Ve výstavbě / Mateo Arquitectura: nový vstup do Národní galerie

Hlavní vstup a spojující vestibul mezi Salmovským a Schwarzenberským palácem
Po vítězství v mezinárodní vyzvané soutěži v roce 2004 začala vlastní výstavba roku 2009 a nyní se práce chýlí ke konci. Realizace bude hotova koncem tohoto roku.

Autor: Josep Lluís Mateo
Klient: Národní galerie, Praha Česká republika
Místo: Salmovský palác, Hradčanské náměstí, Praha
Soutěžní projekt: 2004, 1. místo
Realizace: 2009-2011
Plocha: 1500 m2
Náklady: 3,5 mil euro
 

1- Kontext

Nádvoří jako tajná zahrada
Sekvence nádvoří Salmovského, Schwarzenberského paláce a malého křídla domu tvoří nejkrásnější urbanistickou frontu směrem k vstupnímu nádvoří do Pražského hradu.

Tato nádvoří mají odlišný charakter:
– otevřenost a reprezentační vstup v případě Salmovského paláce;
– uzavřenost, ale určitou monumentalitu v případě Schwarzenberského paláce;
– a skrytost za zdí a přírodnost s rostlinami a stromem, intimnost v případě našeho dvora.
Naším přáním je upevnit tento prostor vytvořením atmosféry tajné zahrady.
Nádvoří je ohraničeno starými fasádami. Naše stavba by je měla využívat i nadále jako hranice prostoru.

2- Prostor mezi nebem a zemí
(stavba podlahy a střechy)

Vertikální hranice již existují, a náš zásah proto předpokládá práci s horizontálními limity prostoru: podlaha – povrchová vrstva země – a strop – hranice, která nás odděluje od oblohy.
Prostor je neurčité fluidum, které se pohybuje mezi hranicemi.
Podlaha je topografie, která se pohnula, aby usnadnila přístup do dvou sousedních paláců, pevná, ale částečně přírodní, organická, což materializují rostliny, půda a voda.
Strop je z kovové konstrukce s minimálními a dokonalými spoji na okrajích. Jedná se o organickou desku, nahoře štěrk.

3- Tajná zahrada
Střecha – dvůr, kde se sbírá voda,- a zelená hranice směrem k Schwarzenberskému paláci upozorňují na organický život místa nenásilným způsobem.

Zachovat stávající čelní zeď takřka bez jakékohokoliv zásahu se nám zdá zásadním argumentem, od kterého nelze ustoupit.



4- Plovoucí prostor

Vnitřní prostor definovaný středním trámem je otevřený, flexibilní, mnohoúčelový a komplexní. Je světlý, takřka průhledný. Spolu s další tektonikou by mohl být skoro příležitostným stánkem umístěným uprostřed stávajícího okolí. V tomto případě však je stálý, ale křehký a užitečný.

 

5- Konstrukce
Konstrukce vstupu do Národní galerie v Praze sestává ze tří podléných rámů a devíti podružných ortogonálních trámků. Každý z hlavních rámů má dva ocelové sloupy. Oba konce jsou podporovány stávajícími fasádami. Rámy jsou řešeny třemi různými způsoby v závislosti na jejich umístění.




 

 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*