O Praze nepostavené i postavené a o okolnostech, které
kvalitu architektury v různých historických obdobích ovlivňují, jsme se bavili
s členkou odborné poroty „Stavba roku“ a kurátorkou sbírek architektury Národní
galerie. Rozhovor se odehrával příznačně v prostorách pražského Veletržního
paláce.
Již
téměř 30 let se věnujete architektuře poválečné a významu generace architektů
60. let, včetně Karla Pragera. Co vás vedlo k tomu, věnovat se systematicky
jednomu z opomíjených architektů ještě dříve, než se jeho odkazem začali
zabývat i „popularizátoři“?
Každého, kdo chodí po
Praze, ať již má jakékoli povolání, musí nutně zaujmout jeho stavby. Přičemž
„zajímavé“ pro mne neznamená nutně znaménko plus nebo minus. Přirozeně mne tedy
zajímalo, co to je za člověka. Začátkem 80. let jsem byla členkou redakční rady
časopisu Architektura ČSR, což byla doba, kdy Karel Prager patřil na seznam
architektů, o nichž se nesmělo psát. To vždycky docela provokuje.
Náhodou jsem zrovna v
těch letech bydlela v jeho první pražské realizaci ve Vršovicích. Překvapivě se
jednalo o sorelový dům s krásnými toskánskými sloupy u vstupu. Po několika
letech, někdy v roce 1987, mne ke Karlu Pragerovi přivedla paní docentka
Benešová. Když jsme se již lépe znali, oslovil mě, abych mu uspořádala výstavu.
Nakonec se výstava uskutečnila až v roce 2001 v lapidáriu Betlémské kaple.
Bohužel se výstavy již nedožil, přestože si utvořil celý scénář, aktivně spolupracoval
s architektem Loudou na základní prostorové koncepci expozice a udělal si
grafický návrh katalogu.
Tato výstava, jak se
pak ukázalo, byla pouze začátkem. Podkladů a materiálů bylo dostatek a mým snem
bylo výstavu uspořádat na půdě Národní galerie, kam tato generace architektů
bezesporu patří. To se podařilo až díky velkorysosti sponzorů v roce 2013.
Současně s výstavou byla vydána i obsáhlá monografie nakladatelstvím
Titanic.
Velice
mne zaujal Pragerův citát, také zvolený za název monografie:
„Lidé si na nové věci teprve musí zvykat.“ Co tímto vyjádřením myslel?
Karel Prager se tímto
citátem vztahoval k technice, technologii, protože považoval za zhůvěřilost,
že v 60. letech, kdy lidé lítají na Měsíc, se stále staví z cihel,
stejně jako ve 14. století. Podle jeho názoru je nutné, aby architektura
reflektovala vývoj techniky, dbala na uplatnění nových materiálů, technologií. Kritizoval
nedostatečný výzkum, který by posunul stavebnictví dále, i to, že se do
stavebnictví proměna materiálů a technologií dostatečně nepropsala. Dnešní doba
má reflektovat současný pokrok a ne už stavět cihlu k cihle, to byla jeho
slova.
Nedávno
jste měla přednášku s názvem „Zmařené projekty Karla Pragera“…
Pojem „Zmařené
projekty“ používal sám Karel Prager. Nazýval tak projekty, na kterých dlouho
pracoval, na kterých mu velice záleželo, nicméně které následně někdo z
nějakého důvodu překazil.
Dnes
se objevuje vícero knih s tématy nerealizovaných projektů, mám na mysli knihu
K. Brůhové „Praha nepostavená“, která má podobné zaměření.
Tato kniha se ale
věnuje 1. polovině minulého století. Já
pracuji už delší dobu na nepostaveném z 2. poloviny 20. století. Již dříve jsem se zabývala myšlenkou,
jak by se proměnil pohled na Prahu, a nejen na Prahu, ale celou Českou
republiku, pokud bychom zohledňovali nejen to, co bylo postavené, ale také to,
co bylo vyprojektované. Domnívám se, že kdyby se mnohé neuskutečněné projekty
podařilo zrealizovat, byl by pohled na naše města zřejmě mnohem zajímavější a
rozmanitější. V souvislosti s touto úvahou mne napadá, že období normalizace
„zacvičilo“ s českou architekturou naprosto nehorázným způsobem. Spousta velice
talentovaných lidí emigrovala či byla profesně odsunuta na vedlejší kolej. A
přestože někteří pokračovali přes překážky dále, třeba v Projektovém ústavu
výstavby hlavního města Prahy, tak i tam zmizely mnohé kvalitní projekty pod
stolem.
