Brno má šanci na
nový urbanistický začátek – šéfem Kanceláře architekta města (KAM) se po
kvalitně obeslaném výběrovém řízení stal Michal Sedláček. Brněnský rodák a
absolvent, který si prožil svůj „americký sen“, teď rozjíždí novou instituci,
ke které se upírají mnohá očekávání.
Přestože by mě moc
zajímala vaše kariéra u Franka Gehryho i vedení velkých architektonických praxí
v Los Angeles nebo Moskvě, tentokrát bych ráda mluvila o vaší aktuální
práci v Brně. Jaká by tedy měla být struktura úřadu a z něj
vyplývající úkoly pro rozvoj Brna?
Kancelář
bude mít pět oddělení – Územní plán a Veřejný prostor, dále Informace o městě,
PR/komunikace a Administrativu. Oddělení Územního plánu zajistí zadání nového
územního plánu města. To je dlouhodobý úkol, v mezidobí bude také toto
oddělení odpovědné za zadávání změn v územním plánu. Oddělení Veřejného
prostoru zmapuje potřeby a bude aktivně vstupovat do tvorby veřejného prostoru
v Brně, a to i prostřednictvím nového manuálu veřejných prostranství. KAM
také převezme organizaci urbanistických a architektonických soutěží v Brně.
K tomu všemu se vážou velká očekávání. Prvního července jsem byl jediným
zaměstnancem kanceláře. Nejprve jsem hledal spolupracovníky na pozice vedoucích
oddělení, v současné době hledáme další zaměstnance, do konce roku by nás
mělo být dvanáct, příští rok dvacet.
Určitě je práce pro KAM krásná
příležitost začít budovat něco od začátku, která přiláká zajímavé osobnosti. Vy
jste si ze svých konkurentů ve výběrovém řízení vybral ke spolupráci jednoho
z nich, Jiřího Klokočku.
Architekt
Klokočka je člověk s bohatými zahraničními zkušenostmi. Podle mě může být
přínosem i jiný generační pohled a také to, že není zatížen podrobnou znalostí
brněnských poměrů.
Když jsme u brněnských poměrů –
už tradičně je zde silná architektonická obec, která navzdory tomu, že jde o
výrazné solitéry nebo dvojice, vytváří až jakousi regionalistickou buňku.
Nemáte obavy ze vstupu mezi ně?
Mám
mezi brněnskými architekty poměrně dost kontaktů a vysvětlím vám proč: moje
maminka učila na Fakultě architektury v Brně, a tak jsem se se studenty
znal ještě dřív, než jsem tam sám začal studovat, a znám i mladší generaci,
která studovala až po mně. A to, že jsem odjel do zahraničí hned v roce 1990, má
tu výhodu, že jsem si tady v Brně vztahy nepokazil (smích). Naopak, ta stará přátelství ze školy mi zůstala.
V jednom z vašich
předchozích rozhovorů říkáte, že byste byl rád, kdyby v Brně žilo asi o
sto tisíc lidí víc. Nebojíte se reakcí obyvatel? A podle statistických
předpovědí má nastat z Jihomoravského kraje odliv lidí…
Velká
část z těch sto tisíc už v současnosti v Brně studuje, nebo do Brna
dojíždí za prací. Jde mi o to, aby mladí lidé po studiích v Brně zůstávali, a aby
tu pracující lidé také bydleli, ne aby jen dojížděli z okolí. Aby se jim
lépe žilo v Brně než na vesnici za ním. A k tomu je potřeba, aby tu měli
nejen práci, ale i dobré bydlení. V Brně existují nezastavěné plochy,
které toto umožňují.
V Brně
takový vyhraněný postoj není převládající. Již dnes ve městě bez problémů žije
velká komunita mimobrněnských vysokoškolských studentů, zahraničních
zaměstnanců velkých, zejména nadnárodních společností a vědeckých pracovníků
výzkumných center. Myslím si, že Brňáci rozumí tomu, že město takové velikosti
a významu, pokud se má rozvíjet, se nedá zakonzervovat.
