K novému designu městských laviček, odpadkových košů a stojanů na
kola se dnes přidává i nový design zastávkového přístřešku a zábradlí.
Autorem vítězného návrhu je duo Michala Froňka a Jana Němečka ze studia
Artěl, spol. s.r.o. Výsledky tzv. jednacího řízení s uveřejněním, které
vyhlásil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) v polovině
listopadu schválila i Rada hl. m. Prahy. První testovací prototyp bude
uveden do provozu v říjnu 2019.
“Chceme moderní metropoli
se vším všudy a k tomu neodmyslitelně patří na první pohled tak
obyčejné, ale velmi viditelné věci, jako jsou odpadkové koše, lavičky či
zastávky MHD. Na údržbu těchto věcí navíc Praha historicky vynakládá
nepřiměřené peníze, a i toto hledisko vítěz soutěže dokázal zohlednit.
Jsem rád, že se nyní tyto věci řeší skutečně profesionálně,“ říká radní
pro oblast správy majetku Jan Chabr.
Zadáním jednacího
řízení bylo navrhnout takový přístřešek, který je funkční, kvalitní,
reprezentativní a má univerzální a nadčasový design. Porotci hodnotili i
snadnou údržbu a odolnost proti vandalismu.
„Zvítězil
velice kvalitní návrh, který bude věrně sloužit Pražanům po další
desetiletí. Vítězné duo autorů, které získalo prvenství i v designové
soutěži na set lavičky, koše a stojanu na kola, dokázalo, že lze
skloubit funkčnost a eleganci,“ vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR
Praha.
Jak bude zastávka vypadat?
Vítězný
návrh porota ocenila zejména za jeho designovou čistotu, variabilitu,
komfort užívání a jednoduchost sériové výroby a celkové údržby. Nové
přístřešky tak mají nejen estetický přínos ale i výrazně sníží náklady
na provoz a údržbu. Vítězný přístřešek je z práškovaného litého hliníku
černo šedivé barvy a kromě jedné bočnice určené k reklamním účelům má
všechny ostatní stěny průhledné. Uvnitř zastávky je umístěn orientační
panel, který informuje o časech a datu, odjezdech, předpovědi počasí a
také nese název zastávky.
Zajímavým prvkem vítězného
návrhu je průchozí zadní stěna zastávky. Ta podle autorů umožní
snadnější přístup a pohyb uvnitř přístřešku a v jeho okolí. Tento
konkrétní typ s průchozí zadní stěnou je jen jedním z celé série různých
variant přístřešků, které autoři navrhli.
Jaký je další postup?
Autoři
vítězného návrhu budou mít nyní čas na dopracování návrhu a vytvoření
testovacího prototypu. Testovací prototyp by měl být osazen v říjnu
2019. Po zapracování výsledků z testovacího režimu autoři uzavřou
licenční smlouvu na využití díla s pražským magistrátem. Město poté
vypíše výběrové řízení na dodavatele.
Zastávkové přístřešky se začnou obměňovat v roce 2021, kdy městu
vyprší smlouva se současným dodavatelem městských přístřešků – JCDecaux.
První kusy budou ty patřící JCD – prozatímní odhad je 767 kusů,
následně se vymění dosluhující prvky.
Oceněné soutěžní návrhy
Vítězný návrh
Autoři: Artěl, spol. s r.o. – prof. MgA. Michal Froněk, prof. M.A. Jan Němeček
Ostatní soutěžní návrhy (II. fáze)
2. cena
Autoři: Studio Herrmann & Coufal
3. cena
Autoři: Divan design s.r.o.
4. cena
Autor: Bittercraft&Com s.r.o.
5. cena
Autor: vin vin studio – Ing. Pavel Stejskal, Ing. Tomáš Paclík, MSc.
