14. 6. 2008
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze se letos poprvé zúčastnila akce Pražská muzejní noc. V sobotu 14. 6. 2008 v noci byla veřejnosti zpřístupněna celoškolní výstava klauzurních prací studentů VŠUP Artsemestr ´08. Pro návštěvníky byl připraven bohatý doprovodný program: projekce filmů ateliéru Filmová a televizní grafika a rovněž prezentace a přehlídky ateliérů Módní tvorba a Design oděvu a obuvi, workshop pro děti „Moje první knížka“ nebo prodej knih Nakladatelství VŠUP za výhodnou cenu. Do programu se zapojil také ateliér Kov a šperk se samostatnou výstavou klauzurních prací svých studentů „Organic“, která se konala ve Studiu LR.
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze se k Pražské muzejní noci připojila poprvé, přestože její výstavní činnost spojená s Galerií VŠUP započala v roce 2000. V době konání této akce, tj. v polovině června, již tradičně prezentují studenti ve všech prostorách školy svoje klauzurní práce a v přízemní Galerii jsou vystaveny práce ateliérů detašovaného pracoviště ve Zlíně. Vystavené exponáty reprezentují široké spektrum práce mladých nastávajících výtvarníků ve všech studijních oborech, tedy od architektury přes průmyslový design, design výrobků, grafický design a fotografii až po práce ateliérů volného umění. Návštěvník se tak mohl setkat nejen s netradičními pojetími začínajících architektů, ale také se studiemi a koncepty ve skle, keramice, nábytku nebo v módní tvorbě či módních doplňcích. Velmi zajímavé je rovněž srovnání děl českých studentů a zahraničních frekventantů školy anglicky přednášeného oboru Visual Arts nebo zahraničních stážistů z významných evropských i zámořských vysokých škol. Škola je v zahraničí již dlouhou dobu uznávaná pro své profesionální výsledky, studenti i pedagogové VŠUP se často umisťují na čelných místech mezinárodních soutěží.
Historie VŠUP se počala psát v roce 1885, tedy o šestnáct let později než historie její starší sestry ve Vídni, a to ji řadí mezi jednu z nejstarších a největších uměleckých škol nejen na území České republiky, ale i ve střední Evropě. Země byla v oné době průmyslově nejrozvinutější oblastí Rakouska-Uherska a založení školy bylo chápáno jako uskutečnění dalšího kroku v českém obrození. Až do vzniku Československa v roce 1918 zůstávala VŠUP školou starého typu, orientující se na uměleckořemeslnou výrobu. Avšak ani dvě krátké etapy demokratického Československa (1918—1939 a 1945—1948) nestačily k modernizaci školy, a tak se v dlouhé době izolace (1948—1989) vytvořily struktury, které sice garantovaly jisté umělecké svobody a vedly často k solidnímu průmyslovému designu, dalekosáhle však izolovaly školu od skutečností dnešní mediální společnosti. Přeměny po převratu v roce 1989 přinesly zásadní změny: přišly nové umělecké osobnosti, objevily se nové technologie a studijní nabídka byla rozšířena především o obory, které byly doposud zanedbávané nebo nežádané — fotografie, nová média, konceptuální a intermediální tvorba.
Pátý ročník Pražské muzejní noci byl pro Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze úspěšnou premiérou. Výstavu klauzur Artsemestr, která je nainstalována po celé budově, stačilo mezi 19 a 01 hodinou navštívit téměř 5400 návštěvníků. Velký ohlas sklidil doprovodný program — promítání filmů a prezentací z ateliéru Filmová a televizní grafika „The Best of“ a ateliérů Módní tvorba a Design oděvu a obuvi „Setkání s módou“. Zájem o workshop pro děti „Moje první knížka“ předčil očekávání pořadatelů a jeho kapacita zdaleka nestačila vysokému počtu malých návštěvníků.
Po vydařeném startu se jistě Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze zúčastní i následujícího ročníku Pražské muzejní noci.
Zdroj: TZ VŠUP
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…