Rekonstrukce domu Langhans

Oceněna hlavní cenou Grand Prix 2003 Obce architektů.

Rekonstrukce domu Langhans

Klient: Zuzana Meisnerová-Wismerová a Rolf Wismer, Curych

Lokalita: Vodičkova 37, Praha 1

Projektant: ARCHITEKTONICKÝ ATELIÉR LÁBUS

Autoři: Pavla Burešová, Lenka Dvořáková, Zdeněk Heřman, Ladislav Lábus, David Mareš,

Spolupráce: Jan Drahozal, Daniel Hakl, Jan Chlumský, Petra Kandusová, Martin Matiska, Dagmar Prášilová DELTAPLAN, s. r. o., zodpovědný projektant Miloš Kosek, Petr Blažka, Barbora Hořavová, David Hošpes, Petr Kniha, Petra Soukupová, Radek Stoklas, Jiří Tulach, Alena Vránová

Statika: KŘÍSTEK, TRČKA a spol., Čestmír Dobeš, Karel Jerie, P. Půlpán, J. Zeman

Vodovod, kanalizace: PRIMA STUDIO, Milan Maštálka

Ústřední vytápění a VZT: ŽEMLIČKA, s. r. o., Petr Matoušek, P. Žemlička

Měření a regulace: KLIMAGER, s. r. o., Martin Bejlovec, Pavel Hochman

Elektroinstalace: ELPROS, s. r. o., Aleš Šafařík, Lída Kyselková, S. Erhart, J. Honsová, Vladimír Pecák

Požární ochrana, Plyn: CHLUMAK, Jiří Chlumský, Helena Seidlová

Inženýrská činnost: GLÖCKNER PRAHA, s. r. o., Tomáš Svoboda, Veronika Svobodová, Richard Ulrych, Petr Kunc, Vladimír Maxa, Josef Kellner

Vyšší dodavatel: PRŮMSTAV, a. s., (monolitické a zděné konstrukce, sádrokartony, omítky, VZT)

Stavbyvedoucí: Karel Martínek

Subdodavatelé:

zakládání: Pragis holding, s. r. o.

stavební izolace: Stavební izolace, s. r. o.

zdravotní instalace, ÚT: Pecha, a. s.

elektroinstalace, M+R: Elma-therm, s. r. o.

restaurátorské práce, fasáda: Pracom, s. r. o.

malířské a restaurátorské práce, interiér: František Ondráček, malířské a restaurátorské práce

malířské práce: Stings, s. r. o.

sklobetony: JTH. s. r. o.

kamenické práce: Richard Jarausch, Kamenoprůmysl Plzeň, s. r. o.

keramické obklady: Keramické obklady a dlažby, Jan Tláskal

stěrkové podlahy: VaM Resan, s. r. o, Techfloor, s. r. o., Rekoplast, stav. výr. družstvo

teraco: Menhir a Dolmen, a. s.

dřevěné podlahy: Independent, export-import, P.I.Parket Brno, s. r. o.

zámečnické konstrukce: JOFO, s. r. o., Hesmar, s. r. o., Prošek a syn, Termetal, s. r. o., Sapr, s. r. o.

vnější žaluzie: Attl — továrna na stroje, s. r. o.

klempířské práce: Isotec, s. r. o.

repase a repliky oken: Martin Louženský

repase a repliky dveří: PhDr. Vladimír Bok — BOK ART

kovové dveře: Doležal. s. r. o., HSE, s. r. o., Zapletal — Kovo, a. s.

dřevěné a skleněné dveře: Integra, nábytkářské družstvo, Orta truhlářství — Libor Husák

dřevěná okna: Thermostar, s. r. o.

dřevěné atypické výrobky: Volák a spol., s. r. o.

kuchyně: Pigmay, s. r. o.

výtahy: Jiří Petersík, Schindler, a. s.

sadové úpravy: Vít Karásek

 

