Radko
Květ: soutěže jsou luxusní koníček
Váš
otec byl chemik a především geolog, který dlouhá desetiletí vedl brněnský Klub
přátel výtvarného umění. Od mládí jste tak měl blízko k umění a mohl se snáze
rozhodovat ke studiu některého z uměleckých oborů.
V
mládí jsem byl spíše sportovně zaměřený. Jako žák jsem hrál hokej za Kometu.
Otec, který upřednostňoval výtvarné umění, mě však v sedmi letech přihlásil do
kroužku k akademickému malíři Robertu Hliněnskému, dnes lehce pozapomenutému
autorovi, který v 60. letech působil na brněnské scéně jako zjevení. Byl mezi
prvními, kteří přišli s abstraktní malbou. Mým velkým učitelem po celou
dobu základní školy i gymnázia byl grafik a malíř Jaroslav Škarohlíd, který nás
učil všechny techniky a připravoval k talentovým zkouškám na pražskou Umprum,
kam jsem se později neúspěšně hlásil na scénografii k Josefu Svobodovi. Hořce
úsměvnou epizodou bylo, že když jsem si ze zkoušek odnášel portfolio domácích
prací, byly složky stejně zašněrované a komise se dovnitř ani nepodívala, čemuž
se nelze divit, neboť tehdy přijímali jednoho až dva studenty do ročníku. Po
mnoha letech se situace obrátila a seděl jsem na Umprum v komisích, kde mi
jednou kolega řekl, abych byl rád, že mě tehdy nepřijali a nemusel se pak
složitě zbavovat naučených tezí. No, nevím.
Od
útlého mládí jsem tak měl možnost učit se „na lidušce“ od významných uměleckých
osobností, jako byla prof. Procházková nebo grafik Petr Skácel, bratr slavného
brněnského básníka Jana Skácela. Po škole jsem se přiženil do rodiny malíře
Bohumíra Matala, kde jsem zažíval „večerní univerzitu“, neboť se u něj doma v
dobách reálného socialismu o víkendech scházely významné osobnosti z tehdy
undergroundového výtvarného a kulturního světa. S Bohumírem Matalem jsem začal konzultovat
své nesmělé kresby a bavit se o barvách, ale mistr bohužel záhy zemřel.
Kromě
architektonické praxe se vážně věnujete malbě obrazů, které veřejně vystavujete.
Kdy si nacházíte čas na malování? Uchylujete se do ateliéru za odpočinkem nebo
načerpáním inspirace?
Po
ruské okupaci odešel Bohumír Matal do vnitřní emigrace, ale stále si udržoval
ateliér na České ulici, který pronajímal dalším umělcům. Později jsem tento
prostor po mistrovi „zdědil“. Jako mladí začínající architekti jsme v tomto
ateliéru prodchnutém atmosférou předchozích nájemníků každodenně pracovali více
než 12 hodin včetně svátků. Po entuziastických začátcích jsme se více
profesionalizovali, aby veškerý čas nespolykala jen práce, ale teď se situace
na stará kolena vrací, kdy sedíme v ateliéru také o víkendech a doháníme úkoly.
Můj pracovní harmonogram není tak ideálně rozdělený jako u Le Corbusiera, který
se mohl v ranních hodinách věnovat malbě a odpoledne navštěvoval svůj
architektonický ateliér.
Obdobný
pracovní režim má také Steven Holl, který vstává ve čtyři ráno, aby stihl
namalovat pár akvarelů, dříve než začnou chodit zaměstnanci a zvonit telefony.
Mě
nic nepřiměje vstát tak brzy, ale když se dohodne nějaká výstava, tak s
blížícím se termínem vernisáže musím plátna domalovat. Snažím se, aby pracovní
skici měly výtvarný potenciál a mohl jsem pak na ně navázat volnou tvorbou. Obě
činnosti se vzájemně prolínají a nejde je oddělit. Moje malby vždy nějakým
způsobem zobrazují prostor. Nepoužívám k tomu počítač a vystačím s barevnými
plochami.
Stejně
tak pořizujete umělecké fotografie. Vaše detailní snímky připomínají abstraktní
obrazy. Potvrzujete, že architekti se umí pozorně dívat a nacházet potenciál,
kde druzí nic nespatřují.
Při
fotografování zachycuji momenty či detaily a nevěnuji se již příliš technice.
Obyčejným automatem se zaměřuji na věci, které mě při studijních cestách
zaujmou. Například v záplatované vozovce nebo oprýskané omítce nacházím
abstraktní krajiny, z nichž vytvářím celé série z barevných struktur a
rozhraní. Nerad bych ovšem mluvil o umělecké fotografii. To bych se asi mohl
dotknout profesionálů.
Velký
díl vaší únorové přednášky představovaly poznávací cesty za architekturou po
celém světě. Další část byla věnována úzké spolupráci s ostatními architekty,
především s Jiřím Stříteckým.
