• Výzkum svazu: Většina cestujících chce nádraží v centru Brna
(ČTK) – Téměř 78 procent lidí, kteří dojíždějí
do Brna vlakem, dává přednost tomu, aby nové hlavní nádraží bylo Pod
Petrovem, tedy blízko současné polohy. Deset procent by chtělo odsun
nádraží do polohy k řece – do míst dnešního dolního nádraží. Zbytku je
to lhostejné. Vyplývá to z výzkumu, který provedl vlastními silami ve
vlacích Svaz cestujících ve veřejné dopravě (SCVD). Jeho výsledky svaz
zveřejnil v tiskové zprávě. Z výzkumu není zřejmé, do jaké míry byli
dotazováni informováni o výhodách a nevýhodách nádraží v té či oné
poloze.
Jihomoravský kraj v lednu podpořil odsun hlavního
nádraží k řece, pro stejnou variantu se tento týden vyslovilo
zastupitelstvo městské části Brno-střed. Brno se vyjádří na konci února,
nechává si zpracovat ještě průzkum veřejného mínění mezi obyvateli
města. Rozhodnutí kraje a města je pouze doporučení vládě, která nakonec
o poloze nového nádraží rozhodne. Podle ministra dopravy Dana Ťoka
(ANO) se řešení rekonstrukce brněnského železničního uzlu blíží k odsunu
nádraží do míst dnešního dolního nákladového nádraží. Po dnešním
jednání s vedením Jihomoravského kraje a brněnským primátorem Petrem
Vokřálem (ANO) také řekl, že doufá, že po rozhodnutí už nebudou
nespokojené skupiny modernizaci uzlu blokovat.
Svaz cestujících
ve veřejné dopravě (SCVD) je spolek, který vznikl v roce 2010 a je
členem Evropského svazu cestujících. Jeho snahou je hájit právo
cestujících na kvalitní, spolehlivou a bezpečnou veřejnou dopravu,
vyjadřuje se k řadě odborných, především železničních témat.
Výzkum
SCVD se uskutečnil mezi 9. a 15. únorem osobním dotazováním v 36
vlacích na území kraje, které jely do Brna, nebo z něj. Tazatelé
oslovili 644 lidí starších 15 let. „Dotazovali jsme se ve vlacích na všech tratích, které směřují do Brna. Získali jsme dostatečně reprezentativní vzorek,“ uvedl prezident svazu Miroslav Vyka.
Zastupitelé
Jihomoravského kraje při lednovém hlasování obdobný výzkum k dispozici
neměli. Rozhodli se na základě studie proveditelnosti, kterou nechala
zpracovat Správa železniční dopravní cesty. Studie za výhody odsunu
označuje možnost stavět dříve a s použitím evropských peněz de facto na
zelené louce bez zásahu do současné dopravy. Rizikem je to, že se nemusí
stihnout postavit městská dopravní infrastruktura, která lidi k nádraží
doveze. Zároveň se prodlouží většině dojíždějících cesta z nádraží do
cíle a nádraží bude obsluhovat méně linek MHD než současné nádraží.
Tazatelé
výzkumu SCVD kladli pět otázek – odkud kdo do Brna jezdí, jak často,
jakým způsobem pokračují z nádraží, která varianta nového nádraží je pro
ně výhodnější a ve kterém okrese mají bydliště. Z dotazování také
vyplynulo, že alespoň čtyřikrát týdně jezdí do Brna 51 procent
cestujících, dalších 27 procent alespoň jednou týdně.
„Je
zarážející, že ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty
i politici v Jihomoravském kraji řeší budoucnost železničního uzlu
v Brně velmi intenzivně již více než 15 let, a do této chvíle se
cestujících nikdo neptal, jaký na to mají názor,“ řekl člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miloslav Zítka.
Jihomoravský
kraj se dotazoval starostů, město si nechalo zpracovat průzkum
veřejného mínění mezi obyvateli Brna. Výsledky dostalo dnes a v pondělí
chce jeho výsledky prezentovat.
O poloze nádraží hlasovali
obyvatelé Brna také ve dvou referendech v letech 2004 a 2016. Vždy se
výrazná většina vyslovila proti odsunu nádraží, avšak účast nedosáhla 35
procent, kdy je výsledek závazný.
