Zadáním bylo do jedinečného historického města Slavonice
navrhnout přestavbu Německého spolkového domu (Deutsches Haus) na
nízkoenergetické environmentální centrum.
Ve Slavonicích, které jsou známé renesanční architekturou
měšťanských domů, byl v roce 1932 postaven na půdorysné stopě středověké hradby
Německý Spolkový dům. Tato stavba má pohnutou historii – nejdříve sloužila
německým spolkům, takže do ní nesměli vstupovat Češi. Po konci druhé světové
války a po vyhnání sudetských Němců se v domě předprodával jejich majetek a
polnosti, o několik let později se zde konaly lidové soudy se sedláky, kteří
pak byli odsunutí do jiných částí republiky. V domě se následně konaly bály,
promítaly se tu filmy a v 80. letech minulého století padlo rozhodnutí dům
přestavět na kino. V rámci stavebních prací byl zničen veškerý interiér sálu ze
30. Let, přestavba kina však nebyla nikdy dokončena. Přístavky byly stavebně
špatně založeny a trhaly se od původní stavby.
Dům stojí za frontou domů na náměstí. Místo je součástí památkové rezervace
Slavonice a jako jedno z mála míst v České republice má schválen platný
regulační plán.
Přístavky jsme se rozhodli odstranit a obnovit původní
půdorysnou stopu Spolkového domu. Ztracený
objem přístavků byl navýšen nástavbou. Původní obvodové zdivo – starou skořápku
– obydlel nový živočich z betonu. Betonový blok dělí dům na dvě poloviny: na
část rušnou, určenou veřejnosti, s lobby, občerstvením a posezením u krbu, a na
část tichou pro účastníky programů. Tichá část obsahuje víceúčelový sál a
přednáškovou místnost. V servisním bloku je výtah, toalety, sklady a promítací
kabina, v podkroví jsou umístěny technologie – galerie strojů. Vnitřní dvůr byl
osazen stupňovitým hledištěm pro přednášky nebo venkovní divadelní představení.
Konstrukční řešení vychází z dispozice, střední
betonový blok a betonové stropy ztužují celou stavbu. Konstrukce střechy
zároveň funguje jako prostorový nosník, ze kterého visí strop nad sálem a strop
kanceláří a galerie. Betonová střecha akusticky tlumí technologie na střeše.
Betonová stěna v sále je odlita do strukturovaného bednění, láme akustické
vlny.
Dům je zateplen z vnitřní strany – mezi tepelnou izolací a zdí dochází ke
kondenzaci, která se vstřebává do zdiva a během letního období vysychá.
Zateplení splňuje požadavek na nízkoenergetický dům. Zateplení je obloženo
dřevěným laťováním, které ukazuje, že je obkladem. Obložení má v sobě spáry a
pohlcuje zvuk.
Spolkový dům je vytápěn především z obnovitelných zdrojů energie: na půdě je
umístěna akumulační nádoba, do níž vedou nezávislé zdroje tepla, a ze které je
zpětně zajištěn ohřev topné vody. Akumulační nádobu vytápí kombinovaný kotel na
dřevo a pelety. Na půdě jsou také dvě vzduchotechnické rekuperační jednotky napojené
na dva nezávislé okruhy – provoz sálu a provoz veřejné části se vstupním
prostorem. V interiéru občerstvení je umístěna krbová vložka, napojená do
topného systému.
Okna ve zdech Spolkového domu respektují původní umístění,
okna v novém zdivu se výrazně odlišují měřítkem a proporcí, okno do sálu se
stává značkou. Původní zdivo bylo doplněno režným zdivem. Bílá výmalba staré a
nové zdivo sjednocuje, na druhý pohled mluví o proměně domu hrou světla a
stínu. Slavonice jsou městem sgrafit, příběhů škrábaných do omítky – zdivo Spolkového
domu je současným sgrafitem, svědkem událostí 20. století.
Autorská zpráva
Revitalizace
Spolkového domu ve Slavonicích
Investor: Slavonická
renesanční o.p.s., ředitelka Olga Žampová
Generální projektant: ov-a/ ov architekti,s.r.o.
Autoři řešení: Jiří Opočenský, Štěpán Valouch, spolupráce Vojtěch Kratochvíl,
Jakub Kovářík, Pavlína Sýkorová, Jiří
Šámal, Jan Šorm, Vavřinec Veselý
Statika: Jan Pohl
Generální dodavatel: Podzimek a synové s.r.o., hlavní stavbyvedoucí Martin
Urbánek, Michal Rys
Technický dozor investora: Jiří Ondráček
Sochařské řešení vodní laboratoře: Čestmír Suška
Grafický design: Dan Suška
Náklady stavby: 36 mil. Kč bez
DPH
Foto: Tomáš Souček
Projekt je publikován včetně recenze Karolíny Vojáčkové v časopise Stavba č. 3/2015, str. 32-39 (vychází 10.9.2015)
Slavonice – Spolkový dům
KAROLÍNA VOJÁČKOVÁ
Na otázku, co je a co není architektura, hledáme odpověď snad již od
dob antiky. Je to otázka tak složitá, že si každý spíš nacházíme svoji
soukromou pravdu, se kterou pak jdeme na trh. Ptejme se raději, co architektura
může být. V neposlední řadě architektura může být i manipulativní nástroj.
