O Velikonocích bylo ve Švédsku otevřeno Vandalorum – nové muzeum designu a současného umění. Novostavba Renza Piana ale nestojí v metropoli designu Stockholmu, ale v malém městě Smålandu v lese u Värnama. Podobá se švédským stodolám.
Soubor dřevěných domů podobných stodolám tvoří dohromady centrum, které se nazývá „Vandalorum“ podle významu používaného ve Skandinávii také pro stodoly. Do takového modelu se nevzrušeně vpravuje muzejní stavba s rozlohou okolo 3000 m2, s tmavočervenými dřevěnými lamelami a se střešními plechy, jaké jsou v regionu obvyklé. Jenom velkorysá skleněná průčelí a prosklené plochy střech, přinášející výstavním a galerijním prostorám světlo, odlišují novostavbu od tradičních stodol.
V novém mezinárodním muzejním centru jsou k vidění umělecké exponáty a design ze Smålandu – oblasti, kde se už skoro sto let vzájemně ovlivňují umění a nábytkářský průmysl. Nový domov tu nalezne také sbírka smålandského uměleckého archivu.
Zahajovací výstava „Cyklar!“ je věnována tématu jízdních kol jako kultovních a uměleckých objektů: ve třech místnostech na výstavní ploše kolem 900 m2 jsou k posouzení kola ve všech myslitelných podobách.
K muzejnímu komplexu patří dále vstupní budova s kinem a posluchárnou a budova vedení muzea s obchodem a kavárnou. Zatím prázdné jsou prostory vyhrazené pro veřejné akce, semináře a knihovnu.
Vandalorum bude úzce spolupracovat s univerzitami a designovými školami v Göteborgu Jönköppingu a Växjö i s místními výrobci.
Jak se stalo, že mezinárodní kancelář Renza Piana zabloudila k provinčním švédským stodolám? Klíčem k tomu je první Pianův pařížský projekt, Centre Georges Pompidou. Sven Lundh, šéf projektu Vandalorum, začal se svým projektem už před 30 lety spolu s tehdejším ředitelem Centra Pompidou Pontusem Hulténem. Ten přivedl Renza Piana, jenž byl okouzlen a ovlivněn pitoreskním stavebním pozemkem uprostřed švédské pustiny. Tak se začal uzavírat dlouhý proces: od počáteční ideje v osmdesátých letech přes představení projektu v roce 1998 a počátek stavby v roce 2010 až po její dokončení v březnu 2011. V nadcházejících letech má být muzejní komplex doplněn o další budovy, až vytvoří celou vesničku pro design a umění současnosti.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,