V posledních týdnech si dělaly
anketu dvě zájmová sdružení. Členové Asociace brněnských architektů a
stavitelů se vyslovili téměř všichni pro odsun nádraží stejně jako
členové Regionální hospodářské komory Brno. Vzhledem k současným
postojům brněnských politiků je pravděpodobné, že i brněnské
zastupitelstvo doporučí ministerstvu dopravy odsun nádraží.
Stavba nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun.
• Výzkum pro Brno: Nejpřijatelnější je nové nádraží pod Petrovem
(ČTK) – Nejvyšší míru přijatelnosti – pro 64
procent – má mezi obyvateli Brna to, aby bylo modernizované hlavní
nádraží pod Petrovem. Jde o variantu, která by znamenala nové nádraží
mírně posunuté od současného směrem ke skladištím Malá Amerika. Varianta
u řeky, tedy odsun na místo dnešního dolního nádraží, má míru
přijatelnosti 49 procent, vyplývá z výzkumu mínění, který zpracovala pro
vedení Brna agentura Focus na vzorku zhruba 1000 lidí bydlících v Brně.
V průzkumu, jehož výsledky má ČTK k dispozici, operovala i se současným
nádražím, přestože do budoucna nebude stačit narůstajícímu provozu a
bez nového nádraží se Brno neobejde. Současné nádraží má přitom podle
průzkumu míru přijatelnosti 58 procent.
Vedení Brna
dostalo výsledky teprve dne 18. února 2018 a v pondělí dopoledne se sejde, aby mu ho
agentura prezentovala. Teprve poté chtějí politici výsledky komentovat.
V koaliční smlouvě mají zanesenou větu o tom, že budou podporovat
nádraží, které má podporu veřejnosti. Podle náměstka Matěje Hollana (Žít
Brno) by se měli radní shodnout, jak budou výsledky interpretovat.
Většina politiků už však v předchozích dnech prezentovala svá stanoviska
po prostudování studie proveditelnosti, kterou si nechala zpracovat
Správa železniční dopravní cesty a která označila obě varianty za
uskutečnitelné s podobnými náklady na stavbu i na provoz. Zastupitelé
mají definitivně rozhodnout 27. února.
Jihomoravský kraj v lednu
podpořil odsun hlavního nádraží k řece, pro stejnou variantu se tento
týden vyslovilo zastupitelstvo městské části Brno-střed. Brno se teprve
vyjádří. Rozhodnutí kraje a města je ale pouze doporučení vládě, která
nakonec o poloze nového nádraží rozhodne. Podle ministra dopravy Dana
Ťoka (ANO) se řešení rekonstrukce brněnského železničního uzlu blíží
k odsunu nádraží do míst dnešního dolního nákladového nádraží. Po
dnešním jednání s vedením Jihomoravského kraje a brněnským primátorem
Petrem Vokřálem (ANO) také řekl, že doufá, že po rozhodnutí už nebudou
nespokojené skupiny modernizaci uzlu blokovat.
Pokud se lidé ve
výzkumu agentury Focus měli přiklonit jen k jedné variantě, bylo pro
současné nádraží 35 procent, 31 procent pro Petrov a 24 pro odsun
k řece. Podle autorů výzkumu lidé výrazně nepreferují ani jednu
z variant. Výsledky lze však podle nich číst i tak, že 66 procent lidí
je pro zachování nádraží v blízkosti centra. Při stanovování tří priorit
pro rozhodnutí o novém nádraží byla blízkost centra nejakcentovanější.
Podle výzkumníků se jeví Petrov jako nejvíc konsenzuální.
Z
výzkumu vyplývá, že velká část lidí nepreferuje jen jednu variantu. Více
příznivců odsunu k řece by akceptovalo Petrov než opačně. Z výzkumu
vyplynulo i to, že polovina lidí se necítí být dostatečně informovaná.
Poté, co se seznámili s výhodami a nevýhodami variant, vzrostla podpora
Petrovu, podpora odsunu k řece zůstala stejná. Z lidí, kteří se cítí být
informováni, chtělo nádraží u řeky 36 pct a variantu Petrov 31 pct.