Ze
vzpomínkové knížky architekta Jiřího Novotného, nazvané „Prahou posedlý“, vyplývá zajímavé
zjištění, že architekti, kteří byli progresivní avantgardou doby meziválečné,
se postupně po 2. světové válce ukotvovali do struktur projektových ústavů. Ale
byli to stále titíž architekti, s meziválečnou zkušeností…
Ano, ale situace té
doby byla trochu komplikovanější. Většina architektů generace, která
dostudovala v pol. 30. let, zažila po absolutoriu zvláštní situaci. Přestože
architektů bylo zlomek oproti dnešním počtům, pro ně práce nebylo dostatek.
Ptala jsem se pamětníků, proč třeba tak hodně soutěžili. Tehdy se soutěžilo na
tzv. „náčrtky“, takže se stihlo třeba 10 soutěží za rok. A oni mi říkali, co si
myslíte, že nás živilo? Každý, kdo odevzdal soutěžní návrh v tom rozsahu, v
jakém byl potřebný, dostal alespoň skicovné. Neměli jinou práci. A navíc jim soutěže
pomohly vypracovat se velice vysoko, protože různorodá témata soutěží znamenala
další výzvu.
Překvapilo
mě, že třicátá léta popisujete jako situaci, kdy bylo málo zakázek. Měla jsem
dojem, že o zakázky s ohledem na překotný stavební rozvoj tehdejší Prahy
nemohla být nouze.
Stavělo se, ale
zakázky získávali jen někteří. Projekty správních a reprezentativních budov
byly zadávány výlučně v té době již respektovaným, etablovaným autorům. Třeba ministerstvo
dopravy navrhl A. Engel, ministerstvo zemědělství F. Rojt, budovy ministerstev
pod Emauzy Bohumil
Hypšman. Ale absolventi? Ti vyšli ze škol plni nadšení, už věděli, že
chtějí dělat funkcionalismus, ale uplatnění bylo mizivé. Například Karel Janů
mi vyprávěl, jak sledovali v novinách inzeráty, a jakmile byla nějaká parcela
na prodej, hned za novým majitelem parcely šli a nabízeli své služby. Nedávno
jsem dohledávala právě informace o počtu realizací architektů mladé meziválečné
generace. Karel Janů má v Praze dvě realizace předválečné, Václav Hilský dvě,
Josef Hrubý také jen pár. Některým architektům se pak mohly jevit státní
projektové ústavy, ustanovené po 2. světové válce, které projektantům od konce
40. let dávaly práci doslova na stůl, jako zázrak. Navíc, ve státních
projektových ústavech zpočátku platilo, že v rámci pracovní doby má architekt
povinnost se vzdělávat.
Až později, za dob
normalizace v 70. letech, se projektové ústavy začaly řídit jako výrobní
podniky s důrazem na produktivitu práce. Kdysi jsem ve VÚVA (Výzkumný
ústav výstavby a architektury, fungující v letech 1951–94) zkoumala, jaké jsou
podmínky v jednotlivých projektových ústavech k tomu, aby architekti mohli tvořit
kvalitní návrhy urbanistických celků i architektury. Zkoumali jsme platové řády
i kritéria odměňování, ale zjistili jsme, že se v žádné položce kvalita
projektu, návrhu nezohledňuje. Architektura tehdy byla spíše soukromá aktivita jedinců,
která se nevešla do žádné z položek, byla to iniciativa jaksi navíc. Důležitější
byly kolonky o zvyšování produktivity práce, uplatňování typizovaných prvků,
montovaných prvků, snižování počtu prvků na stavbě a další. To, že by výsledná
práce měla mít i nějakou architektonickou kvalitu, to bylo úplně mimo.
Dalo
se i přes sledování pouze měřitelných kritérií, i přes veškeré politické
ovlivňování či technokratické požadavky doby, navrhovat kvalitně?