Studie a dokumentace k ÚR: červenec 1996, březen 1997

Dokumentace pro SP: květen 1999

Realizační dokumentace: září 2000

Realizace stavby: březen 2001-září 2002

 
Celková užitná plocha: 3746 m2

obchodní plochy: 867 (+ terasy 13) m2

kanceláře: 693 (+ 26) m2

galerie: 281 (+ 13) m2

byty: 1367 (+ 109) m2

Zastavěná plocha: 867 m2

Obestavěný prostor: 18 585 m3

Stavba byla oceněna hlavní cenou Grand Prix 2003 Obce architektů

 
 

Stavební vývoj domu Langhans

Pozemek stavby má původní středověkou parcelaci, je poměrně úzký, ale velmi hluboký. To zakládá jeho půvab. Nestojí zde jen jeden dům, jak se může jevit při pohledu z ulice, ale několik domů, dvorů a zahrádek. Dům je malým městem, ve kterém můžete zažít množství prostorových a citových zážitků s různorodou atmosférou místa.

 

Dobové fotografie zachycující charakteristickou podobu nástaveb fotografických ateliérů na střechách domu inspirovaly návrh rekonstrukce. Kontrast lehkých skleněných konstrukcí ateliérů s masivností zdiva, do té doby nepoužívaná otevřenost interiéru ateliérů vůči exteriéru byla vyvolána tehdejšími pracovními postupy fotografování, odkázanými na denní světlo. Jsou obrazem soužití pružně reagujícího tradičního stavitelství a nových stavebních technologií na potřeby moderní doby. Rekonstrukce se snaží evokovat atmosféru těchto nástaveb a tvůrčí prostředí domu současnými prostředky. Na rozdíl od překotně přestavovaných a nastavovaných dvorních objektů si hlavní objekt postavený architektem F. Tesařem v roce 1870 zachoval svoji původní prostorovou a konstrukční podstatu. Pouze uliční fasáda byla přestavěná v roce 1905 do secesní podoby architektem A. Dryákem a parter domu byl změněn několikrát.

 

Rozsah a koncepce rekonstrukce domu Langhans

Všechny čtyři stávající vícepodlažní objekty na pozemku domu Langhans byly rekonstruovány a nastavěny, na místě provizorních jednopodlažních staveb byl postaven další dům. Abstraktností formy se fasády nástaveb, opatřených měděnou vnější žaluzií, diferencují od spodních částí stavby i od renovované secesní fasády. Materiálově i výrazově připomínají střešní partie staveb.

 

Architektonické řešení rekonstrukce objemově navazuje na započatý systém řazení jednotlivých domů za sebou do hloubky pozemku. Aditivní řazení hmot domu v horizontálním i vertikálním směru spojuje stavbu komplexu jednotnou koncepcí. Touto metodou bylo udrženo relativně drobné měřítko stavby v relaci k jejímu zvětšenému objemu a vnitřní prostory domu si uchovaly svoji atmosféru.

 

Různorodost stavby není pouze formální, ale je záměrně zakotvena iv jejím programu. Část zastavěné plochy parteru — pasáž a atrium — slouží jako poloveřejný městský prostor. V suterénu, přízemí a mezipatře jsou prodejní prostory, v 1. a při ulici iv e 2. patře jsou umístěny kanceláře. V posledním objektu E je fotografická galerie. Dispoziční řešení všech komerčních ploch umožňuje variabilitu ve velikosti jednotlivých provozních celků. Investor chtěl od počátku udržet bytový charakter domu, proto v patrech převládá funkce bydlení. Dispozice bytů je koncipována tak, aby každý byt využíval možnosti vizuálního kontaktu s Františkánskou zahradou i ulicí.

 

V ose pozemku jsou mezi jednotlivými domy řazeny vnitřní dvorany, které zajišťují horní denní osvětlení iv přízemí. Tím napomáhají vytyčovat základní komunikační osu domu a zavádějí návštěvníka přirozeným způsobem do hloubky dispozice. Gradace prostorových zážitků je i v nové části evokována jako záměrné obohacení standardu domu.

 

Použití konceptu adice, vrstvení a nastavování bylo motivováno hledáním soudobého architektonického výrazu příbuzného s nahodilostí a s ní související příjemností prostředí historických staveb a sídel.

 
 

Publikováno v Architektuře 2003.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*