Návštěvníci pražského Vítězného náměstí si jistě všimli nové moderní
budovy s výraznou fasádou. Jedná se o sídlo Českého institutu
informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) Českého vysokého učení
technického (ČVUT), které bylo slavnostně otevřeno v květnu 2017.
Podívejte se s námi na netradiční řešení výtahů, které zde slouží pro
pohodlný pohyb až 1650 vědců, studentů a dalších uživatelů objektu.
Na míru projektu
Objekt je složen ze dvou budov. První z
nich je přestavěná původně pěti-, nyní sedmipodlažní budova Technické
menzy. Druhou je desetipodlažní novostavba se třemi podzemními
podlažími. Obě budovy jsou v nadzemní části propojeny dvěma spojovacími
krčky. Užitná plocha členité stavby je přibližně 34 000 m². Zvolené
mobilní řešení tvoří desítka výtahů typu Schindler 3300, které jsou
vysoce standardizované a zároveň velmi flexibilní.
V případě nové
budovy CIIRC ČVUT je nejnižší nosnost výtahu 625 kg, nejvyšší pak 1125
kg u výtahu určeného až pro 15 osob. Polovina výtahů je umístěna v
betonových šachtách, z nichž nejdelší měří 44,21 m. Druhá polovina
výtahů je s ohledem na celkové pojetí budovy umístěna v prosklených
šachtách s ocelovou konstrukcí.
Netradiční opláštění
U ocelové konstrukce výtahu, která
bývá v těchto případech opláštěna sklem, se na chvíli zastavme. Hned u
dvou výtahů v rámci objektu totiž zůstala konstrukce odhalená a jako
ochrana, například před vniknutím nepovolaných osob, slouží opláštění
celé budovy. Výsledkem je vizuálně velmi atraktivní provedení.
Výhled i rychlost
Také další výtah v prosklené šachtě je
ukázkou neobvyklého řešení. Jedná se o výtah s nejdelší prosklenou
šachtou v rámci budovy (měří 40,86 m). Jízda výtahem vybaveným
prosklenou kabinou a zastavujícím v deseti patrech nabízí krásný výhled
do okolí. Zároveň však cestující rychle přiblíží jejich cíli. „Výtah
se pohybuje rychlostí 1,6 metru za vteřinu, což je unikátní zejména s
ohledem na to, že u něj byly kvůli ,podchozím‘ prostorům instalovány
zachycovače na protiváze,“ vysvětluje Ing. Jiří Hoffman, projektový
manažer ze společnosti Schindler CZ. Zachování rychlosti je v tomto
případě výsledkem zcela nového technického řešení, které přinesla
mezinárodní spolupráce v rámci firmy Schindler.
Triplex
Z technického hlediska je pozoruhodné také řešení
takzvaného triplexu, kdy jsou tři výtahy umístěny v jedné šachtě
rozdělené uvnitř umístěnými přepážkami. Ve všech třech případech se
zároveň jedná o výtahy s kabinovými dveřmi na obou stranách. Pokud jde o
délku betonové šachty, činí v případě triplexu 12,60 m, a je tak
nejkratší šachtou v celém projektu.
Výtahy pro nízkoenergetickou budovu
Nové sídlo CIIRC ČVUT
je nízkoenergetické a využívá špičkové technologie, postupy a prvky
udržitelného stavění. Výtahy proto nemohly zůstat pozadu. Typ Schindler
3300 je i z tohoto hlediska vhodnou volbou. Jeho lehká konstrukce je
navržena tak, aby měl trvale nízkou spotřebu energie. Navíc je téměř
100% recyklovatelný. K úspoře energie přispívá i pohotovostní režim
(Stand-by), přičemž „probuzení“ zpět do provozu je okamžité. Standardní
výbavou tohoto typu výtahu jsou LED svítidla s dlouhou životností a
nízkou spotřebou energie.
Další informace najdete na www.schindler-cz.cz.
tisková zpráva
Souhlasím, že vliv Filharmonie na okolí bude menší než vliv okolí na Filharmonii. Ale pokud jde o problém dopravy a…
Tak možná proto, že potřebují změřit, za jak dlouho se napršená voda vsákne na přesně dané ploše? Přece jen jde…
Hodně jsem už o téhle maltě četl a zjišťoval, zdá se mi to jako velmi dobrá volba na stavbu domu,…
Negativní vlivy nebude mít Filharmonie na okolí, ale okolí na Filharmonii. Koncentrace dopravních provozů aut na Magistrále, železnice na tratích…
Asi i parkuje, ale nechápu, proč je zelená plocha výš a ohraničena obrubníkem, který zamezí odtoku dešťové vody ze zpevněných…