Zejména postupné
uvolňování poměrů v 60. létech umožnilo realizaci kvalitních projektů, šlo o
jakési období rozkvětu české architektury. O co kratší bylo, o to horší byl
potom pád. Pro zajímavost, i samotný úpadek stavební kultury v 70. letech měl
svá specifika. Některé projekty již nebylo možné zastavit. A tak se svého
dokončení i přes nepřízeň osudu několik připravených projektů, a to i Karla
Pragera, dočkalo. Jen namátkou budova Národního shromáždění, nebo právě objekt
pro sdružení projektových atelierů u Emauz (dnes IPR Praha).
Současně si v té době
zcela monopolně stavební podniky určovaly, co budou stavět, jak to budou
stavět, i kdy to budou stavět. Např. Divadlo v Mostě, které navrhl Ivo Klimeš
po vyhrané soutěži již v roce 1967, bylo dokončeno až v roce 1983. Pro mě bylo
naprosto šokující, když jsem zjistila, že důvodem celkové neúnosné délky
realizace byla skutečnost, že stavbu nikdo nechtěl postavit, tedy neexistence
akceschopných stavebních firem. Až když všichni zjistili, že je pro nově
vybudované město Most katastrofou být bez divadla, byla náhle jeho realizace
prohlášena vládním úkolem.
Jako
mnohaletá členka odborné poroty ceny Stavba roku monitorujete realizace v celé České
republice. Jaké stavby vás v posledních letech nejvíce zaujaly a myslíte si, že
se dnes dobré architektuře více daří ve velkých městech, nebo spíše jde o
počiny, vzniklé ojediněle díky osvíceným investorům?
Cena Stavba roku nám
už po mnoho ročníků ukazuje, co se ten který rok prosazuje, co společnost
považuje za důležité. Krásně je vidět, jak stát absolutně nic neinvestuje.
Stále významnější jsou soukromí investoři. Naštěstí stále více se prosazují jako
investoři města a obce, limitované ale samozřejmě financemi. Každý rok máme
minimálně jednu velmi zajímavou kulturní stavbu, ať je to rekonstrukce nebo konverze,
což byl např. Gong, nebo lépe řečeno, celá dolní oblast Vítkovic, loni to byla
krásná přestavba banky na galerii. To, co se odehrálo v Hradci Králové s
galerií moderního umění, je jeden z úžasných momentů, kdy nečekaně velkorysý
vstup architekta přijal investor.
Co se týče škály
staveb, lze v soutěži dobře sledovat, co bylo kdy aktuální a co se v daném
roce dokončilo. Zpočátku, jak si všichni pamatujeme, se stavěla spousta bank.
Kolem roku 1998 banky ze zakázek víceméně vymizely, současně se dlouho nestavělo
bydlení. Toho je dnes hodně a nese zajímavou architekturu. Podle soutěže
vidíme, že pokud se někde podařilo zrealizovat kvalitní vysokoškolský objekt, můžete
se vsadit, že to bylo nejspíše v Brně. Praha v tomto ohledu velice
zaostává, zatímco v Brně vám nestačí pro spočtení dobrých realizací ve
školství obě ruce.
Co jsem zaregistrovala
jako pozitivní, jeden příklad za všechny je z loňského roku sídlo firmy
Bosch v Radlicích. Jde o nejmenší část Waltrovky,
která se zachovala a která ukázala, jak se příkladně dá konvertovat původní
objekt. Investor objekt velice nápaditě, chytře využil. Ačkoli na sebe moc
neupozorňuje, je to stavba, která nepochybně těm, kdo ji užívají, dělá velikou
radost.
Pak mne napadá
samozřejmě Archeopark Pavlov. Ten považuji za zázrak po všech stránkách, z menších
věcí třeba v malé obci na Ostravsku sídlo datové společnosti LUMIUS, malý ekologický,
energeticky úsporný „domeček“. Z větších hlavně kampus Masarykovy univerzity
v Brně. Vysokoškolský areál doporučuji k návštěvě. Je půvabný a vystihuje
skvěle potřeby studentského života, jsou tam i obchody a hospody.
Jak
byste v souvislosti s hledáním dobrých realizací popsala situaci v Praze?
Váš výčet mnoho pražských realizací neobsahoval.