6. cena
Autor: Ing. arch. Pavla Hradilová a Ing. arch. Nela Lišková
Náhradníci komise – závislí:
STANISLAV LAZAR, poradce radního Ing. Karla Grabeina Procházky
Ing. arch. KATEŘINA FREJLACHOVÁ, architektka v kanceláři veřejného prostoru IPR Praha
Ing. RENÁTA ŠIMKOVÁ, vedoucí oddělení využití a správy objektů
Náhradníci komise – nezávislí:
prof. MgA. PETR BABÁK, grafický designér
MgA. JAKUB CHUCHLÍK, architekt
MgA. JAN PLECHÁČ, designér, architekt
Přizvaní odborníci:
Doc. Ing. JIŘÍ KOLÍSKO, Ph.D., Ředitel Kloknerova ústavu ČVUT
Mgr. LUKÁŠ VIKTORA, ochrana ptáků v zástavbě, ČSO
Ing. arch. ONDŘEJ ŠEFCŮ, ředitel územního odborného pracoviště NPÚ
Ing. ONDŘEJ KOTRC, dopravní referent oddělení koncepce městské dopravy, ROPID
Ing. JAN ŠUROVSKÝ, Ph.D., technický ředitel Dopravního podniku
Mgr. JIŘÍ SKALICKÝ, ředitel odboru památkové péče
Co
je to jednací řízení s uveřejněním?
Jednací řízení umožňuje přímou
komunikaci a diskuzi nad předloženým návrhem mezi zadavatelem, hodnotící
komisí, přizvanými odborníky a účastníkem řízení, což je pro dosažení
kvalitního výsledného řešení technicky komplikovanějších prvků, jako je
zastávkový přístřešek a zábradlí, nezbytné.
Složení hodnotící komise
Řádní členové komise – závislí:
Mgr. ADRIANA KRNÁČOVÁ, MBA, bývalá primátorka hl. m. Prahy
Ing. JAN RAK, ředitel odboru hospodaření s majetkem MHMP
MgA. MAREK KOPEĆ, vedoucí kanceláře projektů a soutěží, IPR Praha
Řádní členové komise – nezávislí:
CLAUDE BRULHART, designér města Ženeva pro mobiliář a veřejný prostor
Akad. arch. RUDOLF NETÍK, architekt
MgA. ANNA MAREŠOVÁ, designérka
MgA. JERRY KOZA, architekt
Náhradníci komise – závislí:
STANISLAV LAZAR, poradce radního Ing. Karla Grabeina Procházky
Ing. arch. KATEŘINA FREJLACHOVÁ, architektka v kanceláři veřejného prostoru IPR Praha
Ing. RENÁTA ŠIMKOVÁ, vedoucí oddělení využití a správy objektů
Náhradníci komise – nezávislí:
prof. MgA. PETR BABÁK, grafický designér
MgA. JAKUB CHUCHLÍK, architekt
MgA. JAN PLECHÁČ, designér, architekt
Přizvaní odborníci:
Doc. Ing. JIŘÍ KOLÍSKO, Ph.D., Ředitel Kloknerova ústavu ČVUT
Mgr. LUKÁŠ VIKTORA, ochrana ptáků v zástavbě, ČSO
Ing. arch. ONDŘEJ ŠEFCŮ, ředitel územního odborného pracoviště NPÚ
Ing. ONDŘEJ KOTRC, dopravní referent oddělení koncepce městské dopravy, ROPID
Ing. JAN ŠUROVSKÝ, Ph.D., technický ředitel Dopravního podniku
Mgr. JIŘÍ SKALICKÝ, ředitel odboru památkové péče
tisková zpráva IPR
Související články:
Praha hledá nový design zastávek a zábradlí 12.3.2018
Praha má novou lavičku, koš a stojan na kolo 27.10.2017
Designérská soutěž na městský mobiliář 12.10.2016
Praha v architektonické soutěži vybere jednotný vzhled laviček, košů a zastávek MHD 6.10.2015
Je to fakt skvělý nápad :-) A jednoznačně se hodí při výběru kvalitního materiálu.
Zajímavé řešení s využitím kombinace cihel a hliníku, které nejen dobře vypadá, ale i plní praktické funkce, jako je regulace…
Jinak celkem uvažuji i já o jeho koupě protože není nikde psáno že je to jenom na stavbu nového domu.…
Skvélé řešení pro moderní bydlení! Kombinace černé fasády s chytrými pasivními chladicími technologiemi je odvážný, ale funkční krok.
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!