Dům stojí na svažitém pozemku, kde byl původně ovocný sad se
zahradním domkem. Parcela měla jistá omezení, ale autoři zvolili koncept
stavby, který se sem hodí a navíc umožňuje výhledy na město. „Nad projektem
jsem strávil mnoho času a stavební firma byla ochotná řešit i komplikované
detaily. Mimořádné je například provedení ukončení a zapuštění oken do podlah,
stěn a stropů,“ říká architekt Martin Sladký a dodává: „Nejsou tu žádné
technické místnosti, prádelny a podobně, vše je skryté ve stěnách.
V garáži jsou za posuvnými a otvírajícími se stěnami konzoly na surfy,
plachty, snowboardy a další sportovní potřeby. Nevytvořili jsme prostory, v
nichž by se hromadil nepořádek. Kromě toho nikde nenajdete běžnou omítku,
kousek obyčejné stěny a ani dveře, botník či vanu, kterou můžete koupit.“
Povrchy a detaily z ušlechtilých materiálů se téměř vždy zpracovaly v dílnách. Střecha
tvoří další využitelnou část domu – vymezena je skleněným, většinou pouze
devadesát centimetrů vysokým zábradlím. Je tu velká kuchyň, dlouhý stůl (4,6 m)
se skleněnou deskou z jednoho kusu, na míru byla zhotovená i sedací souprava.
Nechybí ani sprcha a vířivka.
V domě je tepelné čerpadlo v kombinaci s rekuperací a
podlahovým vytápěním. Na zahradě je zakopaná nádrž na vodu, na niž je napojen
závlahový systém zahrady.
Z vily je výhled na Prahu, proto autor zvolil prosklené
stěny. V přízemí je stíní rolety a v patře závěsy, které zajíždějí za
nábytek, takže zmizí. V koupelně autor navrhl dveře, které jsou stejně jako v
celém domě od podlahy až ke stropu a svým povrchem – betonovou stěrkou – téměř
splývají se stěnou a nemají viditelné zárubně. Všechny ostatní dveře v domě
jsou také z jedné strany v rovině se stěnou.
Mezi obývacím pokojem a jídelnou je stěna, jejíž součást tvoří kromě běžného
vybavení kuchyně i televizor, který po vypnutí zmizí. Podobné je to i v dalších
místnostech, například postel v ložnici má úložné prostory a její čelo
přechází do stěny s policemi. Za zrcadlovou stěnou z „policejního“ skla je
televize, která se po vypnutí stává neviditelnou.
V interiéru vyniká hra se světlem – hodně
ploch je podsvícených LED diodami, bodové osvětlení autor začlenil do podhledu
tak, aby nevyčnívalo. Přiznaná světla jsou pouze v dětských pokojích.
-red-
Foto: Iveta Kopicová
Autor: de.fakto; design – Ing. arch Martin Sladký, Ing.
arch. Petr Marek
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Chtěli jste upozornění, když některá vámi překládaná stavba nebude v souladu s právními předpisy. Tak tohle je jedna z nich.
V poslední době se rozmohlo používání skla místo zábradlí. Na pohled je to atraktivní, zdůrazňuje architekturu prostoru, ale zapomíná se na bezpečnost. Ve většině případů není čeho se chytit v případě pádu. A také to není v souladu s obecnými technickými požadavky na stavby (§ 27 vyhlášky č. 268/2009 Sb.). V tomto případě chybí alespoň madlo u zdi.