První souhrnná výstava v České republice
Jeho stavby jsou velkolepé, okázale dramatické,
vymykají se běžným formám i konstrukčním pravidlům. Přesto slavného architekta
nejlépe vystihuje drobná historka. „Chtěl jsem na něj udělat dojem a na jednání
jsem přinesl drahé červené víno, které jsme otevřeli. Zatímco jsme mluvili,
začal kreslit tělo v pohybu, pak namočil prst do vína a skicu vybarvil. Kresba
byla dokonalá, objevila se pak i na plakátech,“ vzpomíná na spolupráci na
scénografiích pro newyorský balet choreograf Peter Martins.
Výběr maleb,
architektonických modelů, soch a kreseb přináší výstava Santiaga Calatravy v Galerii
hlavního města Prahy v domě U Kamenného zvonu. Přehlídka, odhalující především
proces každodenní tvorby španělského architekta, stavebního inženýra a umělce,
probíhá od 7. června do 16. září 2018.
Výstava začíná dvěma
fantastickými vizemi, stavbami, které se budou realizovat v Dubaji u
příležitosti světové výstavy Expo 2020. Věž Creek Tower se má s plánovanými 928
metry stát nejvyšší na světě. Pavilon Spojených arabských emirátů, jedné z
nejbohatších zemí světa, oslní pohyblivou střechou odkazující na let sokola.
Obě stavby jsou prezentovány modely v měřítku 1 : 200, v čistém bílém
provedení. Věž svým tvarem připomíná vzepjatou rostlinu, údajně lilii, v jejímž
poupěti nabídnou vyhlídkové plošiny se skleněnými podlahami panoramatické
pohledy na Dubaj a v jejímž stvolu urazí kyvadlové výtahy za rok vzdálenost
rovnající se cestě ze Země na Měsíc a zpět. Nasvětlení modelů dává vyniknout
pavučině síti kotvících kabelů věže. Uspořádání modelu – parku a vodních ploch
v jejím parteru do geometrického ornamentu – ladí s kružbami gotických oken
vstupní haly galerie. Stavby jsou ilustrovány i velkoformátovými rendry, přesto
modely ovládají prostor.
Calatravův
životopis
Santiago Calatrava
Vals se narodil v roce 1951 ve Valencii a vyrůstal ve frankistickém Španělsku.
Ze strany matky má Calatrava židovské předky, kteří ale již v 15. století
konvertovali ke křesťanství. Příjmení jeho otce odkazuje k rytířskému
španělskému řádu. Během španělské občanské války ve 30. letech zažívali
Calatravovi rodinní příslušníci těžké časy. Jako dítě snil o tom, že bude
sochařem.
V době tzv.
španělského zázraku Calatrava poprvé v rámci studentské výměny na střední škole
navštívil v roce 1964 Paříž, kam se chtěl o čtyři roky později vrátit na
Vysokou školu krásných umění (École des Beaux Arts). Kvůli zmatkům na univerzitě
v revolučním roce 1968 se ale vrací do Valencie, kde studuje na Polytechnické
univerzitě, nejprve v oboru architektura a dále postgraduální studium
urbanismu. V roce 1975, kdy Španělsko zažívá poslední roky Frankovy vlády
spojené s ekonomickou stagnací po ropné krizi a politickou nestabilitou,
odchází Calatrava do Švýcarska. V Curychu se zapisuje na Spolkovou vysokou
technickou školu (EHT) a po pěti letech studia získává titul stavebního
inženýra, následuje doktorský titul v oboru technických věd.
Celkem stráví
Calatrava studiem 15 let, aby v roce 1981 otevřel v Curychu svoji první
architektonickou kancelář. Svoji druhou kancelář zakládá v roce 1989 v Paříži,
když pracuje na projektu vlakového nádraží na lyonském Saint-Exupéryho letišti
(1989–1994), třetí kancelář přichází s muzeem umění v Milwaukee (1994–2001),
prvním projektem v USA. Calatrava je držitelem řady ocenění, mimo jiné Peretovy
ceny za architekturu (1987), zlaté medaile, kterou uděluje American Institute
of Architects (2005), nebo Evropské ceny za architekturu (2015). Většina
Calatravových realizací jsou stavby veřejné, mosty, nádraží, letiště, muzea,
auditoria a další. Kancelář je vyhrála v soutěžích a tendrech, podle Calatravy
jich bude za celou jeho kariéru přes 100.
