Rozhovor s Martinem Krupauerem pro časopis Stavba vedla Eva Červinková
Změny
přicházejí ve zlomových obdobích společnosti
Martin
Krupauer (*1960), architekt, který společně s Jiřím
Stříteckým (1954–2012) založil v roce 1989 ATELIER
8000 (nyní A8000). Tato kancelář byla nedávno označena za jeden ze 100
nejúspěšnějších architektonických atelierů v Čechách. Hlavní sídlo má
v Českých Budějovicích a pobočku v Praze. Realizoval množství
projektů, které v roce 2014 zmapovala výstava v Galerii J. Fragnera,
doprovázená katalogem. Práce A8000 zahrnují pestrou škálu úloh, od různých
typologií až po územní plány a strategický rozvoj měst. Nachází se napříč
Českou republikou, ale i na Slovensku, v Kanadě a Rusku. Martin Krupauer
se soustavně zabývá i rozvojem měst a drobných obcí.
Po více než třiceti letech praxe jsou vaše projekty
rozesety po celé České republice, často máte i přesah do jiných zemí. V čem
se liší zkušenost navrhování u nás a v jiných zemích?
Pro srovnání bych uvedl jeden
z aktuálních příkladů. V kanadské provincii Nové Skotsko,
v místě původního, dnes opuštěného skiresortu, nyní navrhujeme celoroční
turistické středisko Cape Smokey. V malé obci, která potřebuje rozvinout
cestovní ruch. Je to oblast, která se rychle vylidňuje, kde chybí pracovní
příležitosti, zkolaboval důlní i rybářský průmysl, všichni mladí odcházejí do
měst. Investoři nás oslovili, protože s rozvojem celých oblastí máme velké
zkušenosti. Projekt je na počátku, ale zjištění, že existuje ještě někde
společnost, kde se lidi jasně vyjádří, že něco chtějí nebo nechtějí, udělají nebo
neudělají, je až očistná. Tahle pozitivní vlna „těšení se“ na něco nového už
z nás tady, v Čechách, dávno vyprchala.
S vaším
atelierem A 8000 jste navrhovali domy pro menší i velká česká města, zpracovávali
jste územní plány různě velkých obcí. Některé z těchto plánů nastartovaly
dynamický rozvoj rozsáhlých území. Jak se zpětně díváte na skutečnost, kdy se
dvě téměř identické obce, i přes obdobné blokace ze strany nevhodně nastavené
legislativy, rozvíjejí diametrálně odlišně?
Z mojí
konkrétní zkušenosti vyplývá, že je to jenom o lidech, o jejich kompetenci i schopnosti
dojít ke shodě a vzít na sebe zodpovědnost. No a samozřejmě lze vycházet i
z předpokladu, že čím menší město a čím se ti lidi víc znají, tím spíš
jsou schopni se domluvit.
Když
jako příklad vezmu Lipno nad Vltavou, tak tam to 30 let starosta dělá tak, že všechny
důležité věci stále diskutují. Do té doby, než je 100% shoda a všichni zvednou
ruku. Což někdy může trvat pěkně dlouho, klidně 3 roky, i déle. Ale samozřejmě,
je to malá obec. Lidi se tu snáz dohodnou. Zároveň, co je výhoda menších obcí,
že politici názorně uvidí, co to jejich rozhodnutí nebo nerozhodnutí pro ně zpětně
znamená. Ale čím větší struktura, tím složitější je pochopit všechny souvislosti.
Do všeho vstupuje více lidí i faktorů…
Jak si stojí ve
vzájemném srovnání velké město jako Praha, město střední velikosti jako České
Budějovice a malá obec, právě třeba Lipno nad Vltavou?
Dobrá
zpráva je ta, že už během přibližně dvou volebních období na městech vidíš, kde
se daří a kde ne. Zatímco v Praze je správní struktura tak složitá a
velká, že si spíš všichni chrání sami sebe, než aby šlo o věc, v menších
obcích, kde se řeší jeden stěžejní, obecní problém, když se chce, je to snazší.
