Měla by se Praha
spíše zahustit, nebo rozšiřovat do polí? To je otázka, se kterou se trápí
urbanisté, architekti i vedení metropole už více než dvě desetiletí. Institut
plánování a rozvoje hlavního města (IPR) jednoznačně prosazuje konec éry
rozrůstání Prahy do krajiny a přesměrování rozvoje dovnitř města. Tzv. město
krátkých vzdáleností je nejen výrazně levnější na správu a provoz, ale lépe se
v něm také žije. Poslední čtyři roky se o změně paradigmatu – stavět
nikoliv na okraji, ale uvnitř a hustě – snaží IPR přesvědčit i veřejnost. A zdá
se, že úspěšně. K zahušťování města na brownfieldech se totiž přiklánějí i
Pražené.
Podle výsledků průzkumu veřejného mínění, který zadalo Sdružení pro
architekturu a rozvoj agentuře Ipsos, více než polovina z 500 dotázaných
Pražanů dává přednost výstavbě na brownfieldech. Nevyužívané bývalé tovární
areály v širším centru Prahy označilo za ideální místo k výstavbě 51
procent. Dalších 26,3 procenta by ale preferovalo rozšiřování města do krajiny
a výstavbu na okrajích metropole. Celkem 12,6 procenta by nestavělo vůbec,
naproti tomu osm procent by stavělo kdekoliv, je to možné.
„Praha
by měla následovat příklady vyspělých měst, jako je Amsterdam se čtvrtí IJburgu či Borneo-Sporenburgu nebo Hamburk
se svou čtvrtí HafenCity, kdy město kvalitně zastavělo bývalé doky. To je
příklad schopnosti města samo sebe plánovat, na kterém je vidět aktivní role
města, které kooperuje s developery,“ uvedl architekt,
urbanista a člen Sdružení pro architekturu a rozvoj Pavel Hnilička, autor známé
knihy Sídelní kaše. Výstavba na okrajích podle něho městu škodí. Teoreticky
vzato k ní ani není důvod. Na rozdíl od jiných evropských metropolí má
Praha uvnitř města téměř tisíc hektarů nevyužívaných pozemků. Na tuto plochu by
se vešlo tolik nových obyvatel, jako má Brno. I kvůli tomu bývá Praha
přirovnávána k ementálu a ve srovnání se sousedními metropolemi je poměrně
řídce osídleným městem. Zatímco Praha má hustotu zalidnění 25 obyvatel na
hektar, ve Vídni je to 41, v Mnichově 44 a v Berlíně 40 obyvatel na
hektar.
Budoucnost města je na brownfieldech
Budoucnost rozvoje
města právě na brownfieldech vidí také největší rezidenční stavitel a další
člen Sdružení pro architekturu a rozvoj Dušan Kunovský. Jeho firma Central
Group se proto již před lety na nákup pozemků tohoto typu zaměřila a
v současnosti tak vlastní v Praze jen na osmi největších
brownfieldech 510 tisíc m2 pozemků, na nichž může v budoucnu vzniknout 11
tisíc bytů. „Výstavba na brownfieldech je dražší, než stavba tzv. na zelené louce o
náklady často v mnoha desítkách milionů korun na dekontaminaci a demolici
původních objektů. Přesto jde jednoznačně o současný trend,“ řekl
Kunovský. Díky revitalizaci podobných zanedbaných a nepřístupných brownfieldů totiž
vzniká kompaktní město s bohatou nabídkou služeb a kvalitní dopravní
obslužností. Jen od určité hustoty a počtu obyvatel, potenciálních zákazníků,
se totiž v nově vznikajících bytových areálech podnikatelům vyplácí
zřizovat restaurace, obchody a služby.
Analytik a člen
Sdružení pro architekturu a rozvoj a zároveň partner poradenské firmy KPMG
Pavel Kliment vnímá zrychlené využití rozvojových a transformačních ploch
uvnitř města jako velký potenciál i pro řešení stávající situace v Praze,
kdy se ceny bytů začínají vymykat možnostem jejích obyvatel. „Nedostupnost bydlení může
negativně ovlivnit budoucí postavení Prahy v konkurenci ostatních měst a
její ekonomickou výkonnost,“ podotkl Kliment.