Výstava
v Praze
Pro pražskou výstavu
vybrala její kurátorka Cristina Carrillo de Albornoz 16 staveb, které jsou
typické pro určitá období Calatravovy tvorby a ilustrují jeho architektonický
styl. Instalace v domě U Kamenného zvonu, autorem jejíhož architektonického
řešení je Tomáš Svoboda, působí komorně a téměř skromně a sám Calatrava si
nejvíce cení souznění svých prací s geniem loci výstavních prostorů. Mezi
exponáty nejsou technické výkresy ani fotografie. O co tu jde především, je
tvar, lehkost konstrukce, hra světla a stínů, důmyslná a odvážná statická
řešení, což je dobře patrné i z bílých modelů.
Úspěšná kariéra
Santiaga Calatravy se odvíjí od vítězství v architektonické soutěži na
rozšíření nádraží Stadelhofen v centru Curychu. Pouhý rok po otevření vlastní
architektonické praxe si porotu soutěže získal svými skicami, na kterých
tvaruje železobetonovou konstrukci nádražní haly do organických křivek.
Následují další úspěšné projekty, které Calatravovi otevřely cestu k
novostavbám velkolepých nádraží v Lyonu a Lisabonu. Dynamické linky a subtilní
ocelové struktury obepínají prostor vlakových nástupišť jako žebra hrudní koš,
střechy vzpínající se po vzoru gotických katedrál se do budoucna stanou
charakteristickými pro konstrukční a výtvarný rukopis Santiaga Calatravy.
Symbolicky je tak
první prezentovanou stavbou pražské výstavy nádraží. Postavené pro Expo v roce
1998 v Lisabonu, nádraží Oriente je zde představeno modelem v měřítku 1 : 200 a
akvarelovými skicami, zastupujícími technickou dokumentaci. Kdo stavbu nezná,
těžko uvěří, že se jedná o klíčovou lisabonskou přestupní stanici a jednu z
nejmodernějších v Evropě. Stejně významná je i další nedávná realizace, Muzeum
zítřka v Riu de Janeiru (2015), realizovaná jako nové centrum přístavu Porto
Maravilha revitalizovaného u příležitosti olympijských her v roce 2016. Dominantním
prvkem obou staveb je zastřešení. U nádraží baldachýnová klenba ze skla a oceli
levituje ve výšce 17 m nad peróny a připomíná fantastický les tvořený jemnou
pavučinu rozevírajících se větví. Střecha muzea se pak podobá skeletu ještěra
vylézajícího z moře a její přesahy se zrcadlí v okolních vodních plochách a
vzbuzují pocit, že se stavba na vodě vznáší.
Jako obří dynamické
sochy působí i další vybrané realizace. Střecha auditoria v Santa Cruz na
ostrově Tenerife, tvořená železobetonovou skořepinou ve tvaru prohnutého
trojúhelníku, připomíná vlnu valící se z moře. Díky své charakteristické
siluetě je stavba z let 1991–2003 na pobřeží hlavního města symbolem a jednou z
hlavních atrakcí ostrova.
Když na prezentačním
videu přelétá na modrém nebi racek a v dalším záběru se začnou v podobném rytmu
zvedat křídla žaluzií, není třeba koncept muzea umění v Milwaukee (1994–2001)
dále popisovat. Calatrava pojal přístavbu k brutalistní budově původně navržené
Eerem Saarinenem v roce 1957 jako lehký pavilón z oceli a betonu, jehož
nejpůsobivějším prvkem je pohyblivá konstrukce slunolamů stínících vstupní
halu. Stavba podobající se plachetnici zakotvené na břehu Michiganského jezera,
coby reklamní poutač, oznamuje otevřenou střechou začátek nové výstavy.
