Mírně
nadpoloviční většina ředitelů stavebních společností považuje nový zákon o
veřejných zakázkách za nedostatečný. Stejná část stavebních společností zároveň
upozorňuje, že tento zákon vytváří
prostor pro klientelismus a korupci. Jen dvě pětiny ředitelů věří, že
zadavatelé využijí ve výběrových řízeních možnost vícekriteriálního hodnocení. Vyplývá
to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q4/2016, zpracované analytickou
společností CEEC Research ve spolupráci se společností SGCP, divize Weber.
Ředitelé
stavebních společností nejsou zajedno ve svých názorech na nový zákon o
zadávání veřejných zakázek. Podle nejnovějšího průzkumu není s tímto
zákonem spokojena nadpoloviční většina (57 procent) dotázaných. Větší
nespokojenost přitom vyjadřují velké stavební firmy, které zákon považují za
nedostatečný dokonce v 62 procentech případů. „V porovnání se zákonem minulým se jeví
určité zlepšení. Otázkou však je, jak bude vykládán v praxi. První náznaky,
např. o posuzování objemu víceprací, tedy sčítání plusů a minusů v absolutních
hodnotách, mi však mnoho optimismu nedávají. Zadavatelé zatím čekají na
prováděcí metodické pokyny, což svědčí, mimo jiné, i o přetrvávajícím strachu
úředníků z nařčení z korupčního jednání. Osobně jsem proto velmi skeptický při
uplatňování jiných kritérií, než je cena. Tuto možnost měli zadavatelé v
podstatě již dříve. „Pálit si prsty“ se jim však nechtělo a nejsem si jist, zda
se to ihned změní s příchodem nového zákona,“ popisuje situaci Petr
Čížek, jednatel, Swietelsky Stavební, s. r. o. „Myslím, že to je spíše
krok zpět. Možnost využívat více kritérií je dvousečná zbraň. Záleží na tom, jak
bude zadavatelem uchopena a použita,“ dodává Tomáš Hess, obchodní
ředitel, HSF System, a. s. „I předešlý zákon umožňoval jiné kritérium
než nejnižší cenu, například využití investic, termín výstavby, délku záruční
doby či reference. V návaznosti na evropskou legislativu to nový zákon již
dokonce nařizuje. Není to tedy otázka jen zákona, ale jeho aplikace. Jak
předešlý, tak zejména nový zákon, další kritéria hodnocení umožňuje. Současný
stav je výsledkem společenských změn posledních 5–8 let. Předtím úředníci nepociťovali
problém, když udělali nějaké rozhodnutí, uměli si ho obhájit. Dnes se
profesionálové bojí rozhodnout cokoliv, aby na ně někdo nepodal trestní
oznámení. V tom vidím větší problém, než jak aplikovat zákon, který máme,“
říká Michal Jurka, statutární
ředitel Skanska.
Více než
polovina firem (56 procent) je zároveň přesvědčena o tom, že nový zákon o
zadávání veřejných zakázek vytváří prostor pro klientelismus a korupci. Sedmina
(15 procent) společností se přitom k danému tématu odmítla vyjádřit. Velké
rozdíly v odpovědích se však objevovaly v závislosti na zaměření a
velikosti firmy. Zatímco z velkých firem tento problém potvrdila více než
třetina (35 procent) společností a třetina se odmítla vyjádřit, malé a střední
společnosti specializované na pozemní výstavbu předpokládají možnost ovlivňování
dokonce v 61 procentech případů. O možném klientelismu a korupci pak
hovořily dvě pětiny firem (43 procent).
Jen
podle pětiny (21 procent) ředitelů vyřeší tento nový zákon o veřejných
zakázkách problém mimořádně nízkých nabídkových cen. Na této odpovědi se shodly
všechny firmy napříč spektrem, s výjimkou inženýrských stavebních
společností. Jejich představitelé jsou ještě pesimističtější a novému zákonu
v tomto ohledu věří jen v 16 procentech případů. „Pozitiva nového zákona je možné spatřovat
v podobě snížení administrativní zátěže, a to zejména na straně zadavatelů, a
částečně i u uchazečů. Nově je zadavatel povinen nabídky posuzovat podle jejich
ekonomické výhodnosti. To znamená, že může hodnotit i podle dalších kritérií,
například kvalitativních. Přestože jsou kritéria kvality v novém zákoně
zpracována detailněji, může zadavatel určit ekonomickou výhodnost stále na
základě nejnižší ceny, s problémovým rizikem kvantifikace kritéria mimořádně
nízké nabídkové ceny. Uplatnění vícekriteriálního hodnocení lze považovat z
hlediska dodržení transparentnosti a omezení diskriminace stále za
diskutabilní, a proto se zadávání veřejných zakázek neobejde bez dopracování
kvalitní metodiky. Praxe ukáže, co z odvahy zadavatelů v nastavování kritérií a
následných reakcích uchazečů bude možno považovat za bezproblémové, optimální a
akceptovatelné,“ shrnuje problematiku nového zákona o veřejných zakázkách Petr
Vondruška, výkonný ředitel a člen představenstva, PSJ, a. s.
Jen
bezmála polovina ředitelů stavebních společností (44 procent) se domnívá, že
veřejní investoři využijí ve výběrových řízeních možnost vícekriteriálního
hodnocení. Celých 15 procent firem předpokládá, že zadavatelé tuto možnost plně
využijí. Stejná část ředitelů stavebních společností si ale myslí, že
zadavatelé vícekriteriální způsob vyhodnocení používat nebudou, protože to
neumí. Více než čtvrtina firem (26 procent) pak dokonce vyjádřila názor, že
zadavatelé této možnosti využívat nebudou, protože nechtějí. „Vícekriteriální
hodnocení je běžné, a navíc i vyžadované u většiny privátních investorů. Ale
veřejný sektor kvůli obavám z případného osočování stejně raději soutěží na
nejnižší cenu, přestože se pouze toto kritérium v řadě případů ukázalo jako ne
zcela dostatečné,“ tvrdí Robert Špott, jednatel, SYNER, s. r. o.
Kvartální
analýza českého stavebnictví Q4/2016 bude publikována na Setkání lídrů českého
stavebnictví 2016/H2 již příští týden, ve čtvrtek 15. prosince.
tisková zpráva
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.