Každá společnost má své hodnoty, které zajišťuje a chrání.
V hlavním městě Praze by to ze stavebního a kulturního hlediska mělo
být historické centrum, tedy Pražská památková rezervace a památkové zóny ji
obklopující. Územní plán tuto plochu zpravidla pojmenovává jako stabilizované
území. Od ostatních území se liší prostorovou regulací, kde je možné pouze
zachování, dotvoření a rehabilitace stávající urbanistické struktury, aniž
by zde byla možná rozsáhlá stavební činnost. Proto zde většinou ani není stanoven
kód míry využití území. V zásadě by zde mělo jít jen o dostavby proluk a o
méně zásadní změny staveb. V současně platném územním plánu sídelního útvaru
však tento pojem není podrobněji vyjádřen. Lze jej vyčíst pouze
z metodické přílohy k územnímu plánu – viz změna Z 2832/00. Pokud jde
o výšku zástavby, pak je regulována pouze výška hlavní římsy – viz § 27 bod 1)
nařízení hl. m. Prahy č. 10/2016, kterým se stanovují obecné požadavky na
využívání území a technické požadavky na stavby v hlavním městě Praze (dále je
PSP).
Pražské stavební
předpisy se razantně liší od celostátního předpisu. Dostatečně neodlišují
prostředí stabilizovaného centra od ostatního území. PSP jsou mj. urbanistickou
učebnici a především nedílný doplněk v tuto chvíli teprve
předpokládaného a zatím neexistujícího Metropolitního plánu. Přednost dostalo přesvědčení,
které především uvolnilo regulaci dopravy v klidu. Dopady odstranění
povinnosti mít ve stavbě garáž a neexistence výkladu pojmů jsou pro centrální
Prahu drakonické. Mnozí se stále domnívají, že pokud je území dostupné
prostřednictvím MHD nebo na kole, tak obyvatelé auta nepotřebují a tím se
vyřeší dopravní zátěž města. Jak to v praxi funguje, si rezidenti mohou
zažít na vlastní kůži v Praze 2. Zřejmě to předpokládá další řešení zcela
jiným předpisem v jiné oblasti. Nejhustěji zalidněná část města
v přepočtu na jednotku plochy je zahlcována nejen automobily nerezidentů,
ale hlavně těch trvale nepřihlášených. To vše vedle extrémního zatížení
průjezdy automobilů, které zde nemají cílový bod jak po magistrále ve směru
sever – jih, tak v diagonálním směru východ – západ.
PSP jsou předpisem
zapracovaným na politickou objednávku jen pro Prahu odlišně od předpisů pro další
území státu. Jsou vydány v přenesené působnosti a nebyly projednávány
zastupitelstvem, ale jen úzkou skupinou radních. V poslední době se díky stavebnímu
zákonu a volnosti PSP jedná o ohromný rozvoj dříve neuskutečnitelných
nástaveb, změn staveb a zastavování vnitrobloků ve stabilizovaném území. Toto
je doprovázeno nebývalým rozvojem nepovolené stavební činnosti, protože
stávající územní plán výše uvedené příliš neřeší. Zamítnout jakoukoli žádost
stavebníka je pak nad rámec možností jak stavebního úřadu, tak dotčených orgánů
státní správy, které jsou navíc zčásti na městské části a zčásti na magistrátu.
Nájmy v domech zvláště v centru v posledních několika letech
narostly do nebývalé výše. Tím vznikl prostor, aby jednotlivé domy byly
uvolňovány od dosavadních nájemců a doslova surově předělávány čistě ve
prospěch výhradně ekonomických zájmů některých vlastníků, často zahraničních
V mnoha případech se
rozmáhá stavění bez povolení, nebo v rozporu s ním. Jde doslova
o předem naprogramovaný, účelový a nelegitimní postup a proces
v rozporu s legislativou. Jsou prováděny stavební úpravy
s odůvodněním, že se nezasahuje do nosných konstrukcí a vzhledu
stavby, ale opak je pravdou. V některých případech se použije fiktivní
ohlášení. Častý je případ, kdy je sice něco stavebním úřadem povoleno, ale
následně se tam bez povolení či ohlášení vybuduje něco jiného. Klasická
stávající zástavba je degradována, kvalitní bytové domy s kvalitními
velkými byty jsou přestavovány de facto na ubytovny s cílem maximálního
„vytěžení“ plochy objektu s následným využitím pro zcela volné, jakkoli
neomezené Airbnb, navíc bez kolaudace a aniž by tam byl klient trvale hlášen. Jako
ubytovnu by to s ohledem na podmínky funkční plochy v územním plánu nebylo
možné povolit. Nedokončené, často nepovolené jednotlivé byty jsou předem inzerovány
na internetu a prodávány budoucím členům společenství vlastníků. Bez
kolaudace a předchozího stavebního povolení jsou zapisovány do katastru
nemovitostí. Co okno, to garsoniéra či podobný mini byt se zásahy do nosných
konstrukcí domů. Pokud to nejde jinak a pokud z hlediska technických
parametrů nejsou dodrženy PSP, jsou nově vzniklé jednotky nazvány jako ateliery.