Typickým příkladem vnitřního dialogu technika a umělce je mrakodrap v Malmö
nazvaný Otáčející se torzo (1999–2005), nejvyšší obytná stavba ve Švédsku a
druhá nejvyšší v Evropě. Jeho hmotu tvoří devět segmentů nepravidelného
pětiúhelníkového půdorysu, které se na výšku otočí o 90°. Jako vnější páteř
funguje ocelová konstrukce svařená ze stojek, horizontálních a diagonálních
vzpěr. Princip věže otáčející se okolo své osy ilustruje stejnojmenná plastika
z bílého mramoru a pochromované oceli (1991) a společně se skicami rotujícího
lidského trupu a nasvíceným modelem v měřítku 1 : 100 ukazuje cestu, jakou se
Calatrava vydává při své tvorbě.
Skici
a plastiky
Na výstavě je
vystaveno také několik Calatravových maleb, většinou akvarely na ručním papíře,
ženské akty, stádo býků nebo rozvětvené stromy. Malováním se prý Calatrava
zabývá každý den, ostatně je to výstižně zaznamenáno v krátkém filmovém
dokumentu, který se na výstavě promítá. Je fascinující sledovat, jak bere
štětce a vyrovnává je na skleničky s barvami, obléká si bílý plášť, kreslí
tužkou a štětcem namočeným do barvy vybarvuje.
O skicování mluví
Calatrava jako o mentálním cvičení, které spontánně propojuje mysl s rukou, a o
nejefektivnějším způsobu, jak zachytit představy, zkoumat je, měnit a
přetvářet. „Skicování je, jako byste
vyrazili na cestu a nevěděli, kam máte namířeno, pokračujete a najednou vidíte
ve svých skicách jisté propojení, až vytvoříte skici, které vám nakonec mohou
pomoci na cestě k architektuře,“ vysvětluje při své pražské návštěvě.
Skic prý vytvoří až
200 za týden a 100 jich bylo vybráno i pro pražskou výstavu. Jsou na nich v
rychlosti improvizované skici, kresby tužkou kolorované akvarelovými barvami
nebo vodovkami, studie lidského těla, přírodních prvků, pohybu zvířat i
technické detaily, okótované pohledy, axonometrie. Překvapením je 5 kompletních
skicářů z let 1996–2011, které lze prolistovat na dotykových obrazovkách a být
tak svědkem architektova vnitřního dialogu s jeho představami a sny.
Další tajnou komnatou
je expozice Calatravových scénografických projektů pro Newyorský balet. V černě
vymalovaném prostoru jsou jako na jednotlivých scénách umístěné objekty podobné
Calatravovým mostům nebo plastikám, jejich lehkost podtrhuje nasvícení a
zrcadlení ve stěnách vitrín. Spolupráci s choreografy, výrobu a finální vyznění
scén ve spojení s tanečníky prezentuje krátký film.
Podle Calatravy je
pro pochopení jeho architektury nezbytné pochopit jeho plastiky: „Některé z mých budov a mostů čerpají z
důkladného výzkumu, který jsem provedl v rámci umělecké činnosti, především při
práci na plastikách. Dalo by se říci, že má architektura je založena na
koncepci architektonických forem odvozených od tvorby plastik jako takové.“
Své plastiky
představil poprvé na samostatné výstavě v roce 1985 v Curychu. Další výstavy,
včetně Muzea moderního umění v New Yorku nebo petrohradské Ermitáže
následovaly. I na pražské výstavě tvoří sochařská tvorba umělce podstatnou část
expozice. Hned první plastika vyrůstá jako jemná geometrická rostlina z
ornamentu dlažby u paty točitého schodiště. S inspirací v přírodních tvarech,
experimentováním s rovnováhou, napětím a strukturami v pohybu se na výstavě
setkáme ve složitějších kreacích.
Sochař Calatrava
pracuje se dřevem, mramorem, bronzem. Velkými dřevěnými objekty, umístěnými
vždy v posledních místnostech prohlídkové trasy, graduje výstava v obou patrech
domu U Kamenného zvonu. Nejlépe vynikne jejich dynamika a křehkost v prostorách
reprezentačního sálu, kde ve vzduchu se vznášející dřevěné segmenty souzní s
historickým interiérem gotického paláce.
