UNStudio: mezinárodní letiště „Krále Davida Stavitele“ v Kutaisi

Nové mezinárodní letiště v Kutaisi plánuje odbavit milion cestujících už v letech 2014-2015, neboť Gruzie je stále populárnější turistickou destinací.

Architekti: UNStudio
Místo: Kutaisi, Gruzie
Tým: Ben van Berkel, Caroline Bos, Gerard Loozekoot with Frans van Vuure and Filippo Lodi, Roman Kristesiashvili, Tina Kortmann, Wendy van der Knijff, Kristoph Nowak, Machiel Wafelbakker, Gustav Fagerström, Thomas Harms, Deepak Jawahar, Nils Saprovskis, Patrik Noome
Plocha: 12 000 m2
Realizace: 2013
Foto: Nakaniamasakhlisi



Veřejné budovy i soukromé domy v Gruzii pojímají své vstupní haly jako vitríny své individuální identity. UNStudio používá tento architektonický koncept v návrhu nového letiště s cílem předvést mladou dynamickou demokracii Gruzie a její rychlý vývoj v hlavní křižovatku tohoto regionu bohatých historických kultur od Kavkazu po Černé moře.

UNStudio navrhuje celé letiště včetně revize letové dráhy, krajinářských úprav i budovy terminálu, kanceláří, meteorologické stanice a věže řízení letového provozu. Pravidla pro letiště byla přísná a sestávala z kombinace evropských a gruzínských norem, včetně bezpečnostních požadavků týkajících se zemětřesení. Návrh a výstavba trvaly dva roky, práce začaly v září 2012 pod vedením UNStudia a letiště. Do projektu i výstavby se zapojilo mnoho místních i mezinárodních společností, které na nabitém programu spolupracovali s velkou otevřeností a odhodlaností dostát termínu. Ocelová konstrukce terminálu vyrobená v Maďarsku nedávno získala evropskou ocelářskou cenu.



Aktuálně letiště odbaví 30 letů týdně, na jaře roku 2014 to bude již 40 a budou už také možné přímé lety ze západní Evropy do Kutaisi.




Architektura terminálu odkazuje k bráně, kde jasné konstrukční uspořádání vytváří všezahrnující a ochranný objem. Dva hlavní architektonické detaily, kolem kterých jsou uspořádány všechny letištní funkce, jsou vnější nároží – které funguje jako přechod a rozpoznávací moment – a konstrukce tzv. deštníku uvnitř budovy terminálu – který funguje jako kruhový objezd pro toky cestujících. Transparentní prostor kolem této centrální oblasti je navržen tak, aby byly zajištěny hladké toky cestujících a nesplývaly odletové a příletové toky. Návrh zajišťuje logistické procesy, poskytuje optimální bezpečnost a zajišťuje cestujícím dostatečný prostor pro pohodlný pohyb.




Terminál slouží jako vstupní hala do Gruzie, bude zde kavárna a galerie umění, která bude vystavovat díla mladých gruzínských umělců, což prohloubí funkci terminálu jako nástroje k identifikaci současné gruzínské kultury.



55 metrů vysoká věž řízení letového provozu a u ní stojící provozní budova jsou navrženy tak, aby doplňovaly celkový design terminálu. Nápadná věž je jako maják. Kabina řízení provozu na vrcholu má výhled 360 stupňů na okolní krajinu a tvoří těžiště věže. Prostorný a pohodlný interiér zajišťuje optimální koncentraci 4-8 operátorům. Z vnějšku je věž pokryta perforovanou kůží na betonovém jádru, což umožňuje využívat vítr k větrání. Mezi obkladem a jádrem jsou LED světla, která za soumraku a úsvitu zvyšují účinek věže jako majáku, protože změní barvu vždy, když kolísá rychlost větru.




Návrh nového letiště, obsahuje četné prvky udržitelnosti. Velký místní podzemní zdroj vody je základem pro snížení spotřeby energie pomocí aktivace betonového jádra a jako nádrž pro vodu do sprinklerů. Střešní konzola stíní zóny budovy terminálu na jihu a jihozápadě. Hybridní větrací systém s nízkotlakými ventilátory je integrován do nosné konstrukce terminálu a pod podlahou je sběr šedé vody. Letiště v Kutaisi se chce prezentovat jako první letiště v Gruzii s přísnou segregací odpadů a se systémem recyklace, což by v budoucnu mohlo ovlivnit realizace dalších nových (a rekonstrukce stávajících) projektů v zemi.


 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*