Přátelství
s Jiřím Stříteckým se datuje již od studií na brněnské škole architektury. Jeho
odchod před pěti lety mě velmi zasáhl a stále se promítá do tematiky mých
obrazů. Jiřího po studiích osud zavál do Českých Budějovic, kde se s Martinem
Krupauerem snažil ještě před sametovou revolucí podnikat a provozovat vlastní
ateliér. Kromě architektonické kvality jsem na jejich práci vždy obdivoval také
organizační a podnikatelské schopnosti. Jiří měl u Českých Budějovic chalupu,
kam jsem ho jezdil navštěvovat a objevovat krásy Šumavy. Později jsme spojili
síly při velkých architektonických soutěžích. V případě účasti v silně
obsazených mezinárodních soutěžích šlo o luxusní prodělečný koníček, který
vyvažovaly nabíjející společné chvíle zpestřující každodennost obou našich
kanceláří.
V
lednovém rozhovoru pro MF Dnes jste popisoval zrod muzea, kdy jste s kolegou
Pavlem Pijáčkem dům nevyprojektovali, ale „namalovali“. Je to tak, že na
počátku byla dřív umělecká malba než architektonická skica nebo racionální
analýza stavebního programu?
Nevím,
jestli mě správně citovali, protože k návrhu jsme přistupovali zcela jednoduše,
koncepčně a vycházeli z daností. Pohybovali jsme se na pozemku zařazeném mezi
národní kulturní památky a naše pole bylo velice omezené. Sami archeologové si
do poslední chvíle nebyli jistí, zda by na pozemku mělo něco vzniknout, nebo by
se místo mělo pietně zakonzervovat pro budoucí generace. Nakonec se těsným
poměrem hlasů se rozhodlo, že stavba vznikne. K zadání však nešlo přistupovat
příliš umělecky. Bylo potřeba pokorně přijmout půdorys, který již byl
archeologicky vytěžen. Na našem pozemku byl již v 60. letech minulého století proveden
částečný archeologický průzkum.
Takže
s trochou nadsázky by se dalo říci, že archeologové vám svými odkryvy
předznamenali budoucí půdorys muzea?
Ne
doslova půdorys, ale vymezili odtěžené místo, kam bychom se s naším muzeem měli
vejít.
Jednalo
se o lichoběžníkový tvar s drobnými výstupky, kde nebylo místo pro výtvarné
uvažování.
Druhým
aspektem návrhu byla hloubka zakládání. Původně nám bylo sděleno, že se budeme
pohybovat tři až pět metrů pod terénem. Následně jsme se museli přizpůsobit
reálnému stavu, který samozřejmě nebyl úplně totožný s odhadem. Takže
nálezy původně očekávané ve třímetrové hloubce jsme našli sedmdesát centimetrů
pod ornicí. V Pavlově se i zemědělcům občas stane, že při orbě narazí na mamutí
kel. Byla tak dána půdorysná stopa, hloubka výkopu a nám jedině zbylo vyřešit
zastřešení a způsob horního osvětlení. Museli jsme také reagovat na to, že se
pohybujeme v chráněné krajinné oblasti, kde je velice těžké cokoliv
rekonstruovat, natož postavit něco nového.
Takže
jste se na úřadech potýkal se stejným nástrahami, třebaže se jednalo o společensky
přínosnou budovu?
Úředníci
nečinili rozdíly mezi naším muzeem a jakoukoliv jinou rekonstrukcí chaty. Tento
přístup lze chápat, neboť jejich úkolem je chránit krajinu. Když jsme přinesli
ukázat úředníkům model našeho návrhu, za půl hodiny jsme odcházeli se
schvalovacím razítkem. Náš přístup byl prozaický. Nechali jsme se inspirovat
okolní krajinou s odhalenými vápencovými skalami. Naše osvětlovací věže tak
přejímají podobu, která s pálavským prostředím dokonale souzní. Nevydali jsme
se však cestou „umělých skalek“ obložených vápencem, ale použili jsme soudobé
prostředky a materiály. Beton nakonec není úplně bílý, protože bychom museli
plnivo přivážet z Rakouska nebo Slovenska a celou stavbu by ještě prodražovalo,
ale ve výsledku je lehce tónovaná barva lepší než zářivě bílá.
Jak
dlouho jste modelovali bludné balvany světlíků pod Pálavskými vrchy?
Při
vymýšlení správného tvaru jsme se nemohli spolehnout pouze na kresbu nebo
počítačové programy, ale musela přijít na řadu sochařská práce z lepenky. Na
rozdíl od racionální spodní části jsou vystupující světlíky čirou sochařinou.
Byli jsme v časové tísni, a tak se do modelování různých tvarů zapojili všichni
v ateliéru a společně jsme hledali správnou kompozici. Následné převedení
fyzického modelu do počítače probíhalo s přesností na milimetr, aby statici
mohli objekt správně nadimenzovat. Podobně svízelné situace jsme pak zažívali
na místě se stavební firmou, kde museli v pětimetrové výšce přesně vymezit bod
styku hned několika různě šikmých ploch.
