Transformace severojižní spojky
22. 9. 2011
9 – 17hod. v hlavním sále Magistrátu hl. města Prahy, Mariánské nám. 2, 110 01 Praha 1
Organizátor: Centre for Central European Architecture (CCEA)
Spoluorganizátor: Hlavní město Praha
Workshop je pořádán ku příležitosti Evropského dne bez aut.
Workshop Pražská magistrála – veřejný prostor 21. století, který Centre for Central European Architecture připravuje spolu s Magistrátem hl. města Prahy, reaguje na nejasné rozhodování o transformaci této dopravní tepny v posledních dvaceti letech, bez širších debat jak mezi lokálními tak zahraničními odborníky. Praha zatím dostatečně nereflektuje soudobou světovou tendenci omezování automobilové dopravy a podpory chodců a cyklistů. Odborníci, zástupci pražských městských částí i zainteresované skupiny a jejich názory, studie a zájmy nebyly zatím společně konfrontovány a nebyla stanovena kritéria, kterým by plánovaná transformace měla podléhat.
Transformace magistrály tak postrádá celkový koncept, který by měl v dlouhodobé perspektivě obohatit město o novodobou městskou třídu – prostor, který na městské struktuře neparazituje, ale přináší mu přidanou hodnotu.
Workshop je součástí projektu Converging Territories (Sbližování regionů), který probíhá paralelně v Praze, Dublinu a Paříži a řeší palčivé otázky v daných městech. CCEA pro výzkum zvolilo právě téma proměny pražské magistrály.
Workshop je možností poprvé prodiskutovat problém transformace magistrály z rozdílných perspektiv, spojením dříve oddělených snah vygenerovat některé zásady pro strategii budoucí transformace.
Workshop je strukturován do dvou bloků. V prvním z nich je fenomén magistrály představen jako problém nejen dopravní, ale především urbanistický. Úvod bude patřit prezentaci Útvaru rozvoje města, následovat bude pohled na problémy magistrály z lokální perspektivy městských částí. Druhý blok nastíní budoucí potenciál magistrály studií holandského ateliéru Elastik & MAT, spolu s alternativním pohledem na dopravní tématiku. Na workshop budou přizváni zahraniční hosté, kteří představí již realizovaná řešení podobných problémů ve městech Kodani, Amsterdamu, Paříži. Každý blok je doplněn o debatu, do které jsou pozváni dopravní odborníci, politici, architekti a zástupci městských částí.
Transformace hlavní pražské dopravní tepny si bezesporu zaslouží propracovaný koncept, který ji v příštích desetiletích přemění na plnohodnotný veřejný prostor. Problém Prahy není ojedinělý – i mnohá jiná evropská města se musela vypořádat s pozůstatky plánování městské infrastruktury v 2. pol. 20. století, kdy tehdy oslavované automobilové dopravě byly obětovány cenné městské prostory. Navrácení těchto míst zpět jeho uživatelům, kteří jej nechápou jen jako soubor dopravních koridorů je koncepcí životaschopnou v 21. století.
tel.: + (420) 222 222 52, + (420) 777 999 627
Michaela Janečková, janeckova@ccea.cz
v rámci kterého zpracovává studii transformace magistrály holandské studio
Elastik & MAT – www.elastik.net
Elastik & MAT – www.elastik.net
Související články:
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.
Jo, taky se mi to líbí, fakt to má něco do sebe!