První nástavba sila tohoto typu v České republice vytvořila originální administrativní budovu. Její první patro je založeno na konstrukci původního sila z roku 1936 o výšce 17 metrů.
Silo Tower je součástí širší urbanistické koncepce lokality železniční zastávka Olomouc střed. V pěti podlažích nástavby se nacházejí kanceláře. Vytvořeny byly tak, aby poskytly flexibilní uspořádání podle požadavků nájemců. V přízemí je recepce, jednací místnost a lobby, součástí posledního patra je terasa.
Nová podlaží vynáší železobetonová konstrukce, opláštění nástavby je provedeno kombinací prefabrikovaných panelů a zasklených ploch v hliníkových profilech. Objekt nástavby má půdorysné rozměry 18,70 x 13,80 m, jeho výška je 40,50 m od terénu. Hlavní nosný systém podnože tvoří 14 sloupů průřezu 800/800 mm hmotnosti 38 tun s ukončením nad úrovní sila. Uprostřed výšky sloupů bylo provedeno ocelové prostorové ztužení. V příčném směru konstrukci dále ztužují dvě železobetonové stěny spřažené s nosnými sloupy.
„Cesta k realizaci nebyla jednoduchá, trvala sedm let.“ říká autorka návrhu Blanka Zlamalová a dodává: „Po zralé úvaze jsme se rozhodli, že nosnou konstrukci bude tvořit montovaný prefabrikovaný skelet. Hlavním důvodem byl požadavek na rychlost výstavby vzhledem k umístění stavby v centru města v těsné blízkosti železniční trati, kdy nesmělo dojít k omezení provozu sousedních objektů.“
Realizace nosného systému zahrnovala vytvoření nosné podnože nezávislé na stávajícím objektu sila, která vynáší čtyřpodlažní skelet administrativního objektu s jednopatrovou ocelovou nástavbou pátého podlaží. Nad úrovní sila byla na sloupech provedena zdvojená monolitická ztužující žebrová deska tloušťky 300 mm s průvlaky výšky 1300 mm. Založení sloupů bylo řešeno jako hlubinné na širokoprofilových vrtaných pilotách průměru 1050 mm ukončených monolitickými kruhovými hlavicemi, resp. monolitickými obdélníkovými převázkami s hloubkou kalichů 1800 mm.
„Vlastní čtyřpodlažní skelet se základním modulovým rastrem 6,1 x 6,5 m jsme řešili jako prefa-monolit se systémem dělených sloupů. Na sloupech jsou uloženy průvlaky a ztužidla, stropní desku v celkové tloušťce 200 mm tvoří filigránové panely se spřahovací monolitickou dobetonávkou. Konstrukci doplňuje montované vnitřní schodiště,“ upřesňuje architektka Zlamalová a dodává: „Montáž objektu probíhala od září do prosince roku 2013. Montáž vlastní podnože byla provedena mobilním jeřábem nosnosti 250 tun v průběhu deseti dní, montáž horní části byla realizována stacionárním věžovým jeřábem výšky 50,4 m s vyložením ramene 25 m o nosnosti osmi tun. Tvary a rozměry nosných prvků horního skeletu tedy byly omezeny nosností a dosahem jeřábu. Příprava, armování, kompletace bednění a betonáž monolitické spřahující žebrové desky ve výšce 20 m si vyžádala jeden měsíc, následná montáž jednotlivých pater včetně stropních dobetonávek probíhala v desetidenních cyklech. Montáž posledního patra v ocelové technologii si vyžádala 14 dní. Projekt, výrobu, montáž a celkovou dodávku nosné konstrukce provedla firma IP systém a. s. z Olomouce.“
Konstrukce je sestavena z 300 prefabrikovaných prvků, z toho se jedná o celkem 200 různých typů prvků. Objem prefabrikovaných prvků byl 600 m3, objem monolitických konstrukcí, které byly součástí skeletu, 330 m3.
Nástavba sila je opláštěna prefabrikovanými sendvičovými panely v kombinaci se zasklenými plochami v hliníkových profilech. Poslední patro je pouze na části půdorysu. Tvoří ho ocelová konstrukce s lehkým kovoplastickým pláštěm. Střecha nad ním je z trapézového plechu.
Hovoříme s Petrem Pospíšilem, hlavním inženýrem firmy IP systém a.s.:
Když jste o zakázce začali přemýšlet, byla tu některá rizika? Mohlo se jednat například o výpočet statiky nebo o unikátní způsob realizace…
Velká neznámá byl stav stávajícího sila, ke kterému pochopitelně žádná statika k dispozici nebyla. Proto jsme se rozhodli, že skelet vyneseme samostatným systémem sloupů. Toto řešení ale přineslo výjimečné nároky na výrobu, dopravu a zejména montáž. Staveniště se nacházelo v centru města v blízkosti železniční trati a v sousedství dalších budov. Přitom maximální délka sloupů byla 24 metrů a jejich hmotnost dosahovala téměř čtyřiceti tun.
Výjimečné a rizikové bylo také armování trámové desky na zhlaví sloupů ve výšce 23 metrů. Z časových a zejména prostorových důvodů byly hlavní armokoše průvlaků vypleteny a kompletovány ve výrobně. Jejich délka byla až 18 m a hmotnost více než 7600 kg. Osazení armokošů na zhlaví čtyř sloupů se ukázalo jako nesmírně náročné – z jednoho sloupu bylo vytaženo až 26 spřahovacích trnů. Nicméně ve výsledku vše klaplo a proto je třeba zejména ocenit práci naší statické kanceláře pod vedením Ing. Němčíka.
Nakolik náročné bylo vytvoření sendvičových panelů opláštění?
Náročnost spočívala jednak v návrhu, neboť tu byla snaha o vytvoření maximálních rozměrů dílců s ohledem na pracnost montáže a minimalizaci styčných spár. Na druhou stranu jsme však byli omezeni nosností věžového jeřábu, a proto byly všechny dílce navrženy do maximální hmotnosti pěti tun. Těžké bylo dořešení detailů s ohledem na tepelně-technické požadavky objektu i montáž. Jako nejtěžší se ukázala montáž posledních pater – ve čtyřiceti metrech nepoužijete žádnou montážní plošinu a veškeré styky dílců musí být navrženy tak, aby je bylo možno realizovat zevnitř montované části objektu. Přístup z jeho vnější strany nebyl možný. Tmelicí práce prováděli pracovníci s horolezeckým výcvikem. Tvar i vzhled železobetonových sendvičových panelů pro zábradlí terasy v 5. NP ve výšce 40 metrů byly podřízeny požadavkům investorky, která si přála jejich vysokou estetickou úroveň.
Hana Vinšová
Foto: archiv autorů stavby
Základní údaje o stavbě
Investor: Hopr Group a.s.
Autoři projektu: Studio Zlamal – Ing. arch. Blanka Zlamalová, spolupráce Stavební firma ing. Zdeněk Tomek
Realizace: IP systém a.s., Olomouc
Celkový objem investic: 45 milionů korun bez DPH
Související články:
- Silo Tower 26.5.2014
- Stavba Silo Tower pokračuje 30.10.2013
- SILO TOWER Olomouc 11.4.2013
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…