Mosty
Jako o sochách v
krajině mluví Calatarava také o svých mostech. Více než v jiných stavbách se
právě v jejich návrzích propojuje práce architekta a statika s uměleckým citem
sochaře. Ocel a beton, nejčastěji používané Calatravovy materiály, umožňují do
architektury přetavit formy a tvary odpozorované v přírodě a lidském těle.
V portfoliu má více
než 40 mostů a 5 jich je součástí pražské expozice: pěší most Campo Volantin v
Bilbau (1990–1997), Quarto Ponte sul Canal Grande (1996–2008), který je teprve
čtvrtým mostem postaveným v Benátkách od 16. století, strunový most v
Jeruzalémě (2002–2008), jehož mostovka ve tvaru písmene S je zavěšena na
jediném nakloněném štíhlém pylonu, lávka míru v Calgary (2008–2012) ve tvaru
spirály a Sharq Crossing, ještě nerealizovaný projekt do katarského hlavního
města Dauhá.
Tento nejnovější
Calatravův návrh se neomezuje jen na nové dopravní stavby, ale součástí je
řešení veřejného prostoru v předpolí mostů nebo lanovka, která propojí jeden z
mostů s vnitrozemím. Pro pochopení složité urbanistické situace je k dispozici
video, demonstrující, jak se pomocí tří mostů a dvou podvodních tunelů propojí
mezinárodní letiště a dvě městské čtvrti ležící na protějších březích zálivu.
Virtuální záběry, na kterých automobily projíždí po West Way Bridge, budoucím
nejdelším obloukovém mostě na světě, aby se za chvíli zanořily pod mořskou
hladinu a na pevnině se objevily ve štíhlém tubusu Al Sharq Bridge, poklidně
plynou. Pro Calatravu jsou právě tyto projekty z poslední doby „velmi klidnými
a důstojnými prostory, u kterých pociťuje dokonalou blaženost“.
Podobný pocit,
srovnatelný s ohromením krásou nebo hrou světla při vstupu do gotického chrámu,
zažívají cestující v nové vstupní budově dopravního terminálu ve Světovém
obchodním centru v New Yorku (2003–2016). Stavba pojmenovaná Oculus, podle
svého vypouklého oválného tvaru s bílými ocelovými žebry a skleněným pláštěm,
nahradila původní železniční uzel na Dolním Manhattanu, zničený při
teroristickém útoku 11. září 2011. Inspirovaná obrazem ptáka vzlétajícího z
rukou dítěte, střední část střechy je pohyblivá a otevírá se tak, že 11. září
paprsek světla symbolicky vykresluje osu budovy. „Chtěl jsem přinést naději,
něco optimistického do místa, kde bylo tolik smutku a neštěstí,“ vysvětluje
Calatrava svůj záměr ve filmovém dokumentu.
Způsob, jak je
výstava pojatá, nedává prostor pro diskuse o předražených rozpočtech, náročné
údržbě. Architektura se v domě U Kamenného zvonu vystavuje jako umělecký
artefakt ve výstavních boxech. Logicky chybí zážitek z vnímání prostoru, které
je její mimořádnou součástí. Přesto lze tušit, že Calatravovy stavby dávají
svým uživatelům pocit výjimečnosti, proměňují každodenní prostory v místa
inspirace, dopřávají komukoliv neobyčejný zážitek.
KATEŘINA ROTTOVÁ
Publikováno v časopise Stavba č. 3/2018, str. 16–19
Líbí se mi koncept venkovní kavárny v zahradě, Taky se mi líbí tvar vstupního schodiště a že má barvu stejnou…
Recenze na výstavu, která skončila před půl rokem? Není to s křížkem po funuse?
Beseda 5.6.2018, výstava 7.6.-16.9.2018, proč recenze až po půlroce 26.2.2019? Navíc o předražených projektech mohla být diskuze již v C.A.M.P.u, proč se autorka recenze na toto téma neptala už tam?