Měla
stavba v CHKO na území plném pravěkých vykopávek nějaká specifika?
Situace
nebyla o tolik jiná. Vytyčilo se území, odkryla stavební jáma, položila
panelová cesta a mohlo se začít s běžnými stavebními pracemi. Odkrytí stavební
jámy probíhalo pod přísným dohledem památkářů a archeologů. Následně proběhl
archeologický průzkum. Daleko větší komplikace nám činilo přeložení rozvodu
vysokého napětí, které zdrželo celou stavbu.
V
některých koutech muzeum působí, jako by bylo přichystáno k budoucímu
rozšíření. Je současný stav konečný, nebo počítá s tím, že když se objeví další
vykopávky, může se „umělá jeskyně“ rozrůst?
S
touto variantou zatím nepočítáme, ale správně tušíte, že se v průběhu realizace
odehrály v dispozici dílčí změny. Konkrétně se jednalo o expozici in-situ,
neboť původní sondy předpokládaly nálezy v místech dnešní slepé chodby. Nakonec
se významná skládka kostí našla až na konci budovy, ale stále v dosahu stavby,
takže se nemusel předělávat celý tvar, ale došlo jen k dílčím změnám v
dispozici.
Ornamentální
výzdoba při vstupu do archeoparku ukrývá nějakou symboliku?
Jde
o motiv jednoho z vystavovaných předmětů v muzejních sbírkách. Konkrétně se
jedná o dámskou sponu do vlasů se symbolickým dekorem klů. Tento grafický motiv
jsme zvětšili a přenesli do betonu ve vstupní části.
Mohli
jste také promlouvat do řešení interaktivní expozice a vnitřního vybavení?
Potkalo
nás velké štěstí, že jsme mohli koncipovat expozici od samého začátku.
Pochopitelně, že jsme museli přizvat scenáristu. Měli jsme však stále přehled o
tom, co se v muzeu děje. Archeologové sami nejlépe vědí, co by chtěli
vystavovat. Expoziční prezentace nálezů se odehrávala ve spolupráci archeologů
a nás. Proto je tady architekt, který má pomoci ve spolupráci a koordinaci
jednotlivých profesí. Společně jsme vymýšleli scénář a ten pak rozdělili do
jednotlivých bloků prohlídkové trasy. K realizaci jsme přizvali odborníky na
počítačovou grafiku, projekce a další pokročilé technologie. Naše kancelář se
věnovala výběru materiálů, návrhům mobiliáře a vitrín, audiovizí atd. Obsah
expozice jsme samozřejmě dostali jako zadání.
Podařilo
se vám ohlídat budovu od celku k detailu. Dalo by se říci, že stavba skončila
happyendem? Muzeum stojí a sbírá ocenění doma i po celém světě. Nebo by se
našly nějaké zádrhele, které byste dnes řešil jinak?
Největším
kamenem úrazu dnešních veřejných obchodních soutěží je, že hlavním kritériem,
které rozhoduje, je cena. V tomto případě jsme měli štěstí na grafické studio
Pixl-e, které se mohlo návrhu plně věnovat. Pro uměleckou instalaci jsem měl původně
dohodnutého anglického malíře Davida Tremletta, který maluje přímo na stavbu
holýma rukama. Připadalo mi to jako zajímavá synergie dnešního umělce s tvorbou
prehistorických lidí. Po více než dvouleté komunikaci s britským umělcem opět
došlo na soutěžení o cenu, což nám všem připadlo natolik absurdní, že
spolupráce nedopadla a jsme rádi, že nakonec došlo na instalaci reliéfního
obrazu akademického malíře Petra Písaříka, který nyní připravuje velkou výstavu
v Rudolfinu, takže jsme zcela jistě ani s ním nešlápli vedle. Na výzdobě
interiéru se také podílel úspěšný malíř Michal Bačák a renomované studio Amos
Design.
Rozhovor
se uskutečnil 10. dubna 2018 v brněnském ateliéru Radko Květa.
___
Ing.
arch. Radko Květ (*1954 Třebíč)
Vystudoval gymnázium a fakultu architektury VUT v Brně. V letech
1981–88 pracoval v Brnoprojektu, od roku 1991 vede vlastní praxi
Architektonická kancelář Radko Květ. Externě spolupracoval s FA VUT
v Brně, působil také v dozorčí radě a představenstvu ČKA. S muzeem Archeopark Pavlov získal mnoho
domácích i zahraničních architektonických ocenění – je vítězem České ceny za
architekturu 2017, Stavby roku 2016 nebo Iconic Awards 2017 v Mnichově a celosvětové
přehlídky CEMEX Mexico City 2017. Zároveň za své realizace získal ceny za
výstavní činnost, například Best of heritage ICOM v Dubrovníku a třikrát Gloria
musaealis. Přednáší na vysokých školách, jeho realizace jsou publikovány po
celém světě a byl členem porot v mnoha soutěžích.
Publikováno v časopise Stavba č. 2/2018, str. 4-7
Foto: Marie Votavová
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.