Místo: Váňovská 527, Třešť
Autoři stavby: D3 A, spol. s r. o. / Fiala — Prouza — Zima Stanislav Fiala, Daniela Polubědovová
Stavebník: Podzimek & synové
Obestavěný prostor: objekt A — 735 m3 (truhlárna) objekt B — 90 m3 (vrátnice) objekt C — 2606 m3 (ředitelství)
Hlavní dodavatel: Podzimek & synové, Dřevovýroba Podzimek, Terni, s. r. o., Spyron, s. r. o., Ruininvest, a. s.
Projekt: 2001
Realizace: 3/2003-12/2004
Foto: Filip Šlapal
STANISLAV FIALA
1896 Josef Podzimek, spolužák Adolfa Loose a Josefa Hofmanna, začíná v okolí Brna podnikat v oblasti stavební činnosti.
1901 Přenáší své podnikatelské aktivity do Třešti a svou firmu postupně rozvíjí v prosperující podnik. Do znárodnění firma postavila 304 rodinných domků v Třešti a nejméně 10 činžovních domů v Praze.
1948 Komunisté znárodňují veškerý majetek firmy — strojírny, cihelnu, pilu, truhlárnu, lomy, lesy — a následujících 44 let s ním hospodaří po svém.
1993 Josef Podzimek získává restitucí zpět původní areál v Třešti a se svými dvěma syny se zamýšlí, jak nejlépe navázat na starou rodinnou tradici a důstojně ji rozvinout. Prvních několik let věnují veškerou energii podnikání — důkladnému úklidu a organizaci výroby a zakázek.
2000 Zároveň se však snaží oživovat areál a město podporou různých kulturních akcí: zapůjčují starou cihelnu divadelníkům na letní festival, pomáhají sochaři Kurtu Gebauerovi sestrojit 25m plovoucí pannu, vynořující se a zanořující se do Vltavy, v rámci oslav Praha — město kultury 2000. Následně žádají Kurta Gebauera o nápad, jak zkulturnit areál v Třešti.
2001 V Třešti vzniká park s rybníčkem a nová příjezdová alej habrů, které groteskně kontrastují s výsledkem socialistického hospodaření – neutěšenou změtí budov různých stylů v různých fázích rozkladu. Kurt Gebauer nás s Podzimky seznamuje, abychom se společně pokusili o rekonstrukci areálu, nejlépe okamžitě!
Dostáváme první konkrétní úkol — rekonstruovat a dostavět objekt staré truhlárny. Za šest měsíců je na světě nová budova ředitelství a vzorkovny dřevovýroby, která je zepředu přistavěna ke dlouhé
dvoupatrové průmyslové budově zmodernizované truhlárny.
Způsob a rychlost práce jsou pionýrské. Je zřejmé, že náš koncept musí být velice jednoduchý a maximálně flexibilní, aby dokázal pojmout jakýkoli budoucí vývoj firmy a areálu. Dohodli jsme se, že kamenné nebudou domy, ale zídky (i ty kyklopské), že rudou historii natřeme na červeno a že stará láska nerezaví, ale ocel jo, a že to nikomu nevadí.
A že takovou krásnou ocelí obalíme postupné aditivní přístavby drobného měřítka. Dovolujeme si jejich určité předesignování, kterým se snažíme vyvážit romantické zahradní úpravy a neuspořádanou strukturu starých budov, které utrpěly komunistickým hospodařením.
2003-2004 Naším druhým úkolem je vyřešit vstup do obou firem, které sídlí v areálu — Dřevovýroba Podzimek a stavební firma Podzimek a synové. Vzniká objekt vrátnice a pomocí dalších zahradních úprav a zídek je organizován příjezd a parkování zaměstnanců, návštěvníků a zásobování. O rok později dostáváme třetí úkol — rekonstruovat budovu ředitelství stavební firmy Podzimek a synové — navrhnout do ní nový solidní vstup a srozumitelné struktury prostor, kam přicházejí zákazníci projednávat své zakázky.
2005 Kurt Gebauer pracuje na konceptu zahradního altánu s kamennými sloupy, zastřešeného ocelovým plátem, který se už realizuje. Je tedy trochu sporné, zda má objektiv fotografa areál zachytit a veřejně prezentovat právě nyní. Domníváme se však, že je třeba využít krátkého momentu, kdy není nic rozestavěné, a je možné na dílo pohlédnout.
Činorodost Podzimků nedovolí, aby tento moment trval dlouho.
Publikováno ve stavbě č. 6/2005
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…