Lidé,
kteří se vyslovili pro Petrov, vidí největší přednost v blízkosti
centra a dobře dostupné MHD. Přednosti varianty odsunu k řece vidí
v moderním nádraží a dostatku prostoru pro stavbu. Příznivci Petrova se
také bojí vylidnění centra, zániku obchodů a služeb. Příznivci odsunu
k řece se zase obávají nedostatečného rozvoje města do jižního centra.
Odsun k řece je pro lidi nepřijatelný kvůli velké vzdálenosti, špatné
dostupnosti a návaznosti MHD. U Petrova není podle výzkumu žádné silné
téma pro jeho odmítnutí. Objevuje se obava vázaná na cenu a realizaci
stavby.
„Preference variant hlavního nádraží naopak není statisticky významně závislá na dopravním chování,“
uvádějí výzkumníci. Jen 28 procent dotázaných jezdí vlakem aspoň jednou
měsíčně. Při cestě na nádraží používá přes 80 procent lidí MHD.
Varianta
odsunu nádraží k řece má podle studie SŽDC přednosti ve větší
připravenosti a možnosti dřívější stavby, a tedy aspoň částečném využití
evropských peněz. Nevýhody jsou v riziku nedostavění městské dopravní
infrastruktury. Ze studie také vyplývá, že k nádraží bude z větší části
města dále a pojede k němu méně linek MHD. Výhodou Petrova je zachování
přestupních vazeb MHD a nižší náklady na stavbu i provoz městské
infrastruktury. Nevýhodou je nepřipravenost a nejistota při přípravě a
také omezení železničního provozu při přestavbě nádraží za provozu.
Výsledky
svého vlastního průzkumu dne 18. února 2018 představil také Svaz cestujících ve
veřejné dopravě (SCVD). Podle něj skoro 78 procent lidí, kteří dojíždějí
do Brna vlakem, dává přednost tomu, aby nové hlavní nádraží bylo Pod
Petrovem, tedy blízko současné polohy.
Souvisejíc články:
Nádraží v Brně – odsunout nebo ponechat? 16.2.2018
KAM nádraží – Řeka nebo Petrov? 6.2.2018
Čtyři expertní posudky doporučují Brnu nechat nádraží v centru 12.1.2018
Městský architekt doporučuje nádraží u řeky 10.1.2018
Studie připouští možnost stavby nádraží v Brně na dvou místech 1.11.2017
Brno chce mít do půli roku studie čtvrti pro obě varianty nádraží 12.2.2016
ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih 1.6.2016
Brno vybralo tři nejlepší studie pro variantu odsunutého nádraží 26.5.2016
Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna 11.5.2016
Budoucnost centra Brna 5.5.2016
Budoucnost centra Brna – urbanistická soutěž o návrh 4.1.2016
Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně 17.12.2015
Byla vyhlášena mezinárodní urbanistická soutěž Budoucnost centra Brna 8.9.2015
Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž 17.4.2015
Brno nechá vytvořit podobu Jižního centra s nádražím pod Petrovem 6.3.2015
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky 15.9.2014
Dvě varianty nádraží v Brně 10.2.2014
Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu 15.10.2013
Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice 4.10.2013
Ruller, Rudiš, Chybík: modernizace brněnského nádraží je možná jen v centru 14.6.2012
Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru 6.3.2012
Brno má nový architektonický návrh nádraží v centru 14.12.2011
Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží 30.11.2011
S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury 25.10.2011
Stavbě nádraží v Brně hrozí další zpoždění, SŽDC žádá o výjimku 18.1.2010
Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí 15.12.2009
Studie: Stavba rychlodráhy s nádražím v Brně by stála 3,3 mld. Kč 20.8.2009
Nové nádraží v Brně může zastřešit obchodní komplex s parkovištěm 3.1.2009
U plánovaného vlakového nádraží v Brně budou další věžové domy 3.10.2008
Zelení: Rychlodráha v Brně je reálná, odsun nádraží nezpozdí 10.7.2008
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…
Zajímavé řešení, které ukazuje, že sklo už dávno není jen o průhlednosti. Digitální potisk v kombinaci s podsvícením působí velmi…
Okolo stejné fasády jezdím do práce, Minulé léto úplně uschla. Že by taky experiment? V každém případě teď už zase…
Tak tohle vypadá fakt dobře. Občas se vážně nestačím divit, s jakými inovacemi firmy přicházejí.