Jak se
vyvíjí současná architektura u nás a ve světě? Na tuto otázku nabídli odpovědi přední
světoví i čeští architekti v druhém bloku Summitu architektury a rozvoje,
který se konal minulý týden v Obecním domě. Konferenci o stavebním rozvoji
pořádalo Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR), které do Prahy přivedlo
hvězdy architektury jako je například Sou Fujimoto (Japonsko), Ian Ritchie
(Velká Británie), Peter Gero (Německo), Ed Clark (Velká Británie) nebo Češka
etablovaná v Londýně Eva Jiřičná. Domácí scénu reprezentovali děkan FA ČVUT
Ladislav Lábus a členové SAR Josef Pleskot, Pavel Hnilička a Zdeněk Fránek.
Jaká tedy podle nich současná architektura je? Trendem je jednoznačně příroda, zeleň
prorůstající nejrůznějšími způsoby do budov a okolo nich. Prostor mezi
budovami, který je veřejný, je potom naléhavým tématem ve světě i u nás podobně,
jako snoubení historie a modernou vyúsťující v novou energii. Do
architektury se promítají civilizační hrozby, ale kreativita, nespoutanost,
experimenty a fantazie nepřestávají být nástroji architektů, kteří se snaží
vytvořit prostředí, ve kterém by se lidem lépe žilo teď i
v budoucnosti.
Příroda se
musí prolnout s architekturou
Pro
japonského architekta Suo Fujimota
je hlavním mottem jednoznačně příroda a její prolínání s architekturou,
vnímání vztahu vnitřku a vnějšku. „Uvnitř je architektura, venku příroda, když
ty hranice rozostříte, můžete je k sobě přiblížit. Pokud dokážete spojit jednoduchost
a složitost, můžete začít propojovat architekturu s přírodou,“
uvedl Fujimoto, který vyrostl v lesnaté části ostrova Hokkaido, načež se
přestěhoval do Tokia – jednoho z těch šílených, chaotických míst na
zeměkouli. Jak je možné k tématům přistoupit ukázal na třech svých
stavbách.
Dočasný
pavilon v Londýně stíral hranice prostřednictvím konstrukce
z ocelových trubek. „Můžete si vytvořit vlastní přístup, jak
využívat prostor, je veřejný, otevřený a prostupný, přesto tu můžete spatřit
někoho, kdo je v něm privátní, měkce chráněný jako v lese. Je to
interaktivní prostředí, můžete si vybrat, jestli chcete být venku nebo
uvnitř,“ vysvětlil
Fijimoto. Jeho další projekt propojil
historii se současností. Tou tradicí byl životní styl, kdy si můžete díky
příznivému počasí sednout na terasu i v únoru. Inovaci přinesly balkóny,
které pojal architekt jinak, než je zvykem. Bytový dům ve
francouzském Montpellier, který připomíná díky vysutým terasám kolem celého
domu šišku nebo ananas, právě ožívá a architekt se těší, jak jej noví obyvatelé
zabydlí. „U nových věcí nejde jen o to, že jsou nové,
ale jak se zakomponují do života, co do něj mohou přinést nového,“ podotkl
Fujimoto.
Do třetice Fujimoto účastníkům summitu ukázal
návrh, který by se měl postavit v Paříži. Pojmenoval jej Tisíc stromů a
hovoří o něm jako o vznášejícím se lese, který je na střeše obytné
budovy i na nižším ochozu. „Snažíme se vytvořit harmonii a kontrast
zároveň, historii a budoucnost propojit, přinést nové pohledy na Paříž, aby
lidé ještě více vnímali její krásu. Je to trošku bláznivý projekt – je nad
magistrálou, kdysi tu byl zelený pás, ten ustoupil silnici a teď přišel čas,
abychom sem zeleň vrátili, abychom revidovali současnost,“ uvedl
architekt, který věří, že budeme žít v prostředí, kde se bude snoubit
příroda s architekturou.
Ostuda na
Vltavské a filharmonie v Londýně
Architekt
Josef Pleskot neopomněl spojit
architekturu s radostí z budování – tedy s něčím, čeho se nám
v současnosti příliš nedostává. „Doporučoval bych Praze, aby tuto položku
zařadila do svého repertoáru, případně do ní vkládala drobné pro buducnost,“
uvedl Josef Pleskot. Na předposledním zářijovém Summitu architektury a rozvoje
hovořil o plánu postavit v okolí stanice metra Vltavská nový koncertní sál
pro Prahu třetího milénia, k čemuž se politikové v předvolebním čase
hlásili. Jelikož v metropoli se žádný pokrok neudál, obrátil se Josef
Pleskot k Londýnu. Tam se totiž inspirovali Labskou filharmonií
v Hamburku a podobně ikonickou stavbu i přes všechny peripetie s Brexitem
už připravují.
„V druhé
polovině 19. století znamenalo Národní divadlo rozkvět centra města. Koncertní
síň na Vltavské by to samé mohla udělat pro dnešek. Divadlo těžilo z těsné
blízkosti řeky a panoramatu, i to by se mohlo zhmotnit na Vltavské. Stavba se
musí stát předmětem mezinárodní soutěže, podle mého je ale hrozně důležité, aby
kontaktovala Vltavu, aby se stala předmostím Hlávkova mostu, aby aktivovala
stavební činnost, která zcela jistě ovlivní i podobu brownfieldu Bubny,“ dodal
architekt a člen SAR Josef Pleskot.