To mě přivádí k citlivé
otázce, a to jsou vztahy k politické reprezentaci Brna. Vztah příspěvkové
organizace s politiky je pro její fungování určující…
KAM je
nepolitická expertní organizace, která má právě eventuální politický nesoulad
překlenout. Názory politiků samozřejmě musíme brát v potaz, stejně jako
odbornou veřejnost, neodbornou veřejnost…
V Praze se ale z praxe
ukazuje, že je moc takovéto expertní organizace na politicích závislá…
Současná
brněnská koalice chtěla nastavit podmínky tak, aby kancelář mohla existovat
dlouhodobě, aby dokázala překlenout volební období. Pokud si KAM vybuduje
dobrou pověst a autoritu, pokud lidé budou vědět, proč a co KAM dělá, tak by se
to i mělo podařit.
Pojďme mluvit o územním plánu
Brna. Před dvěma roky soud zrušil jeho aktualizaci. Jak si představujete
koncepci nového plánu? Budete se stejně jako Metropolitní plán distancovat od
modernistických principů?
Tady
jsme na začátku, sestavujeme tým, hledáme dopravního inženýra, právníka se
zkušenostmi s územním plánováním, specialistu na práci s daty o
městě. Koncepci zadání nyní tvoříme, základní ideu budeme mít nejdříve
v září.
Plánování
měst je dnes jiné v důsledku změn v demografii, technologiích, ekonomice,
ekologii a dopravě. Roste počet obyvatel ve vyšším věku, snížilo se procento
rodin, je více samostatně žijících osob. Moderní technologie přispěly
k vytvoření čistých výrobních provozů a z velké části umožnily vznik
smíšených zón, kde lze kombinovat bydlení a práci. Změny v ekonomice vedly
k odklonu od výrobních odvětví hospodářství k službám. Další velkou změnou
bylo zvýšení mobility obyvatel, dnes je relativně snadné se přestěhovat do
jiného města na druhém konci republiky. To vše se odrazí i v našem zadání
nového územního plánu.
V Brně nejsou platné ani
Zásady územního rozvoje, pracujete na nich nějak?
Zpracování
i projednávání Zásad územního rozvoje je plně v kompetenci kraje. KAM by
měl být koordinátorem nebo komunikátorem mezi krajem a městem a mezi dalšími
dotčenými subjekty. Teď je to tak, že pravá ruka někdy neví, co dělá levá.
Ideou při založení KAM bylo tento stav nějakým způsobem reformovat s tím,
že když přijdou noví, komunikativní lidé s pozitivním myšlením, tak se
podaří vše lépe rozproudit a urychlit.
Můžete mi vysvětlit, co je
předmětem probíhající soutěže na novou budovu brněnské filharmonie? Ta je přece
vysoutěžená už spoustu let a konečně se staví.
Architektonická
soutěž na nový sál brněnské filharmonie se uskutečnila v roce 2003. První
etapa – podzemní část nového sálu se už staví. V tomto roce probíhá
výběrové řízení na dodavatele projektové dokumentace pro stavební řízení a
prováděcí dokumentace pro provedení stavby pro druhou etapu projektu – nadzemní
část. Nejde tedy o novou architektonickou soutěž. Hlavním důvodem výběrového
řízení je zajistit co nejlepší akustiku sálu. Akustika je pro koncertní sál
rozhodující, a pro větší sály technicky velmi komplikovaná. V posledním
desetiletí se v Evropě postavilo několik výborných sálů, například
v Helsinkách, Katovicích a Aalborgu, a Brno chce těmto koncertním sálům
konkurovat.
Další ze sledovaných kauz je
brněnské nádraží. Abych se přiznala, přijde mi absurdní, že referendum o tom,
zde jej stěhovat, nebo nechat v centru, proběhne ještě před výsledkem
studie proveditelnosti…
Lidé se
budou rozhodovat bez znalosti toho, které řešení je vhodnější z hlediska
proveditelnosti. Studie proveditelnosti měla být původně hotová ještě před
referendem. Na obě umístění, u řeky i pod Petrovem, proběhly soutěže, takže
v obou případech jsou k dispozici kvalitní návrhy. Hodně Brňáků se na
tu situaci, která už se řeší sedmdesát let, dívá: tak hlavně ať už se realizuje
kterékoliv řešení. Ani jedno není vyloženě špatné, hlavně ať už se uvolní toto
velmi atraktivní území v centru Brna blízko historického jádra, kde může
vzniknout nové bydlení, kanceláře, obchody, velký park.
A staví se v Brně obecně?
Moc ne,
nevidím jeřáby. Já říkám, že kde nejsou vidět jeřáby, tam se nestaví.
