(ČTK) – Ústecká galerie Hraničář představuje architektonické dědictví
z let 1969 až 1989. Cílem dne 5. března 2019 otevřené výstavy je upozornit na
hodnotná díla, která jsou ničena či bourána. Výstava s názvem Sluneční
město potrvá do 26. července.
Ve spolupráci s Národním památkovým ústavem připravil Hraničář k
architektuře z dob socialismu doprovodný program, který dnes zahájila
komentovaná prohlídka s historikem umění Ladislavem Zikmundem Lenderem.
Postupně budou v galerii instalovány projekty komentující
architektonické dědictví z let 1968-1989. Součástí programu jsou
přednášky, vycházky, projekce, debaty.
„Chceme poukázat na fakt, že tento segment architektonického
dědictví je v současnosti nejohroženější. Významné stavby bývají ničeny,
bořeny a přestavovány k nepoznání, zatímco jejich původní podoba,
materiály i umělecká výzdoba zaniká. Výstava a program mají za cíl
ukázat i konkrétní příklady z Ústí nad Labem, aby se místní návštěvníci
mohli s problémem identifikovat,“ uvedla kurátorka Martina Johnová.
Výstava chce představit především politický rozměr ohroženosti
staveb a jejich specifickou estetiku. Její součástí jsou velkoformátové
tisky ilustrací Jana Šrámka, které v uplynulých pěti letech vytvořil při
různých příležitostech a budou i v připravované knize. Ilustrace
zachycují stavby ohrožené demolicí či necitlivou rekonstrukcí nebo již
stržené. Dvě ilustrace s pracovním názvem Sluneční město vznikly přímo
pro výstavu.
Doplněno Stavbaweb:
Výstava a půlroční tematický program
představují vybrané poznámky k architektonickému dědictví z let
1948–1989 v Československu a uvažují nad jeho historickou a estetickou
hodnotu. Současně poukazují na fakt, že tento segment architektonického
dědictví je v současnosti nejohroženější, významné stavby bývají ničeny,
bořeny a přestavovány k nepoznání, zatímco jejich původní podoba,
materiály i umělecká výzdoba zanikají.
Ve výstavním projektu se promítnou
i konkrétní příklady z Ústí nad Labem, aby se místní návštěvníci mohli
s problémem lépe identifikovat. Kurátorským záměrem není poskytovat
vyčerpávající informace pomocí informačních panelů, fotografií, textů
a modelů. Téma bude představeno skrze současná umělecká díla s tematikou
architektury z let 1948–1989 a prostřednictvím autentických transferů
z ústecké architektury této doby – umělecká díla, orientační systémy,
nápisy, neony atd. Výstavní prostor se stane neuralgickým bodem pro
plánovaný bohatý doprovodný program – přednášky, vycházky, projekce
atd., které poskytnou rozsáhlý informační základ. Cílem výstavy je diváka upozornit především na politický rozměr ohroženosti těchto staveb a na jejich specifickou estetiku.
Výstavní projekt je realizován ve spolupráci s Národním památkovým ústavem.
KDY: Výstava trvá do 26. 7. 2019
KDE: Galerie Hraničář, Prokopa Diviše 1812/7, Ústí nad Labem
Autoři projektu a kurátoři / Martina Johnová a Ladislav Zikmund-Lender
Více informací ZDE
www.hranicar-usti.cz
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.