Nutně z tohoto slovního spojení cítíme lehce negativní konotaci. Tato
pachuť nám nejspíš zůstává z nedávné minulosti, kdy v dramatických
okamžicích 20. století architektura byla součástí nástrojů na ovládání
společnosti a myšlenkového směřování. Ne nadarmo se říká, že je zrcadlem doby.
Ve výjimečných případech se dům, dočasná stavba nebo třeba kus veřejného
prostranství stane zhmotněním nějaké pozitivní společenské změny. Ve
Slavonicích se spolkový dům stal interpretací urovnání vztahů mezi Čechy a
sudetskými Němci v této příhraniční oblasti. Podáním ruky, které znovu
spojuje národy a je příkladem, jak se lze vypořádat s následky největšího
válečného konfliktu v dějinách, zároveň i atmosféry, která po něm dlouho
následovala.
Historické centrum Slavonic je od roku 1961 na seznamu městských
památkových rezervací. Tento fakt, není vždy zárukou sofistikovanějšího
přístupu magistrátu k dané části města. Téměř vždy je to ale zárukou
drobnohledu památkového ústavu, co se týče posuzování a schvalování novostaveb
a rekonstrukcí. Slavonice jsou pozoruhodné i tím, že na poměrně malé ploše
centra se vyskytuje řada novodobých architektonických zásahů, a to již od konce
90. let. Zdá se tedy, že město je dlouhodobě nakloněno obohacování památkové
rezervace. „Spolkový dům“ od studia Opočenský – Valouch architekti stojí přímo
v místě bývalých hradeb. Toto místo má velmi specifickou a náročnou
pozici. Dodnes je v urbánní struktuře znát původní vymezení hradbami, a
tak je dům jakýsi novodobý monument a zároveň odpověď na současnou urbanistikou
koncepci města. Sám je tedy na rozhraní dvou historických částí, a snad i tím,
byl předurčen, aby sám byl zároveň jak svědkem dob minulých, tak jistým příslibem
lepších zítřků. Stmelení je nakonec hlavním motivem domu, který prosakuje až do
základové spáry.
„Spolkový dům“ ve Slavonicích měl svého předchůdce, jenž byl vystavěn
v létě roku 1932 pod názvem „Německý dům“ stejnojmenným spolkem. Místo se
stalo kulturním bodem města. Byla zde hospoda i kulturní sál. 1943 byl objekt
převeden do rukou města a byl zrušen zakládající spolek. Ke konci 2. světové
války se této ikoně přestalo říkat „Německý dům“ a získala nový název „Kino“
nebo „Kinosál“. Koncem 70. let byla zahájena výstavba nového kulturního domu a
objekt kina začíná ztrácet na důležitosti v rámci lokálního i
celoměstského významu. V polovině 80. let se vedení města přiklání
k modernizaci „Kina“, po pár letech jsou ale práce zastaveny, a dům je
ponechán ve zchátralém a neutěšeném stavu na dlouho dobu. Až v roce 2002
získává objekt bývalého kina od města Slavonická renesanční společnost, o. s.,
a objekt znovu zpřístupňuje veřejnosti, zároveň se pomalu rozbíhá diskuze o
jeho dalším využití a směřování. Po pár letech, kdy město vypovídá nájemní
smlouvu, bylo bývalé kino spolkem odkoupeno v dražbě za 2 miliony korun. Bývalý
„Německý dům“ a „Kino“ získává nový název a společenskou důležitost a začíná se
mu říkat „Spolkový dům“. Od roku 2007 do
roku 2010 se plně začíná s pracemi na architektonické studii a získání
stavebního povolení, zároveň se formuluje budoucí program objektu. Následně pak
probíhají v dalších dvou letech tendry na dodavatele, práce na prováděcím
projektu a především zajištění finančních zdrojů. Ty byly z převážné části
pokryty ze státního fondu životního prostředí na podporu environmentálního
vzdělání. V listopadu roku 2012 byl položen základní kámen a přibližně rok
poté byl „Spolkový dům“ slavnostně otevřen. Historie domu je komplikovaná stejně
jako kulturní vztahy v příhraničních oblastech. Nové otevření a navázání
na historickou tradici nadšeně podpořili němečtí rodáci ze Slavonic, pro které
je celý projekt symbolem smíření a obnovení německo-českých vztahů.