Co se týče
uskutečňování nějaké kvalitní architektury iniciované městem, která pro svoje
uskutečnění potřebuje delší přípravu, lze říct, že Praze chybí velkorysost. To
je zřejmě dané tím, že každé čtyři roky nově zvolení politici cítí potřebu
říci, že všechno před nimi bylo špatně. Je tomu ale tak i v menších městech. I
tam se stává, že někteří z nově příchozích se pokusí najít způsob, jak bývalého
starostu nebo někoho ze zastupitelů za některé předchozí kroky zažalovat. A tak
se nelze divit, že se v důsledku toho pak každý další politik obává jakéhokoli
závažného rozhodnutí, vytrácí se odvaha a velkorysost.
Podle mne Praha neví,
co chce. IPR řeší lavičky, ale ty jsou až poslední. A to, že se zaplatí x
milionů Gehlovi za to, že řekne, že se na magistrále mají udělat zálivy a
postavit tam lavičky, to tedy opravdu nelze považovat za „velký městotvorný
prvek“. Právě na příkladu magistrály lze ukázat, že město nelze řešit „od
konce“. Dokud okruh Prahy nebude dokončen, tak magistrála je potřebná, ať už po
ní auta pojedou širokými nebo užšími pruhy, pořád po ní pojedou. Ale právě ono
vyřešení začátku, toho se každý bojí, protože to se nestihne za jedno volební
období. Politik pak nemůže říci, tak tohle jsem udělal. Zároveň situace je nyní
taková, že každý Pražan bude rád, když v jeho ulici nepojede auto, když bude
někde jinde velkokapacitní komunikace, ale pokud možno ne pod jeho okny.
Věnujete
se i pedagogické činnosti. Otázka stavby měst a tvorby tzv. vystavěného
prostředí je velice populárním tématem. Uvědomují si studenti důležitost své
budoucí role, svou odpovědnost, kterou jim tato profese přináší?
Učím dějiny architektury
architekty. Ale mám sen, že dějiny architektury budu učit právníky nebo ekonomy.
V praxi narážíme na to, že pokud se někdo zajímá o architekturu, tak jde na
školu, jejímž cílem je vzdělat jej pro profesi tvůrčího architekta, nebo jde na
dějiny umění, kde se jí věnuje jako kunsthistorik. Ale co je alarmující, a je
to zcela opomíjeno, je skutečnost, že běžný člověk vůbec nemá žádné povědomí o
architektuře, obvykle netuší, kdo byl Dientzenhofer, Petr Parléř, Jan Santini, kam
má tyto velikány zařadit, a pokud i třeba tuší některá jména z historie, má
problém se jmény Pavel Janák, Josef Gočár. A to není z mé strany vůbec žádná
nadsázka. Dokonce, i když se zeptáte uchazečů o studium architektury na
přijímacích zkouškách, jestli by mohli jmenovat architekta pod padesát, tak mají
problém.
Podle mne tedy
neexistuje vůbec žádná výchova k architektuře. Architekti sice navrhují, ale o
projektech, ve schvalovacích procesech i při rozhodování o budoucí podobě území
rozhoduje úplně někdo jiný. A často jde o lidi, kteří nemají o tom, v čem
spočívá kvalita, ani ponětí.
To je myslím největší
chybou celé architektské veřejnosti, že sice každý chce učit na vysoké škole
architektury a vzdělávat architekty, ale málokdo se chce věnovat vzdělávání
dalších profesí, které mají na různá zásadní rozhodnutí o našich městech a
prostředí velmi významný vliv.
Vnímáte
rozdílnou zkušenost lidí, kteří poznali a zažili pěkné, kulturní prostředí
třeba na stáži v zahraničí, a těch, kteří vlastně ani nevědí, že mnohé může vypadat
lépe a je jim tedy těžké to vysvětlit?
Co mne velice trápí
je, proč – přestože se teď všichni tak snaží oživovat veřejný prostor – to pořád není ono. Poměrně
dost jezdím o víkendech po vlastech českých a na základě pozorování si myslím,
že lidé v Čechách nejsou zvyklí se ve vnějším prostoru pohybovat. Jako by
všichni byli někde mimo. Ve chvíli, kdy se zavřou ochody, se veřejný prostor
vyprázdní. Neumíme jej využívat, ani si užívat. Nevím, jestli se bojíme, nebo
nevíme, co bychom tam měli dělat. Nechtěla bych to dávat za vinu jen období
normalizace, kdy se každý snažil nijak se neprojevovat, ale už je to 25 let
pryč a ono je to pořád stejné, a to i v Praze. Jen historické centrum je na
některých místech plné, ale myslím, že to se spíše „prodalo“ turistům.