Ateliérového bydlení je ve sledovaných případech v jednom domě i
dvouciferné číslo. Jako příklad bez přesné lokalizace uvádím, kdy v jednom
bytovém domě na Novém Městě vzniká 45 bytů + 18 ateliérů, v jiném domě na
Vinohradech bylo při celkové rekonstrukci domu s jednopodlažní nástavbou
povoleno 26 bytů, leč dosud zatím nepovoleně vzniklo 41 bytů + 26 ateliérů. To
je umožněno výkladem pojmu ateliér bez specifikace druhu. Pojem není definován ve
stavebních předpisech. Případné následné dodatečné povolení stavby je pak
z hlediska stavebních předpisů umožněno právě výkladem, že u atelieru (dle
naučného slovníku pracovny umělce či umělecké dílny) jde o povolenou
funkci územního plánu tj. bydlení. Tolik umělců v jednom domě snad nebydlelo
ani v době největšího uměleckého rozkvětu v Římě. Při posuzování
orgánem územního plánu se nerozlišuje, zda jde o samostatnou místnost jako
součást bytu, nebo o jakousi samostatnou ateliérovou jednotku. Není-li určen
druh atelieru, lze tam zřejmě činit cokoli. Dnes je to většinou Airbnb, příště
to může být třeba zkoumání štěpení jádra příslušným umělcem.
Stabilizované území
hlavního města je památkově chráněné (PPR a zóny). Mohlo by se zdát, že
dodatečné povolení stavby nebude možné z titulu zamítavého závazného
stanoviska orgánu památkové péče či dalších dotčených orgánů. Opak se stává
skutečností. Jde-li o stavbu v rezervaci či zóně, aniž by sama o sobě byla
památkově chráněná, tak nepovolená stavba podléhá povinnosti vydání závazného
stanoviska památkářů. Nedodržení povinnosti podléhá sankci, ale většinou již nelze
vynutit uvedení do původního stavu. To se týká zvláště takových případů
stavebních úprav, kdy se nezasahuje do nosných konstrukcí ani do vzhledu stavby
a žádné povolení ani ohlášení není dle stavebního zákona třeba. Přesto jsou
prováděny stavební úpravy bez zákonem vyžadovaného závazného stanoviska orgánu
památkové péče, do nosných konstrukcí se zasáhne. To, co by z památkového
hlediska mohlo být hodnotné (štuková výzdoba, dlažba, zábradlí, kliky apod.),
zmizí dříve, než se památkáři o stavbě vůbec dozví. Následně nemají zákonem
podloženou sílu docílit nápravy. Jako takový příklad lze uvést dům z PPR,
který se stal po vydání Prohlášení Charty 77 zásluhou manželů Jiřího a
Dany Němcových (a jejich dětí) centrem opoziční činnosti a jednou z
nejproslulejších disidentských adres, ale i centrem undergroundu. Nicméně v
domě bydleli i další osobnosti např. Ivan Martin Jirous, Mejla Hlavsa, Martin
Palouš, Markéta Fialková, Jiří Němec, Pavel Kraus. Přesto je na internetu
inzerován prodej bytů typu co okno to garsoniéra, nebo něco podobného. Zde
stavebník eventuálně může být postižen sankcí jak ze stavebního, tak
památkového zákona, ale s ohledem na výhody plynoucí z provedené
stavby jde o bezvýznamnou záležitost. Dodatečnému povolení nebude nic bránit.
V současné době zde probíhá prokazatelně devastující stavební činnost bez
jakéhokoli povolení.
Bylo by záhodno, aby státní správa
vynucovala dodržování zákonnosti. K tomu by měla přispívat i samospráva.
