Rekonstrukce Negrelliho viaduktu

Negrelliho viadukt slaví své otevření, a to rovnou dvakrát. Přesně 1.6. před 170 lety se po mostě projel první vlak, a právě 1. června 2020 se most znovu otevřel dopravnímu provozu po téměř tříleté rekonstrukci.

Negrelliho viadukt vznikl v letech 1845-1849 jako součást železničního propojení Olomouc-Praha-Drážďany. Se svými 1 110 metry délky neměl v Evropě přes půl století konkurenci a doposud je nejdelším železničním mostem u nás. Na stavbě se tehdy podílelo až 3 000 českých, německých i italských dělníků pod vedením inženýra Aloise Negrelliho, který měl celou stavbu na starost. Ve světovém měřítku šlo o ojedinělou stavbu, ale i dnes viadukt zůstává impozantní stavbou, proto i jeho rekonstrukce přitahovala zaslouženou pozornost.

Původně most sestával z 87 oblouků, z nichž osm stálo přímo ve Vltavě. V roce 1871 byl most rozšířen o karlínský spojovací viadukt o délce 351 metrů. Během současné rekonstrukce bylo opraveno 100 oblouků, z nichž 45 získá nové využití nekomerčních a komerčních prostor pro oživení města. Část oblouků je kamenná a část z cihel. Právě na opravy cihlových oblouků naše společnost Klinker Centrum dodala více než 300 000 ks červených klinker cihel ve formátu 290x140x65 mm. Pod dohledem památkářů byla část cihlového zdiva obnovena a část nahrazena klinker cihlami od nás.

Rekonstrukci provedly společnosti HOCHTIEF CZ a. s., STRABAG Rail a.s. a AVERS, spol. s r. o. Z plánovaných dvou let oprav se nakonec díky horšímu stavu některých oblouků protáhla rekonstrukce na téměř tři roky. Skoro tříleté práce zahrnovaly kompletní výměnu železničního svršku včetně technologických částí, výměnu 3,3 km kolejnic a zastaralého zabezpečovacího zařízení. Také náklady se vyšplhaly z původních 1,4 mld. na 1,9 mld. Kč. 

Negrelliho viadukt je bezesporu unikátní stavbou v centru Prahy – na jedné straně kulturní památka, na druhé straně železniční tepna. Do budoucna má být také každodenním centrem pro setkávání obyvatel a návštěvníků Prahy. V několika opravených obloucích by měl vzniknout prostor, kde najdeme kavárny, obchůdky a nové klidové plochy se zelení a stromy.

My v Klinker Centru jsme rádi, že na tento projekt byly pro technické a vzhledové vlastnosti vybrány právě klinker cihly z naší nabídky a že se díky kooperaci s firmou Avers podařilo krásné dílo. Vedle stavby Tunelu Blanku a rekonstrukcí pražských kanalizací byl tak pro nás Negrelliho viadukt dalším velkým projektem v Praze, na který jsme opravdu hrdí. Děkujeme všem, kteří se na rekonstrukci podíleli a věříme, že most bude po této zásadní rekonstrukci sloužit minimálně dalších 170 let. 

www.klinkercentrum.cz


tisková zpráva


Souvisejíc články:
Negrelliho viadukt se otevřel  1.6.2020
Nový most na Negrelliho viaduktu  135.2019
Oprava Negrelliho viaduktu se zdrží  24.8.2018
Negrelliho viadukt je druhým nejstarším stojícím mostem v Praze  19.2.2018
Dnes začne rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Karlíně  8.6.2017
Negrelliho viadukt  30.9.2016
Léto pod Viaduktem Karlín 2016  28.6.2016
Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město  12.5.2016
Interaktivní diskuze se sousedy o Negrelliho viaduktu jako příležitosti  13.1.2015
Symposium Metamorfózy viaduktů v evropských městech  10.12.2014
Negrelliho viadukt zaplní na tři dny galerie, koncerty a divadla  19.9.2013
Trať galerií Praha – Karlín – Viadukt  18.9.2013
E15: Správa železnic opraví pražský Negrelliho viadukt  27.11.2012
Negrelliho (Karlínský) viadukt  21.2.2008

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*