Zachování budovy se sice podařilo prosadit, ale pokud se nikdo nezaváže, že objekt opraví, město bude požadovat jeho demolici a výstavbu nového nádraží na jiném místě.
Ústí nad Orlicí 8. března (ČTK) – Spor o zachování historického železničního nádraží v Ústí nad Orlicí se podle tamní radnice dostal do patové situace. Sdružení Nádraží nedáme! a dalším zastáncům zachování budovy se sice podařilo prosadit, že se objekt nemusí bourat, nikdo jej však nechce a nemíní investovat do jeho oprav. Nejisté je rovněž využití nádraží, řekl dnes novinářům starosta Richard Pešek (ODS).
Na veřejném slyšení se má otázkou ústeckého nádraží zabývat 17. března také Senát za přítomnosti šéfů Českých drah, SŽDC, ministrů dopravy a kultury a dalších osob. Slyšení je reakcí na petici za zachování nádraží s více než 12 000 podpisy. Pešek věří, že se podaří pohnout kupředu.
„Ze Senátu chceme odjet s tím, že když někdo říká, že zachrání nádraží, ať také někdo slíbí, že dá peníze na rekonstrukci. Navíc oprava kulturní památky, pokud za ni bude nádraží prohlášeno, bude mnohem dražší než obyčejné staré budovy,“ uvedl starosta. Pokud se nikdo nezaváže, že objekt opraví, město bude požadovat jeho demolici, výstavbu nového nádraží na jiném místě a urychlené započetí výstavby koridoru.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nedávno uvedla, že je ochotna přepracovat projekt modernizace železniční trati tak, aby původní nádražní budova zůstala zachována. Její převzetí od Českých drah, které patří, však odmítla. Dráhy se do oprav objektu také nechtějí pustit, navíc se kvůli sporům výstavba koridoru oddaluje.
Radnice již před časem prohlásila, že by město nádraží nechtělo ani opravené a zadarmo. Pro informační centrum, které do budovy navrhovalo umístit občanské sdružení, je příliš vzdálené od středu města. Podle sdružení by také v objektu mohla být například interaktivní expozice s železniční tématikou, expozice se vztahem k Ústí nad Orlicí, literární muzeum, ubytovna, restaurace nebo prostory pro spolkovou činnost. Návrh, aby nádraží sloužilo filmařům jako kulisa pro natáčení historických filmů, označil Pešek za nereálný, když se zároveň prosazuje jeho celková oprava.
Sdružení Nádraží nedáme! podalo několik návrhů na prohlášení nádraží kulturní památkou. Ministerstvo kultury mu již dvakrát vyhovělo, rozhodnutí však bylo vždy napadeno Českými drahami a není definitivně platné.
Nádražní budova v Ústí stojí poměrně atypicky uprostřed kolejiště. Stavba vznikla v 19. století podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…
Nejen tmavá, ale taky lesklá. Kdyby byla matná a profilovaná jako břidlicové šablony, tak by to tolik nebilo do očí.…