrekonstruovaného pomníku bitvy u Melegnana, dále park a stromořadí podél
Budovcovy ulice a konečně prostor kašny s fontánou, která nahradila po
stavebně-technické stránce problematické jezírko. Plocha kolem pomníku je
dlážděna až ke stupňovité podnoži charakteristickými píseckými deskami, bezprostřední
okolí chrání pouze subtilní zábrana z kovářské oceli – tvarově korespondující s
obdobným prvkem kolem nedalekých archeologických nálezů a zábradlím na novém
přístupovém schodišti k níže položené fontáně.
Oddechová oáza s vodní plochou je od Budovcovy ulice a rušné křižovatky
odcloněna výškovým rozdílem ohraničeným kamennou zídkou a plochou zeleně
navazující na vzrostlé stromy přilehlého parku. Centrálně koncipovaný prostor
se střídmým kruhem kašny kontrastuje s dynamickým vodním prvkem vodotrysku a fragmentem
městského opevnění. Drobnou mozaikou dlážděný prostor kolem kašny poskytuje
prostor stolkům přilehlé restaurace i několika lavičkám. Motiv soustředných
kruhů v dlažbě se zemními svítidly v roli obíhajících planetek a chronologicky
se opakující rytmus vodotrysku (čtvrt-půl-třičtvrtě-celá) navozuje myšlenku
orloje odměřujícího čas – například lidem čekajícím zde na příjezd autobusů k
přilehlé zastávce hromadné dopravy. Soudobá technologie fontány nejen úsporně
hospodaří s vodou a energií, ale večer také vnáší do ztemnělého okraje parku zdroj
světla.
Důvodem, proč vnímat předkládanou realizaci několika
postupně revitalizovaných prostorů jako jeden celek není jen jejich navazující
poloha v mapě Písku. Jednotlivé lokality spojuje jednotný přístup k volbě
použitých materiálů – přírodního kamene s důrazem na opětovné použití původních
dlažeb, zejména píseckých desek, dále užití výlučně černé kovářské oceli a
litiny. Jednotný byl rovněž přístup k volbě typu veřejného osvětlení – pro typ klasické
svítilny veřejného osvětlení byla z důvodů zachování kontinuity s historickým
jádrem zvolena historizující tzv. Pražská lucerna – soudobý design a
technologie byly voleny pro nízká, nepřímá a zapuštěná zemní svítidla.
Celým řešeným územím prolíná uvážený přístup ke stávající zeleni, zejména
vzrostlým stromům s mohutným kořenovým systémem a jejich zakomponování do
nového parteru. Stromy, které bylo nutno odstranit buď z důvodů dožití či
musely ustoupit požadavkům dopravního řešení, byly nahrazeny novou výsadbou (např.
novými kultivary kaštanů zapadající do stávajících alejí, avšak lépe vzdorující
klíněnce).
Právě přístup k úpravám zeleně úzce souvisí s dalším spojujícím fenoménem – a
tou byla průběžně vedená diskuse nad návrhy s píseckou veřejností, mnohdy i
velmi emotivní. Byl respektován názor píseckých občanů (z pohledu dendrologa
problematický) – prostoru Bakalářů došlo ke změně původního záměru výsadby
mladé „rovnoleté“ aleje kaštanů na místo vykácených starých ve většině dožilých
stromů, na pouhé dosazování do vzniklých mezer. Na podkladě podnětů z těchto
veřejných diskusí došlo i k dalším korekcím původních návrhů. Dá se tedy říci
že revitalizované písecké prostory jsou prostorem VEŘEJNÝM rovněž ve
filozofickém a sociologickém významu tohoto pojmu.
Autorská zpráva
Rekonstrukce parteru obvodové linie historického centra v Písku byla
zařazena mezi nominace soutěže Stavba roku 2017
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.