Na tři desítky kaplí, kostelů a drobných staveb až do 7. února
představuje pražská Galerie Jaroslava Fragnera na výstavě s názvem
Sakrální prostor. Podobně jako známé chrámy z období gotiky nebo barokní
kostely dokážou i současné realizace zpomalit a ztišit
návštěvníky-pozorovatele. Tvůrcům však často stačí jen minimalistické
prostředky a – světlo. Současná sakrální architektura nepotřebuje být
okázalá navenek. To podstatné se odehrává uvnitř.
Nekonečnost ztvárněná kompozicí obkladového kamene. Zúžený průhled
k nebesům. Kontemplace propojením vnitřního prostoru a okolní přírody.
Světlo pronikající do očí a mysli účastníků mše… Pod působivými
realizacemi jsou podepsáni známí evropští architekti jako Mario Botta,
Peter Zumthor, Fernando Menis anebo studio Marte. Marte. Českou
republiku reprezentují (často cenami ověnčené) objekty ateliérů
Kuba&Pilař architekti či Kamil Mrva Architects. Trojice kurátorů Dan
Merta, Filip Šenk a Jakub Fišer vybrala kaple a kostely postavené za
poslední čtvrstoletí po celé Evropě. A přibližuje je prostřednictvím
modelů, fotografií a videoprojekcí.
„Chtěli jsme v období kolem Vánoc nabídnout protiváhu
všudypřítomné komerci, která rozostřuje a bagatelizuje původní duchovní
rozměr těchto svátků. Věříme, že prostřednictvím námi vybraných
sakrálních objektů se návštěvníci dotknou podstaty Vánoc mnohem
intenzivněji. Navíc je velmi zajímavé zjištění, že i když se za uplynulá
staletí měnily styly i materiály, pro řadu architektů zůstává hlavní
matérií u tohoto typu staveb světlo,“ říká Dan Merta, kurátor a ředitel Galerie Jaroslava Fragnera.
Na návštěvníky Galerie Jaroslava Fragnera čeká na třicet kaplí,
třicítka rukopisů a platforem k rozjímání. Cukrowicz Nachbaur
architekten v horské kapli v rakouském Andelsbuchu nebo
Localarchitecture & Danilo Mondada v provizorní kapli pro diakonii
v St. Loup ve Švýcarsku obložili cestu k duchovní zkušenosti dřevem
v téměř plastických kompozicích. Až gotické principy se zřetelným
vyústěním v nekonečnosti je možné seznat v Kapli ekumenického umění sv.
Jindřicha ve finském Turku od Sanaksenaho Architects.
Naopak Fernando Menis v kostele sv. Vykupitele na Tenerife či
Ao-architekten v Horské kapli na rakouském Stubaier Gletscher
upřednostnili strohý, materializovaný beton. Ostře vymezuje duchovní
prostor a nabízí plochu pro světelnou hru. K symbolické dokonalosti je
spojení syrového, hrubého materiálu a slunečních paprsků dovedeno
v Pohřební kapli realizované dle návrhu Marte.Marte v rakouském
Batschuns. Světelný pruh zde tvoří neoblomnou hranici mezi životem
a smrtí.
„Nezastíráme, že někteří architekti vytvořili světelný spektákl,
divadlo pro oči. Jiní pojali práci s duchovním prostorem metafyzicky,
maximálně úsporně až minimalisticky. Spojnicí je fakt, že uživatel
nemůže zůstat netečný. A výsledek jej přímo vybízí k dialogu, v ideálním
případě i tomu vnitřnímu, uvnitř jej samotného,“ dodává Dan Merta.
Další informace najdete na www.gjf.cz.
tisková zpráva
Minimalistické, ale praktické. Taková ideální kombinace pro rodinný život. A ta krytá terasa vypadá podle popisu parádně :-)
Zní to jako velmi promyšlený návrh. Máme podobně svažitý pozemek, tak mě inspiruje, že i takové místo má velký potenciál!
Je to moc krásný projekt :-) A ten důraz na orientaci místností podle světových stran..To dělá v každodenním životě obrovský…
Musím potvrdit..žádná plíseň, žádné tepelné mosty. Funguje skvěle!
Projekt pana Vostrackého sleduju už delší dobu, má opravdu cit pro funkční a zároveň estetické stavby. Tahle není výjimkou.