Když si vezmeš, jak to bylo dříve, třeba v obci s 600 obyvateli. Kdo
tvořil veřejné mínění, směřování obce? No, byl to farář, ředitel školy,
lékárník, starosta. Ti když se domluvili, tak to fungovalo. Stejně tak dneska,
pokud se v malých organismech, obcích, najde silný a schopný jedinec, má
šanci něco skutečně ovlivnit, udělat. Ve větších městech to tak nemusí být. I
když, pokud se podíváme třeba i do pražské historie, vidíme doby, kdy byla
politika jednotnější a osoby silnější, a naopak i období, kdy byli všichni
slabší a nic moc se nedařilo. To pak následuje stagnace a úpadek.
Jako příklad silné
osobnosti asi myslíš Karla IV., který předznamenal rozvoj Prahy na 500 let
dopředu…
Podle
zakládajících listin Nového Města pražského je na 4 listech zaznamenáno všechno
podstatné, včetně daní. Celá iniciace nově vznikajícího, dodnes skvěle
funkčního města. Takhle jednoduše by to šlo i dnes, ale my bychom se báli té
jednoduchosti. Stručně popsané, i když přísné stavební podmínky. Třeba že do 18
měsíců od přidělení pozemku musely stát hotové domy. Kdo postavil rychle, byl na
12 let zproštěn daní, když to někdo nestihl, nebo překročil stavební čáru,
následovaly sankce. Třeba dům zasahující do ulice byl zbořen. To se to stavělo!
Jen za první 4 roky se postavilo 600 domů, středověkými technologiemi. Ale
abychom nechodili tak daleko do minulosti, i v posledních 30 letech od revoluce
byla v Praze období, kdy se na mnoha projektech podařilo najít shodu. A
naopak, byla a jsou období, kdy se všichni melou. To se pak neudělá nic.
Které projekty se v Praze povedly a město
posunuly dál?
Za všemi počiny, které města
posouvají ve svém vývoji, za každým velkým urbanistickým činem nebo barákem
najdeš nejenom architekta, ale především i konkrétní osobnost, která tu věc
podnítila, zaštítila, prosadila. Z těch několika málo bych zmínil zástupce
holandského developera ING Čecho-Holanďana Paula Kocha, který v 90. letech
do Prahy přivedl Gehryho a Nouvela. Bez něj by v Praze Tančící dům ani
Zlatý Anděl nestály a původně průmyslový Smíchov by možná dnes nebyl tak
pulzující místo plné energie. To, že dokázal vyjednat na městě i v tehdejší
společnosti podporu těmto soukromým projektům, považuji z dnešního pohledu
a s dnešními zkušenostmi téměř za zázrak.
Podobně se dají
v historii asi najít i osobnosti, které v minulosti naopak nějakému
rozvoji zabránily…
Tak
těch je určitě nepřeberně. Třeba Stará Boleslav a proč tam nevede železnice. Místo
centra města mají nádraží v lese. Nechápeš proč, ale následně se dopátráš,
že to bylo proto, že tehdejší vlivný radní neměl rád „železného oře“. Ne proto,
že by byl proti technice, ale prostě proto, že měl od císaře pána dekret na
koňské dostavníky. Takže někdo, kdo nepochopil rozměr příležitosti, nebo
dokonce měl své parciální zájmy, poslal celé město s x tisíci obyvateli, a
to i budoucími, na mnohem horší výchozí pozici, co se týče klíčového a pro
tohle město strategicky důležitého propojení s Prahou. Já takovým rozhodnutím
říkám minusová rozhodnutí. A taková věc se už nikdy dohnat nedá. Některé špatné
kroky jsou nevratné, nenapravitelné.