Levné město krátkých vzdáleností
Do jaké míry mají tvůrci Prahy
v rukou budoucí náklady, které město za nové zastavěné části ponese,
pregnantně ilustruje studie Hustota a ekonomika měst. Zveřejněna by měla být
v následujících týdnech. Pavel Hnilička a další autoři z IPR a ČVUT
v ní například vyčíslili, že roční náklad na údržbu a provoz
veřejných prostranství v zástavbě rodinných domů činí 5900 korun na osobu za
jeden rok a v blokové zástavbě typu Vinohrad 1283 korun na osobu za rok,
tedy 4,6krát méně. „Kdybychom uvažovali, že by se mělo stavět nové město řekněme pro 20
tisíc obyvatel jako například Seestadt Aspern ve Vídni, tak by se pak náklady u
těchto dvou typů zástavby v ročním rozpočtu lišily o 92 milionů korun. Za deset
let už je to téměř miliarda ve prospěch hustšího města. Za tyto peníze se dá místo pouhých ulic
vystavět řada jiných staveb, jako jsou školy, školky, veřejné parky, koncertní
sály, muzea, galerie, hřiště, bazény a mnohé další,“ dodal Hnilička.
Studie také ukazuje, jak je hustota
města úzce provázaná s dopravou. Hustota pod 30 obyvatel na hektar
znamená závislost na automobilu jako jediném možném dopravním prostředku, pod
hustotou 50 obyvatel na hektar bývají dotace z obecních rozpočtů už tak vysoké
a spoje tak řídké, že veřejná doprava přestává být pro obyvatele atraktivní.
Zásadní je nicméně údaj, že pěší vazby se začnou odehrávat v těch částech
sídel, které mají hustotu alespoň sto obyvatel na hektar.
O tom, jak
„hustá“ nebo naopak „řídká“ je budoucnost Prahy, rozhodne do značné míry nový
Metropolitní plán, jehož definitivní verze bude zveřejněna v druhé
polovině dubna. Hnilička se ale domnívá – a je to i jedna z tezí České
komory architektů k novému stavebnímu zákonu – že by bylo navíc potřeba
daňově zvýhodnit výstavbu na brownfieldech, a naopak znevýhodnit zástavbu na
zelené louce, která přináší městu vysoké náklady na obsluhu nových obytných
území.
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
IPR říká stavět uvnitř a hustě, ale anketa se ptá, zda stavět na brownfieldech. Je zřejmé, že běžné chápání brownfieldů jako pustých míst po nevyužívaných areálech je něco zcela jiného, než zahušťování stabilizovaných sídlišť. Na sídlištích se obyvatelé pochopitelně bouří, když jim někdo místo veřejně přístupné zeleně nebo nízkých staveb občanské vybavenosti chce najednou stavět soukromé vysoké stavby. Ale IPR to dává do jednoho koše.
Názor 500 dotázaných v průzkumu na objednávku Sdružení nemůže být objektivní. Činnost SAR (nevím kdo financuje) je duplicitní k IPR a zdá se, že má být podpůrná k závěrům IPR.
Předchozí územní plán Prahy (ÚRM), po projednání konceptu, je v |koši|, důvody přesně neznám. Celkem správně vymezil cca 10 tzv. Velkých rozvojových území (zahrnovala i brownfieldy). Pro další řešení byla podmínka zpracování územních studií. K tomu byly připomínky o nutnosti formulace funkčního využití před zadáním ÚS. Nestalo se. Živelně jsou pozemky města prodány (naposled u nádraží Střed), poté developer zpracuje svoji studii a následuje dohadování s vlastníkem co tam v zájmu města má být.
Praha má řadu Strategických plánů schvalovaných zastupiteli, jsou to krásné vize, nejsou jen naplňovány -mj. schází pro to podmínky. Nová VIZE je nadbytečná.
Metropolitní plán je ve fázi projednávání návrhu. Měl by to být koncept. Z připomínek vyplynou názory obyvatel a všech složek.
Developerům se líbí zahušťování centra, tj. tržní výhoda. Pomohly tomu již Pražské staveb. předpisy. Ovšem nové hotely, kanceláře, obchody s min. přívěskem bytů hustotě obyvatel
nepomohou. Statistika nezohledňuje počet bytů, kupovaných jako investice a k pronájmům, kde nikdo není přihlášen.
To je realita posledních let.
Bohužel, tohle všechno je pravda, ale už se těším, jak kvůli jakési výtopničce či dokonce údajně velice cenné kapličce zase začne vyvádět Klub za starou Prahu a jeho spřízněnci (viz. třeba kauza Transgas, Nákladové nádraží nebo Libeňský most) a stavět se bude především tam, kde tyhle tlaky nikým nezvolených |odborníků| nebudou tak silné. Příkladem budiž podle všeho zcela zahozená šance s Nákladovým nádražím, kde bylo možné prodloužit Olšanskou třídu, vytvořit z ní nový bulvár a diverzifikovat tak dopravní zatížení jak Koněvovy tak Vinohradské do víc směrů. Bohužel, pár rozpadávajících se baráků nákladového nádraží je tak nesmírně cenných, že tam musí zůstat a tím celý tenhle koncept ani nelze myslet vážně….různí ti polovzdělaní s nesmírným egem a ještě větším sebevědomím tak budou otravovat život lidem pořád dál a to pod heslem demokracie a občanské společnosti.