S tím zase souvisí jiná problematika, jak nedopustit, aby se města, která
jsou turisticky atraktivní, proměnila v neživotný skanzen, jako jsme tomu
svědky v Benátkách, ale i v Českém Krumlově.
Když
mluvíme o městech, zapsaných na seznam světového dědictví – Praha byla zapsána přesně
před 25 lety. V jednom z kritérií je uvedeno, že je charakteristická
jedinečným vrstvením městské struktury, a to v mnoha vývojových obdobích. Toto
kritérium popisuje Prahu jako směs mnoha historických stylů, včetně současné architektonické
vrstvy. Jak vidíte Prahu a její vztah s ochranou UNESCO dnes vy?
Praha se podle mne
dělí na to, co je zapsané v UNESCO a co není. A mezi těmito územími je velký
rozdíl. Přiznám se, že pokud dnes díky fenoménu Airbnb, potkám na Jihozápadním
Městě Francouze s kufříky, tak si myslím, že těch pár dní pobytu na
sídlišti pro ně vlastně může být docela prima. Alespoň se cizinci podívají i
jinam než do centra a přitom zjistí, že i na okrajích města život dokáže být
příjemný. Ano, domy na sídlištích nejsou povětšinou tak pěkné, nemáme tu
možnost obdivovat detaily staveb, říkat si tady je krásný štít nebo římsa.
Nicméně na mnoha sídlištích už od doby jejich dokončení uplynulo dostatek doby
pro to, aby třeba stromy dorostly do potřebné výšky. A tak mnohá sídliště
začala vlastně až dnes vypadat tak, jak byla zamýšlena.
Myslíte
si, že je možné do sídlišť doplňovat to, co v nich dnes chybí? Zda by se zde
mohla doplnit nabídka pracovních příležitosti, obchodů, společenského a
kulturních vyžití tak, aby nebyla sídliště v mnohém odkázána na dominanci
centra a neustálý jednosměrný přesun obyvatel…
Pamatuji si na jednu schůzi
v 80. letech, která se týkala Jižního Města. Diskutovalo se, jestli se
zařadí do plánu výstavba kulturního centra, a tehdejší náměstek ministra
výstavby a techniky říkal: vždyť tam mají metro, dojedou si na Václavák, proč
by tam potřebovali kulturní středisko. Na tuto strategii okrajové části města ta
mnohdy desetitisícová sídliště dodnes doplácejí. Navíc, mnohá z nich se dokončila
z poloviny, a přestože je navrhovali vynikající architekti, rozhodně nepočítali
s tím, že se polovina sídliště nepostaví, druhá polovina ošidí, nebo nikdy
nedodělá. Já říkám, že se na sídlištích postavily „panelové polotovary“. Ale
jelikož hlad po bydlení byl obrovský, lidé se nastěhovali a byli první rok dva
nadšení. Až pak si začali uvědomovat, jak je to prostředí chudé. I přes tyto
skutečnosti si myslím, že etapa výstavby monofunkčních celků byla strašně
důležitá. Bylo asi nutné touto historickou zkušeností projít, aby společnost
pochopila, v čem je chyba, v čem jsou vady.
Četla
jsem, že kdysi byla stanovena obytná plocha na jednoho člena domácnosti, tuším,
že to bylo 9 m2 na osobu…
To bylo
v počátcích výstavby sídlišť, později se tento předpis změnil na 12 m2
a následně na 18 m2 na jednu domácnost. Ale musíte si uvědomit, že
bytová krize, která se naplno projevila v 60. letech a která musela být
řešena státem, tedy pomocí Státních projektových ústavů, byla opravdu
problémem. Bytový fond byl po válce velice zanedbaný z důvodu
nedostatečných investic a tento stav nebyl řešen. Lidé žili v podměrečných bytech, počet
členů jedné domácnosti byl v porovnání s dnešní dobou mnohem vyšší.
