Praha 10. května (ČTK) – Stálou expozici Architektury, stavitelství a designu v Národním technickém muzeu v Praze (NTM) obohatila výstava velkoformátových černobílých fotografií Richarda Homoly s názvem Pražské mosty. Byla zahájena ve čtvrtek vpodvečer a potrvá do 19. srpna.
Homola snímky vytvářel v rozmezí několika posledních let v rámci monotematického cyklu zaměřeného na pražské mosty. Národní technické muzeum je s tímto tématem už od svého počátku úzce spjato. "Naše sbírky a archiv obsahují řadu dokumentů týkajících mostního stavitelství," řekla ČTK mluvčí muzea Olga Šámalová.
Velkoformátové fotografie uspořádané na téměř třiceti panelech prezentují postupně 14 pražských mostů přes Vltavu, uspořádaných ve směru toku řeky. Soubor fotografií doplňují ukázky autentických prvků, modelů, plánů a historických dokumentačních fotografií z archivu architektury NTM. Jsou mezi nimi i unikátní model neuskutečněného návrhu celodřevěné lávky přes Vltavu z roku 1838 nebo autentické prvky ze základů Karlova mostu, vyjmuté při jeho opravách po povodni v roce 1890.
Pražské mosty jsou pro autora fotografií Richarda Homolu jedním z jeho nosných fotografických témat, ve kterých už zobrazil řadu historických míst. Byly mezi nimi například cykly z historických klášterů, hradu Bezděz, Českého Krumlova, Telče a jeho rodiště České Lípy. Své snímky prezentoval na mnoha tuzemských i zahraničních výstavách.
Výstava Pražské mosty objektivem Richarda Homoly je s Národním technickým muzeem spojena nejen tématem pražských mostů, ale i technikou klasické velkoformátové fotografie – všechny snímky byly totiž pořízeny dnes již historickým fotoaparátem Magnola.
Richard Homola se narodil 30. listopadu 1966. Působil v NTM jako konzervátor a restaurátor, fotografii se věnuje od roku 1989. Uskutečnil 26 výstav, z toho dvě v USA a v Německu. Od roku 2002 je členem Asociace profesionálních fotografů. V roce 2007 získal 3. místo na soutěži Štíty Viléma Heckela za soubor nazvaný Máchovo jezero. Fotografuje výhradně černobíle a klasickou technikou. Od roku 2002 pracuje hlavně s velkoformátovou kamerou o velikosti negativu 13×18 centimetrů a snímky kopíruje kontaktním způsobem. V poslední době z tohoto negativu pořizuje také velkoformátové zvětšeniny velikosti 50×60 centimetrů.
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…
Zajímavé řešení, které ukazuje, že sklo už dávno není jen o průhlednosti. Digitální potisk v kombinaci s podsvícením působí velmi…
Okolo stejné fasády jezdím do práce, Minulé léto úplně uschla. Že by taky experiment? V každém případě teď už zase…
Tak tohle vypadá fakt dobře. Občas se vážně nestačím divit, s jakými inovacemi firmy přicházejí.