Betonárna
Libeň už nyní patří mezi provozy, které se snaží minimalizovat zátěž pro své
okolí. Její přímé napojení na Městský okruh umožňuje zásobovat betonem většinu
staveb v širším centru Prahy při minimálním dopadu na okolí samotné výrobny.
Ekologicky významný je pro hlavní město zejména způsob zásobování hlavní
surovinou pro výrobu betonu – kamenivem. Kamenivo se dopravuje nákladními loděmi
z pískoven a lomů na sever od Prahy. Od přístaviště u řeky do betonárny, která
je od břehu vzdálena asi 300 metrů, se kamenivo dopravuje podzemním kolektorem.
Celý příbřežní pás zeleně, včetně cyklostezky, je tak provozem nedotčen a je k
dispozici cyklistům, bruslařům i pěším.
Využití
řeky k zásobování a strategické umístění betonárny vedle Městského okruhu a
zároveň mimo hustě obydlená území významně snižuje zatížení pražské dopravy
nákladními vozy. Ročně se jedná o tisíce ušetřených cest těžkých nákladních
vozů a stovky tisíc kilometrů ujetých po městě.
Společnost
TBG Metrostav si nechala zpracovat návrh možné budoucí podoby betonárny Libeň.
Cílem návrhu je rozpoutání debaty o možných alternativách lepšího zakomponování
tohoto průmyslového objektu do jeho okolí.
Vizualizace
zakomponování betonárny do okolí představuje příklad zakrytí provozovny pod
speciální krycí sítě a oplocení hradbou ze stromů, keřů a popínavých rostlin.
Tímto způsobem by měl provoz vkusně splynout s okolím. Počítá se také s tím, že
v letních měsících zeleň napomůže ke snížení teploty a zvlhčení prostoru v
okolí silnice.
Inspirací
pro novou podobu mohou být betonárny v centru Paříže nebo Bruselu, které díky
futuristickým fasádní prvkům zakrývajícím technologické provozy působí navenek
velmi nadčasově a designově doplňují své obydlené okolí.
Publikováno v časopise Stavba 3/2019, str. 102
To je opravdu kouzelný dům, jaký jen lze si přát. Nutno ovšem dodat, že na to musí mít stavebník dost…
tak bychom potom poprosili totéž aplikovat na betonárku na Rohanském ostrově (Karlín), díky!