V poněkud větším
měřítku se to teď stalo i pražské metropolitní oblasti. I ji vysokorychlostní
tratě, propojující evropská významná města, objíždějí. A my jsme se tímto
dostali zcela mimo mapu prosperujících a vzájemně propojených evropských měst.
Někdy
jde i o selhání celého systému, to když za rozhodnutí či nečinnost jsou zodpovědná
ministerstva či vlády. Ale i tak věřím v silnou vůli jednotlivce, která umožní
nebo znemožní důležitá rozhodnutí. Ti nejschopnější vizionáři se pak dokázali v minulosti
spojit s architekty, urbanisty, inženýry, kteří jim vize zhmotnili…
V návaznosti na
způsob vedení měst, o kterém jsme mluvili, i na zmíněné „vizionářství“ mě pro
srovnání přístupu napadá dlouholetý starosta a primátor Teplic, nedávno zesnulý
Jaroslav Kubera. (Pozn. red. Reprezentant
pravicové ideologie Kubera stál v čele města Teplice celkem 24 let. Od
roku 1994 do roku 2018. Než se stal starostou, byl v letech 1990 až 1994
tajemníkem teplické radnice. Následně dokázal vyhrát čtvery senátní a šestery
komunální volby v Teplicích, v jinak převážně levicovém Ústeckém
kraji.)
Jeho
způsob vedení byl jedinečný, byl velice spořivý, zeštíhlil administrativu
města, zefektivnil jeho provoz. Zajistil to, co obyvatelům má město poskytnout,
tedy levnou dopravu, odvoz odpadků, dobrou technickou infrastrukturu, rozumné
nakládání s pozemky a majetkem města. Neřešil nic, co považoval za
nadbytečné. Vše ostatní ponechal na iniciativě lidí, jejich svobodném podnikání.
Rozhodl se starat o nosné, páteřní věci a zbytek ponechat aktivitě lidí a té
neškodit. Když jsme tam před cca 10 lety stavěli, zažívali jsme často obdobné
pocity jako nyní v Kanadě.
Architekt Roman
Koucký, velký obdivovatel Jaroslava Kubery a autor územního plánu
Teplic, považoval za jedinou škodu, že tak obdivuhodná dlouholetá
konsolidace města nebyla završena realizací nějaké významnější investice, která
by dodala městu ještě další energii. Dočetla jsem se, že právě díky spořivosti vedení
města měli Tepličtí na účtu v jednu dobu miliardu korun…
Co
se ale Kuberovi dařilo a co lze na Teplicích ukázat, že jde o tři hlavní věci
v rozvoji města: jde o lidi a jejich kompetentnost, velikost měřítka a
velikost problému. S tím souvisí, že když municipalita ví, že má problém či
potřebu – ale to je ve všem, nejen ve stavění – tak to lidi najednou začnou
řešit. Zažili jsme to u povodní i u nás, v jižních Čechách. Všichni, i
vedení města, najednou začali kmitat jak mravenci. To, co já jsem o povodních
zažil třeba v Budějicích, to společné sepětí a vzedmutí energie, tu
rozhodnost, to jsem nikdy předtím ani poté neviděl.
Takže akčnost se
leckde probudí až s nějakou krizí, jinak odkládáme rozhodnutí, dokud se
nám nic dramatického neděje?
Přesně
tak. Já to ani moc nekritizuji, je to lidské. Prostě změny přicházejí spíše ve zlomových
obdobích společnosti. Podle mě jsme teď v bohaté a přebytkové době, tak tomu
odpovídá i náš přístup.
Na druhou stranu jsou země obdobné velikosti, jako je
Holandsko nebo Rakousko, v nichž i přes prokazatelný blahobyt k nějakému
rozhodnutí dospějí. Budují efektivní přestupní terminály městské a dálkové
dopravy, byty, galerie, muzea. Přičemž, v takové Vídni třeba, by také
mohli žít z podstaty rakousko-uherské železniční sítě a se stoickým klidem
lidem říkat, zůstaňte si na vesnici, ve městech vás nechceme…
Určitou cenzuru ve výchově
demokracie oproti těmto zemím jsme měli. V zemích na západ od nás si asi
pořád lidé více než my uvědomují, že demokracie je spojená s odpovědností.
