(ČTK) – Pražští radní dne 18. října 2016 schválili vypsání výtvarné a architektonicko-urbanistické soutěže na podobu stanic trasy metra D. Novinářům to řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Výtvarná soutěž se má týkat stanic v úseku Pankrác-Písnice, architektonická soutěž stanic Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Soutěže připraví dopravní podnik (DPP) společně s Institutem plánování a rozvoje (IPR) a uskutečnit by se mohla začátkem příštího roku. Metro D má propojit centrum s jižním okrajem Prahy. Kdy stavba začne, není jasné.
Město tvrdí, že architektonické soutěže může vyhlásit jen na tyto dvě stanice. Vzhled interiérů zbylých stanic se nemůže měnit kvůli vydanému územnímu rozhodnutí. „Máme již zažádáno o stavební povolení a nechceme mařit dosavadní investice,“ řekl Dolínek.
IPR nyní musí definovat pravidla soutěží, určit co všechno bude jejich předmětem a co budou moci architekti případně měnit. „Ideálně má být jeden vítěz, který bude výtvarně řešit všechny stanice, aby měly nějaké jednotící prvky,“ řekl Dolínek.
Vypsání architektonických soutěží žádali v petici tisíce lidí. Město v minulých týdnech slíbilo alespoň zmíněnou výtvarnou soutěž, která by nezasahovala do schváleného projektu, ale jen do vzhledu stanic, tedy například použitých povrchů nebo osvětlení. Architektonické soutěže město odmítlo a souhlasilo s nimi pouze u dvou stanic, které zatím územní rozhodnutí vydané nemají.
Stavět se má začít nejprve úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi pak zbylé dvě stanice, tedy Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Stavba první části by měla být hotova do roku 2022, zda bude předpokládaný termín dodržen, ale není jasné. Zatím se nepodařilo vykoupit všechny pozemky nutné pro stavbu, bez nichž není možné požádat o stavební povolení.
Metro D má odlehčit trase C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem města. Trasa vede kolem krčského nádraží a Thomayerovy nemocnice do Písnice. Novou trasu chystá město řadu let, kudy povede směrem do centra, není definitivně rozhodnuto.
Doplněno Stavbaweb:
Popis stavby a vizualizace jednotlivých stanic navržených Metroprojektem najdete ZDE.
Trasa D
Facebook / Metro D jinak a lépe
Související články:
Petice za metro D má dost podpisů 7.9.2016
ČKA apeluje na otevřený dialog ohledně výstavby metra D 22.8.2016
Projektantem metra D bude Metroprojekt 11.8.2016
Praha chce architektonickou soutěž na dvě z deseti stanic metra D 6.8.2016
Spokojenost
Tisíce lidí žádali vypsání architektonických soutěží. K smíchu. Kdy nějaká soutěž přinesla skutečně kvalitní architektonické řešení? Navíc většina dnešních architektů (čest výjimkám) kromě matlání falešných a pseudo efektních 3D modelů neumí vůbec nic a komické pak je, když se podle těch soutěžních návrhů začne stavět. Komické je rovněž, jak si tito lidé vůbec neumí poradit s ekonomikou stavby (o technickém a technologickém řešení ani nemluvě) a výsledkem pak jsou stavby, které stojí ne jeden půl násobek rozpočtu (jako Blanka, kde se navíc k rozpočtu nabalila i záplava dodatečných a podmiňujících investic), ale troj a nebo čtyřnásobek. Hýkání o umělecké tvorbě je pak tím jediným, co zbyde. Oni skutečně kvalitní architekti (napadá mně třeba Cigler nebo Fiala) pracují na přímo a mají zvládnutou celou stránku návrhu, ne jenom |malůvky|. nějaký genius přijde s něčím, co zmanipulovaná porota (Kaplického Blob je už zapomenut? či spíše ona soutěž a vše co jí provázelo) nadšeně odsouhlasí a vítězové nejsou schopni dotáhnout projekt do konce včetně všech souvisejících konsekvencí. Zato shrábnou cenu (proč se proboha docela slušně oceňují a odměňují i další návrhy?), ohánějí se autorskými právy a výsledkem bývá v lepším případě fakt, že celý projekt musí odmakat ten pohrdaný a nedoceněný stavař se statikem a dalšími profesemi a vítěz soutěže jim hází klacky pod nohy svými hraběcími radami a nesmyslnými požadavky, svědčícími o jeho technické neschopnosti. Dřív architekti skutečně svoje návrhy realizovali, nebo se na realizaci podíleli v plném rozsahu jako projektanti (třeba Roith nebo Kozák), dneska většina autorizovaných architektů ani nezná stavební zákon a související předpisy…..nakonec, obludný betonový budník na stanici metra tuším Petřiny snad stačí jako ukázka současné |architektonické| tvorby.