Veřejný
prostor, zeleň na zdi a na střeše
„Co
je mezi budovami, je stěžejní ve vývoji architektury. Jak si domy rozumí
navzájem, jak spolu vytvářejí struktury. Ukazuje se, že projekty, které pracují
v kontextu, dostávají dnes nejvyšší ocenění,“ soudí architekt, urbanista a člen SAR
Pavel Hnilička. Na pojetí chystané proměny Vítězného náměstí v Dejvicích,
které dnes vlastně žádným náměstím není, ukázal, jak by mohla změna veřejného
prostoru uprostřed budov přinést nový prožitek z místa. Na Hniličkovu
přednášku navázal děkan Fakulty architektury ČVUT Ladislav Lábus, který byl v porotě
soutěže na revitalizaci Vítězného náměstí.
Kultura nezastavění je podle něj stejně důležitá, jako stavění. Pražanům
a magistrátu už došlo, že veřejný prostor je velmi důležitý a stává se ještě
důležitější pro mladou generaci, která má jiný životní styl než starší generace
zvyklá odjíždět každý víkend na chalupu na Šumavu.
„Důležitý
je každodenní život. Pořád si klademe otázky, jestli jsme dostatečně světoví –
jsme světoví snad jen v tom, jak nestavět, ne stavět. Jsme jedineční
v tom, jak se nedokážeme rozhodnout pro stavění. V lidech by neměla
být nenávist k nové výstavbě, kterou zažívají architekti a developeři jako
její hromosvody. Jak s tím ale pohnout?,“ zeptal se
Lábus.
Možná i tím, že se budeme bavit o tom, jaké chceme udělat počiny
v tom, co dělá město městem – ve veřejném prostoru, což je prostor, který
by mohl stmelit lidi. Zároveň investice do zeleně a veřejných prostor je
nesrovnatelně levnější než do metra nebo magistrál.
O tom, že nemusí jít zdaleka jen o velké projekty, které přinesou
lidem lepší prostor pro život, hovořila také architektka Eva Jiřičná. Může jít
o zeleň ve vnitroblocích nebo na střechách.
„Zeleň je právem každého občana, aby ji viděl, nebo jí měl dostatek. To
je myslím krédo současného života, doufám, že se to rozšíří i sem,“
uvedla Eva Jiřičná. O možnostech zeleně na budovách promluvil i architekt a
člen SAR Zdeněk Fránek a na příkladech rozhledny nebo projektu nové budovy
Botanické zahrady doložil, jak je důležité, aby se děti od mala učily mít rády
svět, ve kterém žijeme a nechovaly se macešsky k životnímu prostředí.
Experiment,
kreativita a chobotnice na závěr
Jaký
význam mají v architektuře i jiné veličiny než skleníkové plyny, jako
například krása, emoce, experiment, kreativita a fantazie, přiblížili
posluchačům známý britský architekt Ian Ritchie a následně i uznávaný německý
urbanista slovenského původu Peter Gero. „Diskuse o regulacích není vůbec podstatná
při tvorbě města, podstatný je nápad, masterplán, až potom změna územního
plánu, který je spíše korzetem. Neplýtvejte příliš času na tvorbu výborných
zákonů. Moje motto je, že ne hned vědomosti jsou důležité, ale fantazie, která
nás přivede k řešení bez bariér. Pak přicházejí řešení, která jsou
pionýrská jako třeba uložení hlavní cesty pod zem v Oslo,“ nabádal Peter Gero. I on se ale
v závěru přednášky vrátil k tomu, že o úspěchu nových čtvrtí
rozhoduje právě to, jak se podaří pracovat s veřejným prostorem.
Na příkladu obří revitalizace bývalé průmyslové čtvrti
u hlavního nádraží King’s Cross ukázal Ed Clark, zástupce
britského architektonického ateliéru ARUP, jakými principy se developer řídil,
aby mohla být označena za úspěšnou. „Developer pochopil, že prioritou je
oživení veřejného prostoru, vytvoření komunitního centra. Pochopil také časovou
souslednost – jako první přestavěl sýpku na uměleckou školu a jakmile se tam
nastěhovali studenti, staveniště začalo žít. A nakonec vytěžil maximum
z viktoriánského dědictví, staré věci pojednal novým způsobem, spojil
historii s modernitou,“ vysvětlil Clark. Architektonickou část summitu
potom uzavřel vzpomínkou na práci s Janem Kaplickým – na plátně se
objevila jeho nezapomenutelná chobotnice i řez vnitřními prostory Národní
knihovny. „Nechci říkat, jestli jste ji měli postavit nebo ne. Jen jsem vám
chtěl ukázat, jak jednoduše se dala postavit,“ podotkl Ed Clark.
tisková zpráva
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Je to hezké povídání, ovšem poslední trendy v Praze, které většinou SAR podporuje, jsou v protikladu. Dle Metropolitního plánu i Pražských stavebních předpisů (+regulace normy oslunění bytů) dochází k zahušťování centra, zástavbě vnitrobloků mj. se zdůvodněním úspor na infrastruktuře. Zeleň na šikmých historických střechách si neumím představit.