Že to je nejen že „můžu“, ale že i něco „musím“. Musím něco přidat, předat těm
následujícím generacím, A že když se něco rozhodne, tak se to drží.
Kdežto u nás se to furt
nabourává. Vysvětlení, proč je to u nás jinak než v zahraničí, bude asi
tedy složitější než vše svést na desetiletí prožitá v komunismu. Ono snad už
od dob Husa nějak kňučíme. Zrovna v jižních Čechách, odkud jsem, probíhaly
děje tak, že se vypalovaly vesnice a vše se bořilo. Už za husitů. Kdo ví, odtud
možná ta závist, nepřejícnost druhému. Asi je v nás zahloubená.
Co nám tedy chybí pro
to, abychom chtěli něco zlepšovat a přát si vzájemně i to dobré, chtít i
budoucím generacím zanechat něco, co jsme pro ně dokázali vytvořit?
Jednoduchou
odpověď na tuhle otázku nemám. Chybí nám výzvy, symboly, rituály. Chybí nám
vzedmutí se pro něco. Obáváme se rozhodnout, nést zodpovědnost. Stále
rozšířenější je naopak zpochybňování a znevažování všeho a všech.
Dnes,
jakmile někdo řekne, že se bude něco stavět, ať už je to most, knihovna, nebo
třeba filharmonie, ale i nemocnice, tak hned se zvedne vlna pochybností. Často
se taky stává, že se navrhne projekt, ale protože se ozvou pochybovačné hlasy,
zpracovává se ještě širší analýza, pak ještě širší komise, pak se prověřují
ještě širší vztahy… Až je konec v nedohlednu.
Když jsme se dotkli
tématu významných veřejných budov, zabýváš se jednou z iniciačních staveb
velkého rozvojového území Bubny, filharmonií. Právě v tomto území má vzniknout
nová živoucí čtvrť. Jak dva stěžejní úkoly, nutná výstavba bytů a filharmonie
spolu souvisí?
Mým
úkolem je pro pražský magistrát začít posouvat přípravu výstavby budovy pražské
filharmonie, která v našem hlavním městě citelně chybí. Přičemž je zásadní,
že „Vltavská koncertní síň“ by měla stát právě v Bubnech. Je to zapotřebí pro
rozvoj celé nové čtvrti. Dánové, když dělali filharmonii, tak také rozjížděli
obrovské rozvojové území. Podobně Hamburk. Ať si myslíme o ceně toho baráku
cokoliv, pro nové území Hafencity je Elbfilharmonie jedinečný symbol.
Naše
filharmonie by měla být právě v Bubnech a Bubny by měly mít tu svou „Vltavskou
filharmonii“. Je to velice důležité. Takovéto strategické rozvojové oblasti
potřebují svůj symbol, svého tahouna a ten naopak své rozvojové území. Když už
do toho společnost dává tak obrovské peníze, tak všichni chceme, aby to území
bylo kvalitní, aby tam všichni chtěli žít. A je jedno, jestli to jsou soukromé
pozemky, nebo veřejné, musí to fungovat jako celek. Nyní za sebe doufám, že
komplikace nezpomalí proces příprav. Stanovení výchozích podmínek v území,
stejně jako koordinace, jsou v tento moment stěžejní. Teď je třeba rychle
začít řešit tzv. feasibility study – studii proveditelnosti, pak architektonickou
soutěž.
