Török és Balázs Építészeti Kft.: Regionální knihovna a vzdělávací centrum

Novostavba vznikla v Pécsi, multikulturním městě s bohatou historií, které bylo v roce 2010 Evropským hlavním městem kultury.

Architekti: Török és Balázs Építészeti Kft.
Místo: Pécs, Maďarsko
Dokončeno: 2010
Rozloha: 13180 m2
Foto: Tamás Bujnovszky

Hlavní vstup Západní fasáda Pohled z parkoviště

Pro umístění nové knihovny byl vybrán od centra vzdálený, svažitý a nezastavěný pozemek. To znamenalo, že novostavba nemusela a ani nemohla řešit přímé napojení na jiné budovy. Během procesu navrhování jsme se snažili dynamicky sloučit dualitu zadání, což se ve výsledku projevuje mnoha způsoby. Uvnitř budovy vyniká „včelí úl“, který reprezentuje ideologické centrum a odkazuje ke stálosti. Je místem abstraktního myšlení: metaforou pro svobodu poznání a naopak také pro poznání svobody.
Řez vědeckou knihovnou
Řez včelím úlem

Včelí úl Veřejná knihovna
Veřejná knihovna Střešní terasa a dětská knihovna

Považovali jsme za krásnou myšlenku, že naše odpověď na zadání centra vzdělanosti přinesla budovu, jejímž jádrem není konkrétní, neustále se měnící poznání, ale možnost myšlení: jinak řečeno, prázdný prostor, který bude zaplněn myšlenkami lidí uvnitř. Recepční hala v přízemí je horizontálně otevřená a horní patra jsou spíše introvertní – v souladu s aktivitami, které se v nich konají. Rozlehlý „včelí úl“, nefunkční v obecném smyslu, spojuje tyto různorodé prostory. Z hlediska forem je vnitřní abstraktní prostor analogický, archaický a organický.

Včelí úl s dlaždicemi Zsolnay Včelí úl s dlaždicemi Zsolnay

Vstupní podlaží První patro
Třetí patro Čtvrté patro

Vědecká knihovna Vědecká knihovna

Prostory obklopující „včelí úl“ jsou výsledkem racionálního plánování; svou flexibilitou vyjadřují možnost změny. Fasády jsou charakteristické hravým zasklením s bílým keramickým povrchem nejnovější technologie. Vnitřní povrch ve „včelím úle“ je nezávislé umělecké dílo: světově proslulé keramické dlaždice s eosinovým povrchem z porcelánky Zsolnay odkazují k místní historii. Dvojí užití materiálu je záměrné. Je důležité, aby architektonické dílo mohlo být čteno různými způsoby: jako lokální i mezinárodní, historizující i soudobé; ale především by mělo mít svou vlastní identitu.

Skleněné fasádní panely s bílým keramickým povrchem Soutěžní model


 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*