Obrovské množství bytů čítalo pouze jednu místnost a spadalo do nejnižších
kategorií, to znamená, že třeba neměly ani vlastní hygienické zařízení nebo
ústřední vytápění. V této situaci se jevily byty na sídlištích pro mnohé
splněným snem. Dostatečné oslunění, centrální vytápění, nové vybavení bytu. A
co se týče případného dotvoření sídlišť? Myslím, že sídliště mají dostatek
volných ploch, aby došlo ve vhodných místech k jejich potřebnému doplnění
o chybějící služby, vybavenost. Vždyť Severní Město je skoro stotisícové město,
kde chybí mnoho potřebného. Představme si, že máme Hradec Králové, kde není nic,
a všichni musí odjíždět do Pardubic, ať jedou do práce nebo do kina.
Sídliště se musí
dodělat, dostavět. Je možné sáhnout zpátky do původních projektů a zjistit, kde
jsou nedokončená místa. Teď se všichni věnovali prioritně panelovým domům, ale
je nutné se také podívat, co všechno tam kromě nich bylo navrženo.
Je fakt, že když se
stavělo Jižní Město, byla natolik kritická situace, že se dokonce šlo na tzv.
urbanistické minimum, což znamenalo postavit jen bytové domy, chodníky pouze
k jednotlivým vchodům, jen základní obchod, škola, školka a jesle. Nic
jiného, všechno ostatní bylo zrušeno. Ty obytné soubory nejsou z většiny
dodělané. Podobně důležité je jejich dobré napojení na pracovní příležitosti,
které nahrazují jejich deficit v daném místě. Například Jižnímu Městu
vypomáhá blízkost Pankráce, nebo Jihozápadnímu Městu návaznost na business
zónu na Nových Butovicích.
Na
závěr: co byste přála svým studentům, kteří se chystají přijmout náročnou roli
architekta za svou?
Myslím, že dnes to
mají studenti supertěžké, protože jich je strašně moc, navíc, my jsme doba
značková, takže málokdo si vezme mladého začínajícího architekta, každý chce naopak
proslavené jméno. Pokud dnes absolvent nemá oddané příbuzné, kteří ho nechají,
aby jim postavil domek, zrekonstruoval byt, tak se k potřebným zkušenostem
těžko dostane. Ten stav, kdy v Česku každý rok vyjde na 600, nebo snad až
800 architektů ročně, považuji za velmi nezdravý. A všichni jsou vzděláváni
k tomu, že budou špičkovými tvůrčími architekty. Ale to je mylné, ne
všichni jimi být mohou. Je třeba, aby je školy učily i jiné dovednosti. Vždyť třeba
důležitá osobnost první republiky byl architekt Jan Gillar, který byl úředník.
A bez osvíceného úředníka na stavebním úřadu nic nepořídíte. A nejenom osvícený
úředník, ale pak i ten politik. Architekt by považoval za podřadné, aby se stal
politikem. Ale když si vezmete, že sice architekt navrhuje, ale politik
rozhoduje, politik schvaluje, přijdete na to, že role politika nebo úředníka je
mnohdy pro vznik krásného městského prostředí a dobré architektury naprosto
klíčová.
___
Radomíra Sedláková (*1950)
Kurátorka a historička. Vystudovala
architekturu na ČVUT v Praze, estetiku na filozofické fakultě Univerzity
Karlovy a vědeckou přípravu teorie architektury. Pracovala ve Výzkumném ústavu
výstavby a architektury, věnovala se metodologii architektonické kritiky.
Založila sbírku architektury v Národní galerii v Praze a je její
kurátorkou; připravila několik desítek výstav o české architektuře. Je autorkou
řady odborných publikací a předsedkyní poroty soutěže Stavba roku. Učí dějiny
architektury na stavební fakultě ČVUT.
Publikováno v časopise Stavba č. 1/2018, str. 4-7
Foto: Marie Votavová
Líbí se mi koncept venkovní kavárny v zahradě, Taky se mi líbí tvar vstupního schodiště a že má barvu stejnou…
Myslím si, že Radku znám. Je to vyjimečná žena! Děkuji ji za spolupráci při několika Grand Prix Architektů uskutečněných ve Veletržním paláci.