Nové vrstvy v kombinaci se starými objekt posouvají do
současnosti a nenechávají ho ustrnout v pozici historické ikony. Obvodové
stěny dnešního „Spolkového domu“ jsou zachované původní konstrukce
z „Německého domu“. Přičemž jedna jeho stěna je dokonce založena na
původní historické městské hradbě, která byla odhalena až při novodobém
detailnějším průzkumu. Zbylé základy bylo nutné dodatečně podtryskat a zpevnit.
Obvodové konstrukce zároveň musely být podřezány a odizolovány z důvodu
rizikové hladiny spodní vody od blízkého potoka. Dům zevnitř žije novým
životem, zvenku však ukazuje všechny své vrásky. Venkovní fasáda má pouze
silikonový nátěr, aby mohla v průběhu roku dýchat. Bílá barva decentně
plasticky poodhaluje všechny příběhy, ať už v podobě doplněných cihel a
vyspravených spár, nebo nových otvorů, které byly proraženy v rámci
navržené vnitřní dispozice. Interiérové dělicí stěny objektu jsou zvoleny
z betonu, jako protiklad k tradičnímu zdivu. Zároveň zde autoři
nechali v pohledovém betonu otisknout výraznou kresbu modřínového bednění a
tím vytvořili adekvátní interiérový dekor. Ten pak nachází odezvu ve dřevěném
obkladu zateplení obvodových stěn. Beton je však vhodně zvolený materiál i
kvůli důmyslnému statickému řešení vodorovných konstrukcí. Stropní desky přes
táhla převádějí zatížení do konstrukce krovu, který ho pak přerozděluje na
obvodové stěny. Tím je v dispozici umožněn vznik volných prostor bez
zbytečných sloupů. Vnitřní konstrukce navíc objekt ztužuje. Dispozičně je dům
členěn do dvou částí, které rozděluje servisní blok se sociálním zařízením,
výtahem, jednací místností a zázemím pro zaměstnance. Klidová část obsahuje
technické zázemí domu, víceúčelový sál a přednáškovou místnost. Rušnější část
domu, určená pro velmi frekventovanou návštěvnost, obsahuje lobby a občerstvení
s možností posezení u krbu. Hlavní společenský prostor je pak situován
kolem hlavního schodiště. Tento komunikační prostor zároveň propojuje vstup do
objektu ze severní i jižní strany a přístup k sálu. Podkroví pak skrývá galerii
strojů.
Dům byl navržen v nízkoenergetickém standardu. Zateplení objektu
z vnitřní strany fasády výrazně snižuje náklady na vytápění a drží v
interiéru optimální klima. Historické zdivo díky tomu může volně dýchat, a vždy
když v zimním období navlhne díky kondenzaci par, v letním období pak
přirozeně vysychá. Tomu je přizpůsoben i již zmiňovaný nátěr fasády. Celému
ekologickému konceptu bylo optimálně přizpůsobeno i vytápění, které využívá tři
zdroje tepla, založené převážně na místních surovinách. Krb na dřevo, kotel na
peletky a dřevo a záložní kotel na plyn jsou optimálně rozmístěné po budově,
tak aby rozvod tepla byl co nejefektivnější. Teplo je shromažďováno
v akumulační nádobě v podkroví a následně distribuováno pouze tam,
kde je právě potřeba. K výraznému šetření energií zároveň přispívají
rekuperační jednotky a solární panely na střeše. Posláním „Spolkového domu“
není jen šetřit životní prostředí, ale zároveň poučit své návštěvníky o
obnovitelných zdrojích. V rámci populárně environmentální výchovy je na
zrekonstruovaném dvoře umístěna interaktivní vodní laboratoř od ak. sochaře
Čestmíra Sušky a bylinné a zeleninové zahrádky. Pěstování slouží radosti,
vzdělávání i zároveň obohacuje okolí samotné stavby. Tím i částečně naplňuje
svůj dlouhodobější záměr – revitalizovat přilehlé okolí a navrátit slávu
Slavonickému korzu podél potoka v blízkém sousedství. „Spolkový dům“ není
jen místo, kde se potkává historie se současností, ale přesah projektu se již
potvrdil v nespočetných aktivitách, které podporuje česká i rakouská strana.
Velký obdiv pak patří všem zúčastněným stranám, které do projektu vložily
obrovské nasazení i bez jistého zdárného konce a finančního ohodnocení. A právě
sociální a kulturní přínos architektury by měl být ten hlavní hnací motor a ne
ekonomická návratnost projektu. „Spolkový dům“ ve Slavonicích je pozoruhodný
svým technickým řešením, které však můžeme také vnímat jako prostředek
k dosažení shody, a to nejen v rámci legislativy, ale především shody
společenské.
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…