Dům v Liberci-Vratislavicích, ve kterém se v roce 1875
narodil Ferdinand Porsche a kde žil do svých osmnácti let, koupila roku
2011 firma ŠKODA AUTO a.s. Do té doby byl nesčetněkrát přetvořen, takže ztratil svou původní podobu. Na
přelomu let 2012 – 2013 začaly práce na projektu, jehož cílem bylo uvést dům do
původního stavu, a vytvořit tak připomínku vazby Vratislavic nejen na jméno
Ferdinand Porsche, ale i na inženýrské a konstrukční umění v Čechách. Rodný dům
měl být využit jako výstavní prostor s expozicí zaměřenou na osobnost
konstruktéra Ferdinanda Porsche a na vazby na česká a evropská automobilová
průmyslová odvětví. Původní vize řešení, vycházející z předpokladu, že i
některé dílny ve dvoře pocházejí z doby Ferdinanda Porsche, vznikla ve
stuttgartské agentuře Jangled Nerves GmbH.
Finální projekt ve spolupráci s Jangled Nerves GmbH nakonec
zpracovala pražská architektonická kancelář Hlaváček architekti, s.r.o. pod
vedením prof. Ing. arch. Michala Hlaváčka. Tým začal pracovat na přelomu jara a
léta 2014. Nejdříve byly dohledávány archivní podklady, aby se ověřilo, které z
budov skutečně patří do doby narození Ferdinanda Porsche. Ukázalo se, že veškeré
dvorní dílenské objekty jsou mnohem mladší, proto se ustoupilo od jejich
zachování. Namísto nich měl být zbudován objekt nový, obsahující nutné zázemí,
které se do původního objektu rodného domu logicky nemohlo vejít.
O „hlavním“ objektu, orientovaném do ulice, se nepodařilo najít podrobné
informace, autoři měli k dispozici jen několik dobových fotografií. Aby mohli
posoudit, do jaké míry je dům původní, byly otlučeny vnitřní omítky a provedeny
sondy obvodových zdí, čímž byly zjištěny pozice a tvar původních okenních a
dveřních otvorů. Ukázalo se, že nejzachovalejší jsou dvorní přístavba a štítové
stěny domu. Čelní stěna do ulice byla zničena různými zásahy a neustálými
změnami vstupů a výkladních skříní. Dalším problémem bylo, že všechny stěny
byly velmi navlhlé (dům byl bez vodotěsné izolace), a navíc neměly ani
dostatečné základy. Objekt bylo tedy třeba o oboje doplnit v rámci nutného
zachování všech dobových a autentických částí domu.
Vnější tvar objektu je kombinací nalezených a zachovalých
konstrukcí a nově vybudovaného tvaru, vycházejícího z rozboru dobových
fotografií. Při řešení detailů a barevného pojetí se vycházelo z mnoha
konzultací s NPÚ v Liberci, přestože objekt není oficiálně památkově chráněn. Vnitřek
domu je pojat jako jeden velký prostor, zdůrazňující geniálního ducha
konstruktéra nadčasových dimenzí. Centrem expozice je funkční replika
hybridního vozu Lohner Porsche, který Ferdinand Porsche zkonstruoval. V
přilehlých prostorách se nacházejí odkazy na historickou i současnou technickou
a technologickou problematiku. Do patra dvorní přístavby byla umístěna zasedací
místnost se vstupem na terasu. Předzahrádka směrem do ulice, včetně znovu
vysazené jabloně, byla koncipována rovněž na základě dobových fotografií.
Vzhledem k potřebě vybudovat zázemí pro návštěvníky a
personál areálu, které by zabralo podstatnou část ploch budovy rodného domu,
byla v zadní části pozemku navržena stavba provozního zázemí. Tato budova je
jednopodlažní a má výrazně protáhlý tvar zabírající celou šířku pozemku bez
odstupu od sousedních parcel. Stojí na místě dílenských objektů realizovaných
většinou v průběhu druhé poloviny 20. století. Čelní fasáda uzavírá dvůr
areálu, zadní stěna tvoří opěrku svahu v zadní části pozemku. Proto byla navržena
jako monolitická, železobetonová. Střecha a čelní stěna jsou řešeny jako
dřevostavba. Čelní fasáda má po celé výšce objektu předsazenou konstrukci,
tvořenou hustým rastrem svislých neomítaných fošen, které tak vytváří dojem
souvislé plochy plotové stěny. Tato novostavba svým minimálním charakterem
zdůrazňuje výstavní objekt v popředí. Uvnitř budovy provozního zázemí je
umístěna pokladna a kavárna, sociální zázemí pro veřejnost, denní místnost a
sociální zázemí pro personál, technické místnosti a sklad využitelný také jako
garáž. Centrální místnost pro veřejnost má za předsazenými lamelami prosklenou
fasádu s velkoformátovým posuvnými segmenty. Lamelová stěna je v těchto místech
otvíratelná a kavárna se tak může v letním provozu otevřít do dvora.
Dvůr s dominantním stromem a kamennou kruhovou lavicí je
dlážděný štípanou žulovou kostkou. Po celé délce dvorního objektu je vytvořen
metrový pás z velkoplošných žulových desek. Před budovou rodného domu byla na
základě dobových fotografií realizována předzahrádka.
Tisková zpráva
Obnova rodného domu Ferdinanda Porsche byla zařazena mezi nominace soutěže
Stavba roku 2017
Areál je veřejnosti
přístupný v pátek a o víkendech. ŠKODA AUTO nabízí také kombinované vstupné
zahrnující i možnost návštěvy ŠKODA AUTO Muzea v Mladé Boleslavi.
Investor: ŠKODA AUTO a.s. – Ing. Tomáš Blažek, technický
dozor investora, koordinátor; Ing. Jan Sasín, technický dozor investora, stavba;
Ing. Jan Janek, technický dozor investora, elektro; Ing. Miloš Plíva, technický
dozor investora, ZTI; Aleš Balda, technický dozor investora, VZT
Autor: Hlaváček architekti s.r.o. – prof. Ing. arch. Michal Hlaváček; Ing.
arch. Tomáš Skřivan, stavebně architektonické řešení; Ing. Daniela Maxová, stavební
řešení; Ing. Jan Margold, statická část; Ing. Petr Šturma, požárně bezpečnostní
řešení; Ing. Radovan Provazník, zdravotně technické instalace; Ing. Václav
Voborník, vzduchotechnika, vytápění, chlazení; Ing. Jiří Vacek,
elektrotechnika, měření a regulace; Ing. Jiří Vejškrab, slaboproud; Ing. Karel
Diepold, elektrická požární signalizace; Ing. Petr Macek , dopravní řešení,
Ing. Monika Součková, zahradní architektura
Jangled Nerves GmbH – prof. Dipl. Ing. Thomas Hundt, hlavní architekt konceptu;
Dipl. Ing. Stephan Maul, stavebně architektonické řešení, koncept, interiér;
Carolin Kurrle, stavebně architektonické řešení, koncept, interiér
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.