Návštěvníci pražského Vítězného náměstí si jistě všimli nové moderní
budovy s výraznou fasádou. Jedná se o sídlo Českého institutu
informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) Českého vysokého učení
technického (ČVUT), které bylo slavnostně otevřeno v květnu 2017.
Podívejte se s námi na netradiční řešení výtahů, které zde slouží pro
pohodlný pohyb až 1650 vědců, studentů a dalších uživatelů objektu.
Na míru projektu
Objekt je složen ze dvou budov. První z
nich je přestavěná původně pěti-, nyní sedmipodlažní budova Technické
menzy. Druhou je desetipodlažní novostavba se třemi podzemními
podlažími. Obě budovy jsou v nadzemní části propojeny dvěma spojovacími
krčky. Užitná plocha členité stavby je přibližně 34 000 m². Zvolené
mobilní řešení tvoří desítka výtahů typu Schindler 3300, které jsou
vysoce standardizované a zároveň velmi flexibilní.
V případě nové
budovy CIIRC ČVUT je nejnižší nosnost výtahu 625 kg, nejvyšší pak 1125
kg u výtahu určeného až pro 15 osob. Polovina výtahů je umístěna v
betonových šachtách, z nichž nejdelší měří 44,21 m. Druhá polovina
výtahů je s ohledem na celkové pojetí budovy umístěna v prosklených
šachtách s ocelovou konstrukcí.
Netradiční opláštění
U ocelové konstrukce výtahu, která
bývá v těchto případech opláštěna sklem, se na chvíli zastavme. Hned u
dvou výtahů v rámci objektu totiž zůstala konstrukce odhalená a jako
ochrana, například před vniknutím nepovolaných osob, slouží opláštění
celé budovy. Výsledkem je vizuálně velmi atraktivní provedení.
Výhled i rychlost
Také další výtah v prosklené šachtě je
ukázkou neobvyklého řešení. Jedná se o výtah s nejdelší prosklenou
šachtou v rámci budovy (měří 40,86 m). Jízda výtahem vybaveným
prosklenou kabinou a zastavujícím v deseti patrech nabízí krásný výhled
do okolí. Zároveň však cestující rychle přiblíží jejich cíli. „Výtah
se pohybuje rychlostí 1,6 metru za vteřinu, což je unikátní zejména s
ohledem na to, že u něj byly kvůli ,podchozím‘ prostorům instalovány
zachycovače na protiváze,“ vysvětluje Ing. Jiří Hoffman, projektový
manažer ze společnosti Schindler CZ. Zachování rychlosti je v tomto
případě výsledkem zcela nového technického řešení, které přinesla
mezinárodní spolupráce v rámci firmy Schindler.
Triplex
Z technického hlediska je pozoruhodné také řešení
takzvaného triplexu, kdy jsou tři výtahy umístěny v jedné šachtě
rozdělené uvnitř umístěnými přepážkami. Ve všech třech případech se
zároveň jedná o výtahy s kabinovými dveřmi na obou stranách. Pokud jde o
délku betonové šachty, činí v případě triplexu 12,60 m, a je tak
nejkratší šachtou v celém projektu.
Výtahy pro nízkoenergetickou budovu
Nové sídlo CIIRC ČVUT
je nízkoenergetické a využívá špičkové technologie, postupy a prvky
udržitelného stavění. Výtahy proto nemohly zůstat pozadu. Typ Schindler
3300 je i z tohoto hlediska vhodnou volbou. Jeho lehká konstrukce je
navržena tak, aby měl trvale nízkou spotřebu energie. Navíc je téměř
100% recyklovatelný. K úspoře energie přispívá i pohotovostní režim
(Stand-by), přičemž „probuzení“ zpět do provozu je okamžité. Standardní
výbavou tohoto typu výtahu jsou LED svítidla s dlouhou životností a
nízkou spotřebou energie.
Další informace najdete na www.schindler-cz.cz.
tisková zpráva
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…