Adresa: Besední 487/3, Praha 1-Malá Strana
Klient / Investor: Nadace Český hudební fond
Autoři: atelier KAVA, spol. s r. o. — Lukáš Ježek, Jan Karásek
Spolupráce: atelier KAVA, spol. s r. o. — Zuzana Mezerová, Jan Novotný, Tomáš Novotný, Jiří Opočenský, Marcela Koukolová — projektová kancelář
Profese: Josef Zeman (statika), Martin Kněžek (technologie jeviště), Petr Novotný (akustika a ozvučení), Pavel Mynarčík (osvětlení scény)
Dodavatelé: RAMSS, spol. s r. o. (generální dodavatel stavby) Thalia Servis, spol. s r. o. (technologie jeviště) AVC Praha, spol. s r. o. (akustika a ozvučení) Art Lighting International, spol. s r. o. (osvětlení scény)
MATERIAL — Tomáš Kysela (mobiliář)
Celkové náklady: stavební část — 15 mil. Kč technologické a interiérové vybavení — 6 mil. Kč
Termíny projektu a realizace: 2003
Autor fotografií: Jan Malý, foto původního stavu — archiv autorů
LUKÁŠ JEŽEK
V srpnu 2002 zaplavila spodní voda oba suterény Umělecké besedy1 a zničila většinu vybavení Popmuzea a Divadla Na Prádle2. Kompletní rekonstrukce byla zahájena počátkem roku 2003 a v listopadu bylo
divadlo znovu otevřeno. Koncepční řešení v podstatě obnovuje původní uspořádání Besedy. Rekonstrukce umožnila především přehodnocení provozních vazeb. Hlavními částmi zůstávají malý a hlavní sál a rozlehlé foyer. Malý koncertní a výstavní sál s kavárnou byl jen minimálně upraven a otevřen do úzkého dvora. Nedostatek financí zde bohužel neumožnil obnovit původní sklobetonové zastřešení.
V hlavním sále byly odstraněny veškeré dodatečné stavební úpravy a bylo obnoveno přirozené osvětlení. Rovněž byl obnoven přístup z foyer v 1. suterénu a v této úrovni je sál rozšířen o postranní balkony.
Prodloužením jeviště, použitím jevištní lávky a mobilních stupňů v hledišti pro 199 diváků získala scéna možnost variabilního uspořádání a odpovídá soudobým inscenačním požadavkům. Na sál přímo navazují nová zkušebna a dispozičně upravené zázemí účinkujících. Foyer bylo doplněno o šatnu a bar a jeho dělením je souboru umožněno nezávisle využívat jednotlivé prostory divadla.
Pozn.:
1 František Janda, Čeněk Vořech. 1926. 2 David Vávra — 1999, Tomáš Vích — 2001.
Publikováno ve stavbě č. 6/2005
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…