Betonárna
Libeň už nyní patří mezi provozy, které se snaží minimalizovat zátěž pro své
okolí. Její přímé napojení na Městský okruh umožňuje zásobovat betonem většinu
staveb v širším centru Prahy při minimálním dopadu na okolí samotné výrobny.
Ekologicky významný je pro hlavní město zejména způsob zásobování hlavní
surovinou pro výrobu betonu – kamenivem. Kamenivo se dopravuje nákladními loděmi
z pískoven a lomů na sever od Prahy. Od přístaviště u řeky do betonárny, která
je od břehu vzdálena asi 300 metrů, se kamenivo dopravuje podzemním kolektorem.
Celý příbřežní pás zeleně, včetně cyklostezky, je tak provozem nedotčen a je k
dispozici cyklistům, bruslařům i pěším.
Využití
řeky k zásobování a strategické umístění betonárny vedle Městského okruhu a
zároveň mimo hustě obydlená území významně snižuje zatížení pražské dopravy
nákladními vozy. Ročně se jedná o tisíce ušetřených cest těžkých nákladních
vozů a stovky tisíc kilometrů ujetých po městě.
Společnost
TBG Metrostav si nechala zpracovat návrh možné budoucí podoby betonárny Libeň.
Cílem návrhu je rozpoutání debaty o možných alternativách lepšího zakomponování
tohoto průmyslového objektu do jeho okolí.
Vizualizace
zakomponování betonárny do okolí představuje příklad zakrytí provozovny pod
speciální krycí sítě a oplocení hradbou ze stromů, keřů a popínavých rostlin.
Tímto způsobem by měl provoz vkusně splynout s okolím. Počítá se také s tím, že
v letních měsících zeleň napomůže ke snížení teploty a zvlhčení prostoru v
okolí silnice.
Inspirací
pro novou podobu mohou být betonárny v centru Paříže nebo Bruselu, které díky
futuristickým fasádní prvkům zakrývajícím technologické provozy působí navenek
velmi nadčasově a designově doplňují své obydlené okolí.
Publikováno v časopise Stavba 3/2019, str. 102
Je to úchvatné.
tak bychom potom poprosili totéž aplikovat na betonárku na Rohanském ostrově (Karlín), díky!