ŘSD začne letos při přidělování zakázek využívat cenové normy

Fotogalerie ke článku (1)

Ilustrační foto

Ilustrační foto
Celá fotogalerie (1)

Cenové normy vypracovali odborníci z ČVUT a určují hranice, ve kterých by se měla pohybovat cena jednotlivých částí stavby. O ceně sice podle šéfa ŘSD Alfreda Brunclíka bude vždy rozhodovat soutěž, ale normy pomohou odhalit přílišné cenové výkyvy. Určují například limity pro stavbu mostů, tunelů a dalších dálničních prvků. ŘSD ročně do výstavby komunikací investuje přes 40 miliard korun.

„Indikativní hodnota by měla ukazovat, zda v případě té stavby jsou nějaké výrazné anomálie, a my se budeme ptát, kde se ty anomálie berou," naznačil Brunclík, jak se budou nově hodnotit cenové nabídky stavebních firem. S normami bude údajně jednoduší nabízenou cenu zpochybnit; na druhou stranu se budou stavby lépe plánovat.
Vypracováním „souboru normativů" pověřilo na jaře skupinu odborníků ministerstvo dopravy kvůli neshodám ohledně ceny českých dálnic. Výsledky jsou již k dispozici a první tendr podle nových norem vypíše ŘSD v nejbližších dnech.
Podle studie ČVUT se cena kilometru české dálnice pohybuje od 180 milionů do 340 milionů korun. To je však pouze základní cena, ve které nejsou započítány například náklady na výkup pozemků, napojení na vedlejší silnice, geologické vlivy nebo potíže při zakládání mostů. Celková cena se tak může vyšplhat až na miliardu korun.
ŘSD se poslední dobou stalo terčem kritiky médií, podle kterých jsou české dálnice až čtyřikrát dražší než například německé. Například server Aktuálně v prosinci s odvoláním na analýzu poradenské společnosti Mott MacDonald uvedl, že za vysokou cenou výstavby českých dálnic by mohla být kartelová dohoda stavebních firem. „OECD udává, že kartelové dohody zvyšují ceny stavebních prací o 30 až 50 procent. Bohužel je možné, že takovou situaci máme, nebo jsme měli i v naší republice v posledních letech. Jinak je totiž těžké vysvětlit zkušenost, že od roku 2002 vzrostla cena jednoho kilometru nové dálnice v ČR ze 183 miliónů na 500 miliónů a zvýšila se tak 2,7krát," stojí ve zprávě.
Kritiku Brunclík odmítá. „Já vám dokážu, že stavíme třikrát dráž než v Německu, a zároveň vám dokážu, že stavíme třikrát levněji než v Německu," řekl. Podle něj je nutné srovnávat velký statistický vzorek a vzít v úvahu například inflaci, DPH nebo náročnost terénu.
ŘSD si proto nechalo zpracovat analýzu, ze které vyplývá, že velké dálniční mosty se v České republice stavějí o 14 procent levněji než v Německu, naopak kilometr raženého tunelu je v ČR o 27 procent dražší než u západních sousedů. Celkově jsou podle Brunclíka náklady na výstavbu dálnic v ČR na úrovni 74 procent průměru EU.
Brunclík se také vyjádřil k termínu dostavby páteřní sítě českých dálnic a rychlostních silnic. Podle něj bude hotovo nejdříve v roce 2017 a nejpozději v roce 2020. Nejdelšími úseky, které je třeba dobudovat, jsou dálnice D3 do Českých Budějovic a rychlostní silnice R35 ze severních Čech na Moravu. Se zpožděním se potýká především jihočeská D3, kde se počítá s využitím soukromých peněz, tzv. projekt PPP. Ten je však zatím ve fázi příprav.
Ředitelství silnic a dálnic je státní investorská organizace, která spadá pod ministerstvo dopravy. Letošní rozpočet ŘSD je 52,5 miliardy korun, což je o šest miliard více než loni. Za navýšením jsou evropské peníze z operačního programu Doprava. Celkem by v letech 2007 až 2013 mělo ŘSD obdržet z evropských fondů 75 miliard korun.
Největší stavby, které ŘSD nyní platí, je jižní část pražského okruhu, dálnice D8 přes České středohoří a dálnice D47 na severní Moravě. Právě na severní Moravě se bude koncem roku otevírat šestiproudový úsek z Lipníka nad Bečvou do Bělotína. Z Ostravy do Bílovce se řidiči dostanou po dálnici koncem dubna.
 
Zdroj: Zpráva ČTK

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*