Vinotéka stylizovaná do vesnické
stodoly má zděné vinné boxy, dominantou prostoru otevřeného do krovu je vinný
lis z roku 1803. Lineární podzemní propojení se stávajícím vinařstvím založeným
Lichtensteiny znovuobjevuje vstup do Křížového sklepa A.D. 1640, mimo nutnost
průchodu skladovými a výrobními prostory vinařství.
Objekt ve své pokorné a konzervativní architektuře znovuobjevuje půvab
tradičního tvarosloví i kompozičních principů. Vinařské náměstí, jak se říká
prostoru před budovou, bylo proměněno v duchu historických náměstí evropských
metropolí: žulová/čedičová kostka v kruhových a jiných obrazcích, osvětlená
fontána. Z druhé strany stodoly je parková úprava v selském stylu (běžné
dřeviny a luční směsi) s volně protékajícím vodním prvkem. Ústí do jezírka s
molem, kde je výstup z degustačního sklepa.
Pod náměstím se nachází kruhový chrám vína s podzemní rotundou a okulusem,
symbolizující Boží oko a prozřetelnost. Inspirací pro celý koncept chrámu
včetně osmi vstupů do rotundy byl římský Pantheon. Celkově však celá stavba ctí
základní principy tzv. posvátné geometrie, vycházející ze základních symbolů
kruhu a čtverce nebo čísla osm.
Použili jsme tradiční materiály: staré pálené cihly, dubové dřevo, kovářské
prvky. Dále také tradiční stavební postupy (stavba kleneb i ručně stříkaná
fasáda). Záměrem bylo tuto stavbu architektonicky ztvárnit pokorně a
konzervativně, aby získala jasně definovaný výraz a především nadčasovost.
Autorská zpráva
Vinařská stodola byla nominována na titul STAVBA ROKU 2018
Autoři: Ing. arch. Jiří Marek, Ing. arch. Jan Mléčka;
spolupráce Ing. Bořivoj Srba
No to je ale hnus. Evidentně jde o harmonické souznění pravých vyznavačů investorské bezduchosti a architektonického neumětelství, ale kdo se…
Vynikající!