Nová radnice v nizozemském Grave z dílny Ericka van Egeraata byla oficiálně otevřena koncem června. Městský úřad sdílí budovu s dalšími subjekty : bytovou společností Maasland a s BHIC - oblastním historickým archivem brabantské provincie.
Zdálky stavba vypadá jako zvláštní ansámbl. Z větší blízkosti jsou již na celku patrné jednotlivé části podle své náplně. Tito tři uživatelé se prezentují ve vstupní hale, v otevřeném přízemním prostoru, který podněcuje ke vzájemné komunikaci mezi uživateli a navštěvníky.
Budova vychází a je součástí masterplanu města navrženém EEA v roce 1998. Ten rozlišuje dvě zóny : historické centrum Grave a zelený pás kolem bývalého městského opevnění. Nová radnice vyrostla právě na hranici těchto dvou částí, přímo na místě někdejších hradeb. Návrh budovy odkazuje na obojí — historické centrum a přilehlou krajinu.
Slovy Ericka van Egeraata o tom, jak tento urbanistický přechod výrazně ovlivnil jeho návrh : „Chtěl jsem, aby budova nenásilně splynula se svým okolím a zároveň byla snadno přístupná a rozpoznatelná pro veřejnost. Použili jsem především přírodní materiály. Dřevo, přírodní kámen, zelenou střechu. Výraz je zároveň robustní a jemný. V tomto stylu se radnice otevírá do města a zve veřejnost dovnitř.“
Okolí neovlivnilo jen materiály, ale i tvar. Plynulá křivka komplexu se odvolává na starobylé městské hradby, pro město příznačné úzké uličky se staly tématem pro návrh vnitřního uspořádání. „Zepředu se budova chová jako jako zeď, s kanceláří společnosti Maasland jako nejvyšším a výsadním bodem. Zezadu, kde budova uzavírá veřejné náměstí, působí drobnějším dojmem.“
„Mohli byste shnout celý návrh jako soulad a rozmanitost“, říká Erick van Egeraat. „Soubor slučuje tři odlišné funkce pod jednu střechu, má otevřený charakter a splývá se svým historickým prostředím.“
Zdálky stavba vypadá jako zvláštní ansámbl. Z větší blízkosti jsou již na celku patrné jednotlivé části podle své náplně. Tito tři uživatelé se prezentují ve vstupní hale, v otevřeném přízemním prostoru, který podněcuje ke vzájemné komunikaci mezi uživateli a navštěvníky.
Budova vychází a je součástí masterplanu města navrženém EEA v roce 1998. Ten rozlišuje dvě zóny : historické centrum Grave a zelený pás kolem bývalého městského opevnění. Nová radnice vyrostla právě na hranici těchto dvou částí, přímo na místě někdejších hradeb. Návrh budovy odkazuje na obojí — historické centrum a přilehlou krajinu.
Slovy Ericka van Egeraata o tom, jak tento urbanistický přechod výrazně ovlivnil jeho návrh : „Chtěl jsem, aby budova nenásilně splynula se svým okolím a zároveň byla snadno přístupná a rozpoznatelná pro veřejnost. Použili jsem především přírodní materiály. Dřevo, přírodní kámen, zelenou střechu. Výraz je zároveň robustní a jemný. V tomto stylu se radnice otevírá do města a zve veřejnost dovnitř.“
Okolí neovlivnilo jen materiály, ale i tvar. Plynulá křivka komplexu se odvolává na starobylé městské hradby, pro město příznačné úzké uličky se staly tématem pro návrh vnitřního uspořádání. „Zepředu se budova chová jako jako zeď, s kanceláří společnosti Maasland jako nejvyšším a výsadním bodem. Zezadu, kde budova uzavírá veřejné náměstí, působí drobnějším dojmem.“
„Mohli byste shnout celý návrh jako soulad a rozmanitost“, říká Erick van Egeraat. „Soubor slučuje tři odlišné funkce pod jednu střechu, má otevřený charakter a splývá se svým historickým prostředím.“
Pramen: Jana Moravcová, EEA architects
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.
Nádhera! jaká lehkost oproti tuposti lávky v Praze mezi Karlínem a Holešovicemi !!!!