Bohužel stávající stav právních předpisů tomu příliš nenahrává. Pro stavebníky
je často snazší, rychlejší i levnější dosáhnout svého cíle popsaným
způsobem, než cestou práva. Veřejnost z tohoto stavu viní samosprávu, byť
jde o správu státní. Stavebníkům je úplně ukradené, že jde o centrum města,
zapsané do seznamu UNESCO. Naopak, je to pro ně lákadlem pro nepovolené stavění
a následné zisky na úkor ostatních obyvatel.
Všimněme si, jaké jsou postupy
stavebníků zprvu nepovolených a posléze dodatečně povolovaných staveb. Centrum
Prahy je pro cizince velkým lákadlem. Za investory u zmíněných
problémových staveb často stojí cizí kapitál. V několika případech dokonce
jde o renomované bankovní ústavy či jejich dceřiné společnosti. Viz
v poslední době v médiích propíraný případ stavby v Rubešově
ulici. Pokud stavební úřad – ať již na základě své úřední povinnosti nebo na
upozornění další osoby, někdy i místní samosprávy – evidentně zjistí
nepovolenou stavební činnost, je ve veřejném zájmu oprávněn podle § 132 odst. 2
SZ provádět kontrolní prohlídky stavby. Podle § 171 a násl. může dokonce
kontrolní prohlídku nařídit. Je ale oprávněn vstupovat na cizí pozemky, stavby
a do staveb jen s vědomím jejich vlastníků. To se ukázalo v řadě případů
jako závažný problém. Bývá pravidlem, že v den konání kontrolní prohlídky
se stavebník na poslední chvíli omluví. Takto se to opakuje několikrát, dokud
nepovolené stavění není dokončeno. Stojí za úvahu si vzít příklad z jiných
oborů, kdy např. pracovníci České obchodní inspekce mají možnost ve speciálních
případech za přítomnosti policie vstupovat do cizích objektů na tržištích bez
přítomnosti a povolení provozovatele. Zkuste vydat výzvu k zastavení
stavby, když je odkrytá střecha, případně nařizujte její provizorní zakrytí.
Soudy se stavebníkem o náhradu škody se pak potáhnou několik let.
Má-li se nepovolená stavba zastavit,
musí se prokazatelně zjistit stav věci. Dříve povolenou stavbu je třeba nejprve
ukončit a teprve následně zahájit řízení o odstranění nepovolené stavby. I
to stojí čas. V jeho rámci je podána žádost o dodatečné povolení. Pak
jde o výzvy úřadu k doplnění podání atd. Pokud by se snad podařilo docílit
odstranění stavby, tak u změn staveb je to o to komplikovanější, že je třeba
nařizovat uvedení stavby do řádného stavu. K tomu je také třeba připočíst
správní proces k nařízení pořízení příslušné dokumentace, resp. její
pořízení za stavebníka. Včetně podání odvolání, náprav drobných procesních
pochybení prvoinstančního orgánu a obav odvolacího orgánu z přezkoumání rozhodnutí
správním soudem se celý proces protáhne na léta. Mezi tím je nepovolená stavba
či stavební úprava užívána a státní správa je jak popsaným stavebníkům,
tak veřejnosti pro smích. Náprava protiprávního postupu stavebníků je bohužel
ze strany stavebního úřadu tak špatně vymahatelná, že se to vyplatí podstoupit.
Mnozí využijí každou myslitelnou příležitost, jak úřadu i samosprávě její
činnost přinejmenším ztížit. Výjimkou není ani hrozba soudních procesů za
ekonomickou újmu pro zdržení stavby. Podávají námitku podjatosti celou
strukturou úřadu počínaje pověřenou osobou, přes vedoucího oddělení, vedoucího
odboru, tajemníka, starosty a všech jejich zástupců. To se pak opakuje u nadřízeného
orgánu. Byť se podjatost neprokáže, celá záležitost se zkomplikuje a zdrží. A
mezitím stavba pokračuje dál bez povolení. Když už investor neví kudy kam, tak
stavbu prodá spřízněnému subjektu a mnohé začne znovu.
Ze shora popsaného je
zřejmé, že ochrana centra hlavního města je nedokonalá. Bylo by vhodné
zapřemýšlet nad definicí některých pojmů a zajistit, aby stabilizované území
zapsané v seznamu UNESCO včetně jeho nejbližšího okolí, bylo opravdu
stabilizované a aby nedošlo k jeho nenávratné destabilizaci.
Václav
Vondrášek
Autor
je místostarostou městské části Praha2
10.
9. 2019
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…