Proč je třeba
spěchat? Tedy kromě toho, že od doby Rudolfina nemáme plnohodnotný sál pro tak
velké prestižní hudební těleso, jako je Česká filharmonie…
Důvod
spěchu je jednoduchý. Více než sto let jsme v Praze nic takového
nepostavili. Opravdu si myslím, že Praha i celá naše společnost již potřebují i
soudobé, velké, společensky významné baráky. Že musí jít nejenom o procesy, ve
kterých se tak rádi utápíme, ale především o výsledky. A samozřejmě si i
myslím, že aby se výsledný návrh nestal předmětem předvolebního boje, bylo by
třeba, aby návrh, tedy architektura celé stavby, byla vybrána alespoň 5 měsíců
před příštími komunálními volbami.
Mnoho lidí
s napětím očekává, kdy se po desetiletích uzavřená oblast Bubnů začne
měnit na novou čtvrť. Konečně snad nás samotná potřeba bydlení donutí vnímat
výstavbu bytů a s ní spojené infrastruktury také jako pozitivní počin?
Jsem
přesvědčen, že normální lidi a normální společnost už cítí, že nejde
donekonečna opakovat, že nic nejde. Jako by se to kyvadlo negace už začalo
vracet pomalinku zpátky. Bude to i tím, že všichni se řítí do města. A přitom již
i střední třída přestává dávat hypotéku na rozumné bydlení ve velkých městech.
To je objektivní a obrovský problém. Jde zároveň o další souboje, souboj
metropolí, souboj Prahy s ostatními evropskými městy, ale i o konkurenci
mezi městy regionálními.
Jsi blízko politice a
politikům, kteří tak často vstupují, pozitivně nebo negativně, i do tvorby
architektů a urbanistů. Neuvažoval jsi někdy o vstupu do politiky? I tam je
zapotřebí mít určitou „hybatelskou energii“, kterou zjevně máš na rozdávání…
No,
myslím, že bych nebyl úplně kompatibilní se současným systémem, neměl bych na
to trpělivost. O to víc si vážím lidí, kteří do toho jdou. Jsem hluboce
přesvědčen, že zastupitelská demokracie je správně a že úkolem nás odborníků je
poskytnout naše vědomosti a zkušenosti těm, kdo do toho i za nás šli, politikům,
aby jejich rozhodnutí byla co nejkompetentnější.
Pro rozhodování
politiků je stěžejní jedna konkrétní dokumentace, a to územní plán města, který
určuje jeho rozvoj na desetiletí dopředu. Ten je ale v českých podmínkách,
na rozdíl od zahraničí, pojat jako statický dokument. Jaká je role územního
plánu a v jaké podrobnosti by se plány měly zpracovávat?
Pro
město a jeho vedení jsou územní plán a majetková držba naprosto klíčové, je to
jako volant, brzda a plyn řízení toho města. Na začátek, tedy ještě před
tvorbou územního plánu, je nejdůležitější si uvědomit, co chci. Protože, když
se budu chtít rozvíjet, tak udělám hodně otevřený územní plán. Samotný územní
plán je politická dohoda, jak víme. Zažil jsem situaci v jedné obci, kde
vůbec nebylo jasné, proč by se tam vůbec nějaký investor měl zastavovat. Tak si
lze představit, že cílem takové obce bude iniciovat a umožnit vstup lidí, kteří
tu chtějí podnikat, přinést sem novou energii, tedy mít územní plán poměrně
flexibilní, otevřený.
Když
se pohybuju v druhém extrému a vidím, že „to jede“, tak můžu zvolit jiný
přístup, kdy si více vybírám, šlechtím, nebo dokonce brzdím. Vždy je ale třeba
si uvědomit, v jaké pozici jsem. V případě Prahy, Brna, je to otázka.
Jak se udržet, nebo alespoň přiblížit konkurenci ostatních evropských
měst? A pokud chci s nimi držet krok, co musím udělat? Jak zanedbanou mám
infrastrukturu, například? A kladu si i další otázky, třeba demografické, s ohledem
na stále rostoucí potřebu bydlení, je na místě výstavbu brzdit, uměle snižovat
kapacity projektů, nebo naopak výstavbu za jasných podmínek rychle umožnit?