Tak možná už tam všechno je…
(Smích.) To určitě ne, pokud chce být
Brno přitažlivé, tak se musí rozvíjet.
Nemyslíte si, že by stagnaci
rozhýbalo, kdyby mělo Brno svoje stavební předpisy? Má taky svoje specifika,
kterým nemusí celostátní předpis odpovídat.
O tom
zatím neuvažujeme.
Ve svých prohlášeních
akcentujete zájem o veřejný prostor. Připadá mi, že ten termín je v Praze
až zprofanovaný a dostává se do krajních názorových poloh, např. že by jej měli
vytvářet soukromí investoři. Není to spíš věc města?
V Praze
jsem studoval, stále tam jezdím a vždycky mi připadalo, že Praha má veřejný
prostor krásný, plný života, turistů i obyvatel. V Brně to tak nebývalo,
ale poslední roky se to změnilo. Lidé si hodně zvykli chodit ven – teď nemluvím
jen o centru. Plánujeme s KAM navštívit všech 29 brněnských městských
částí, sejít se se starostkami a starosty a projít si s nimi jejich
čtvrtě.
Financování města se netvoří jen z veřejných zdrojů,
k rozvoji města významně přispívají také privátní investice. Jedním z
úkolů KAMu bude tvořit pravidla a hledat možnosti spolupráce mezi privátními a
veřejnými zdroji zejména tam, kde se tvoří veřejný prostor, ale nejen tam.
Kvalitní a udržitelné město se vyvíjí v mnohostranné spolupráci různorodých
finančních zdrojů.
Z dob svých studií
v Brně si pamatuju, že fyzicky byl veřejný prostor centra Brna celkem
v pořádku. Ale nikdo tam nešel ven, ani večer, ani o víkendu…
To se
právě zcela změnilo, ulice a zahrádky jsou stále plné lidí, když procházíte
přes Moravské a Jakubské náměstí, k Národnímu divadlu a zpátky, na Zelný
trh… A tuto změnu bych nedával k dobru jen městu, hrála v tom i
generační obměna, samořízení.
Jako zkušený architekt, který
pracoval léta pro „starchitekta“ – máte vysvětlení pro to, že u nás nevznikají
ani krásné solitéry, natož čtvrti?
V České republice vzniká dobrá architektura, jako
příklad uvedu Litomyšl. Pod vedením městské architektky Zdeňky Vydrové a
osvícené samosprávy se v Litomyšli podařilo vytvořit výborný urbanismus,
solitérní stavby, zahradní architekturu a veřejný prostor.
Když
jste se zmínila o starchitektech – KAM bude do soutěží zvát, především u
větších projektů, jednoho, dva zahraniční architekty. Neříkám starchitekty,
protože u nich, pokud jde o výsledek, nezáleží jen na jméně, ale na konkrétním
projektu. Abychom vnesli zahraniční pohled, přizveme někoho z Rakouska,
Německa, Polska, Slovenska…
Hodláte do procesu zrodu KAM
nějak zaangažovat brněnskou fakultu architektury? Mám tím na mysli spolupráci
na výzkumech, přece jen budete potřebovat nové metody…
Někteří
ze zaměstnanců KAM přicházejí z fakulty, předpokládám, že se podaří využít
výsledků nejrůznějších studií, které tam probíhají nebo probíhaly. Plánujeme
také tematické workshopy, diskusní panely a exkurze s tematikou městského
plánování, na kterých dojde k navázání širší spolupráce jak profesní, tak
generační. Takže ten vztah existuje a bude se rozvíjet.
A na závěr: kde byste rád viděl Brno za osm nebo deset let nebo po
konci svého (úspěšného) angažmá?
Rád bych,
aby Brno bylo jedno z nejatraktivnějších a nejdynamičtějších měst střední
Evropy.
—
Ing. arch. Michal Sedláček, AIA
Studoval na gymnáziu a Fakultě architektury VUT v Brně,
později na Akademii výtvarných umění v Praze. Od roku 1990 žil v New
Yorku, Moskvě a Los Angeles. Pracoval v řadě architektonických kanceláří
včetně Gehry Partners a Aedas, měl i vlastní praxi.
Ptala se MARIANA PANČÍKOVÁ
foto: Marie Votavová
Publikováno v časopise Stavba č. 3/2016, str. 12-14
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.