(ČTK) – Po dvouleté rekonstrukci se dnes částečně pro veřejnost otevře výstavní síň Mánes. První výstava, kterou významná památka pražského funkcionalismu hostí, je přehlídka kreslíře a karikaturisty Ivana Steigera. Restaurace ve spodních prostorách čeká na kolaudaci a měla by se otevřít v létě. Budova byla upravena podle projektu ateliéru HMArchitekti (doplněno Stavbaweb).
Mánes patří Nadaci českého výtvarného umění, která rekonstrukci platila a zůstal jí po ní dluh. Bude také sama dávat dohromady výstavní program. Podle vedení nadace mají o výstavu v tradičním pražském galerijním prostoru umělci zájem, bude ale prý nutné, aby se na jeho provozu například s podporou sponzorů finančně podíleli. Nadace prostory Mánesa také pronajímá za čistě komerčními účely.
V současné době se také mění správní rada nadace, kterou část výtvarné obce dlouhodobě kritizuje za to, že mimo jiné údajně špatně spravuje nadační majetek a nereprezentuje zájmy umělců. Nadace vždy kritiku odmítala s tím, že kverulanti mají sami do nadace kandidovat, nominovat své zástupce mohou umělecké spolky. Někteří z kritiků prostřednictvím spolku Skutek do rady v minulých dnech kandidovali, ale žádný z nich zvolen nebyl.
Kdo zvolen byl, není zatím zřejmé, na internetové stránce nadace je stále složení dřívější rady. Nedozvěděli se to ani neúspěšní kandidáti.
Budovu Mánesu na Masarykově nábřeží si v letech 1929 až 1930 postavil Spolek výtvarných umělců Mánes pro výstavy a jako své zázemí. Současná rekonstrukce tedy trvala dvakrát tak dlouho, jako stavba nové budovy. Stavba v podobě nízkého kvádru s velkými prosklenými plochami vznikla podle návrhu architekta Otakara Novotného, žáka Jana Kotěry.
Spolek Mánes budovu provozoval do roku 1956, kdy byl násilně rozpuštěn, a objekt převzal Český fond výtvarných uměn. Spolek obnovený v roce 1990 pak usiloval o vrácení domu u soudu, avšak neuspěl. Dům dnes patří nadaci, již soudy uznaly jako právní nástupce fondu.
Provoz opraveného Mánesa zahájí výstava Ivana Steigera
(ČTK) – Retrospektivní výstavou kreslíře a karikaturisty Ivana Steigera se ve středu vpodvečer otevře po rekonstrukci známá výstavní síň Mánes. Zavřená byla dva roky, spolu s galerií budu do provozu uvedeny i kanceláře, na kolaudaci zatím ještě čeká restaurace. Celý Mánes by se podle zástupců Nadace českého výtvarného umění, která funkcionalistickou památku vlastní, měl veřejnosti otevřít v létě.
Ivan Steiger se stal známým i ve světě jako karikaturista. Je ale také filmovým a televizním dramaturgem, scenáristou a mimo jiné milovníkem historických hraček a majitelem dvou muzeí hraček v Mnichově a Praze. Výstava a současně vydávaná publikace se stejným názvem Sui generis dokládá, že je také malířem.
Bývalý předseda správní rady Nadace českého výtvarného umění Petr Siegl ČTK již dříve řekl, že o výstavu v tradičním pražském galerijním prostoru mají umělci zájem, bude ale podle něj nutné, aby se na jeho provozu například s podporou sponzorů finančně podíleli. Nadace musí kvůli rekonstrukci splácet více než stomilionový dluh. Složení výstavního programu bude mít na starosti nadace.
Již před první výstavou nadace zkolaudovaný hlavní sál krátkodobě pronajímala pro komerční účely. Koncem dubna byla třeba v Mánesu módní přehlídka a počátkem května v něm byl předváděn vůz Ferrari California T. V současné době se také mění správní rada nadace, kterou část výtvarné obce dlouhodobě kritizuje. Někteří z kritiků prostřednictvím spolku Skutek do rady kandidovali, ale žádný z nich zvolen nebyl.
Nadace čelí kritice za to, jakým způsobem spravuje svůj majetek. Podle těch, kdo vytvořili její stínovou správní radu, nadace nedostatečně zastupuje výtvarnou scénu a její správní rada není volena transparentně. Nadace výtky odmítá, uvádí, že kritici mohou prostřednictvím spolku také do správní rady kandidovat. Tak se nyní stalo, ale žádný z pěti kandidátů spolku Skutek zvolen nebyl.
Kdo zvolen byl, není zatím zřejmé, na internetové stránce nadace je stále složení dřívější rady. "Jestliže spolky směly nominovat své kandidáty, mají také právo vědět, kdo byl nejlepší a uspěl. Je zřejmé, že se nadace neumí zbavit praktik utajování. Znovu se ukazuje, o jak netransparentní instituci se jedná," říká předseda spolku Skutek Jiří Ptáček. Nezvolením ani jednoho z kandidátů nadace prokázala nezájem o názory velké části umělců, kritiků a podporovatelů českého umění. NČVU se stává naprosto nevěrohodným reprezentantem české výtvarné obce, dodává.
Související články:
- Mánes je po rekonstrukci, otevře se během několika měsíců 23.1.2014
- Výstava SVU Mánes: Ladislav Lábus a Josef Pleskot 3.12.2013
- Dnes pokračuje symbolická okupace Mánesa, vedení nadace ji vítá 19.4.2013
- Okupace Mánesa chce změnit způsob, jakým výstavní síň funguje 18.4.2013
- Umělci a teoretici chtějí okupovat budovu pražského Mánesa 9.4.2013
- Vlastník Mánesa budovu převedl na jinou firmu, aby získal úvěr 22.3.2013
- Rekonstrukce Mánesa se podle nadace brzy opět rozběhne 11.3.2013
- Oprava Mánesa stojí, nadace ale slibuje, že ji stihne 22.2.2013
- V budově Mánesa vrcholí první fáze rekonstrukce 20.6.2012
- Nadace vypsala tendr na opravu pražského Mánesa za 150 milionů Kč 1.2.2012
- V lednu bude vypsán tendr na opravu pražského Mánesa 3.1.2012
- Oprava Mánesa se o pár týdnů odsune, hledá se sponzor 10.10.2011
- Pražský Mánes čeká oprava, v listopadu se až na dva roky zavře 25.7.2011
- Mánes čeká na zahájení rekonstrukce 28.5.2010
- Začátek rekonstrukce Mánesa se zatím posouvá na příští rok 17.5.2010
- Pražský Mánes se chystá na rekonstrukci za 100 milionů korun 17.12.2009
Fotografie i videoreportáž z nově otevřených prostor najdete v reportáži ČT 24: OBRAZEM: Staronový Mánes otvírá – ZDE.
Je to fakt skvělý nápad :-) A jednoznačně se hodí při výběru kvalitního materiálu.
Zajímavé řešení s využitím kombinace cihel a hliníku, které nejen dobře vypadá, ale i plní praktické funkce, jako je regulace…
Jinak celkem uvažuji i já o jeho koupě protože není nikde psáno že je to jenom na stavbu nového domu.…
Skvélé řešení pro moderní bydlení! Kombinace černé fasády s chytrými pasivními chladicími technologiemi je odvážný, ale funkční krok.
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!