A co se týče měřítka
plánů?
Druhá
věc, často diskutovaná ohledně územních plánů, je, že si všichni myslíme, že
když se o ten územní plán pohádáme a vydá se, že je vyřešeno navždycky. Že
z nás tento, z logiky věci naprosto statický dokument, sejme
zodpovědnost. Proto třeba pro Prahu připravovaný Metropolitní plán je nucen
řešit i detaily, což je úplně šílené. Metropolitní plán by měl popsat to, co
jeho autoři zamýšleli, tedy žíly a tepny milionového města, metropolitní
problémy. Ty by se poté, podobně jako to dělala prvorepubliková plánovací
komise, doplňovaly dílčími plány. Ale ne, my naopak, protože už neumíme vůbec
žádnou shodu najít, tak si myslíme, že pokud to bude na papíře, že
v územním plánu i milionové metropole má být pokud možno vše, a ono se to pak
„nějak“ samo zařídí.
Takže jde o jakousi
náhradu naší neschopnosti se domlouvat a následně rozhodovat?
Přesně
tak. A proto jsme hrozně nervózní z územního plánu, protože se snažíme do
něj vtělit každý detail, aby pak už nebyla diskuse, aby naše rozhodnutí
v budoucnu už bylo podloženo jistým alibi.
Takže
místo toho, aby byl plán záznamem základního směřování, principů, které se
v dané chvíli mohou dopřesňovat, tak se dnes z toho stal základní
alibistický akt.
Je
to ale legislativní problém. V Čechách je územní plán definován jako
velice statický nástroj. Já si ale myslím, že život je tak dynamický, že bych
to nazval „permanentním územním plánem“, co bychom spíše potřebovali. Neustále
otevřený plán, schopný reagovat na další vývoj. Vždyť je to směšné. Plán 5 let
připravujeme, 5 let projednáváme, 5 let platí. Ale mezitím se život tak rychle
mění…
Jeden z mýtů,
které se stále dokola šíří a které souvisejí s rozhodováním, je stále více
adorovaná 100% potřeba konsensu, k níž by teoreticky měl plán napomoci.
K té ale většinou nelze dojít…
Nemůže
a ani nedochází. Naopak, vše se někde „zasekává“. Za problematické považuji „vlamování
se“ do rozhodovacích procesů. Zablokování těchto procesů agresivními nátlakovými
způsoby a metodami (které si dnes osvojil už skoro každý), nesystémové napadání
probíhajících rozhodovacích procesů, to vše stále vrací vyjednávání na samotný
počátek a znesnadňuje dohodu. O nějaké „absolutní dokonalé shodě“ ani nemluvě.
To vše jsou ale lákadla tzv. „přímé demokracie“, vstup „davů“ do rozhodovacích
procesů, kde je třeba opravdu kompetentně zvažovat všechna „pro a proti“, mohou
být pro kvalitu rozhodnutí zničující. Pro politiky je navíc stále těžší udělat
rozhodnutí, neboť trestně právní odpovědnost politiků za jejich rozhodnutí, tak
jak funguje v dnešním pojetí, je šíleností. Považuji ji za smrt
zastupitelské demokracie. Zároveň, pokud se politik pořád a všech jen ptá, může
to být spíš určitým alibismem, snahou zakrýt vlastní neschopnost se rozhodnout.
No, pak vlastně
politik už je jen taková figurka, bezmocný koordinátor…
No
právě. Nakonec, pokud se do rozhodovacích procesů politikovi vlamují jiní,
kteří ale za výsledek nenesou žádnou zodpovědnost, nebo pokud si jeho
kompetenci přebírají a uzurpují mezi sebe, tak politik nakonec nic neovlivňuje.
Všichni stále více chceme do všeho mluvit a přitom jsme stále méně ochotni za cokoliv
přebírat zodpovědnost.
Publikováno v časopise Stavba č. 1/2020, str. 6–9
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…