Ve věku dvaašedesáti
let zemřel ve středu 5. dubna 2017 Jan Malý. Absolvent FAMU v sedmdesátých
letech 20. století se brzy zařadil k předním českým fotografům. Reportážní
soubory ze života noční Prahy předvedl v roce 1981 na legendární výstavě 9+9 v klášteře Plasy. Se spolužáky z
FAMU Jiřím Poláčkem a Ivanem Luttererem se o rok později pustil do
monumentálního cyklu Český člověk, ve
kterém tato trojice v neutrálním šedém prostředí a v jemném přirozeném
osvětlení pořídila tisíce figurálních portrétů obyčejných lidí z ulice.
Vedle této volné
tvorby Jan Malý vynikl i jako fotograf architektury. O této části jeho díla
bych rád podal stručné svědectví, protože jsem ji mohl sledovat od nejzazších
počátků a protože to byl on, jemuž vděčí za svou originální podobu naše
společné knihy o dějinách české architektonické tvorby 20. století, Od moderny k funkcionalismu (1985,
1995), The Architecture of New Prague (1995)
a Lomené, hranaté a obloukové tvary
(2000).
Znali jsme se už od
střední školy – Střední průmyslové školy grafické v pražské Hellichově ulici.
Když jsem se stal studentem olomoucké univerzity a Jan Malý studentem FAMU,
jednou nás napadlo, že by se námětem jeho ročníkové práce o architektuře mohly
stát stavby pražského barokního mistra Jana Santiniho-Aichela, o němž jsem
později napsal dizertaci. Ani jeden z nás tehdy nebyl na takový úkol zralý.
Poctivě jsme však Santiniho stavby objížděli a oba si lámali hlavu, v čem
spočívají jejich podstatné znaky. S fotografickým zobrazením těchto znaků Jan
Malý experimentoval. Některé ze Santiniho děl snímal jenom z ruky a na
kinofilm, různými druhy objektivů a v různém měkkém i velmi ostrém osvětlení,
zvětšoval své záběry na zrnitý i citlivější papír. Ve srovnání s jeho
pozdějšími fotografiemi architektury by velká část tohoto souboru vyzněla
romanticky. V posledních snímcích santiniovské série, které Jan sestavil do
alba Tváře Jana Santiniho, se však už
objevuje jiná, věcnější technika. Stavby jsou zachycované ze stativu, v
nepříliš silném světle, v dlouhé expozici a na velkoformátový negativ. Když se
k tomu připojila Janova záliba ve frontálních pohledech, zobrazování lidí v
cyklu Český člověk tak našlo blízkou
obdobu v jeho zobrazování architektury.
V
uměleckohistorických publikacích o architektonické moderně a avantgardě první
poloviny 20. století bývá zvykem provázet je dobovými snímky. Jde o postup
oprávněný, protože styl zobrazených staveb dovedli Funke, Illek a Paul, Sudek
nebo Sandalo postihnout adekvátním stylem svých fotografických záběrů a jejich
vidění se tak často shodovalo s architektovou intencí. U knihy Od moderny k funkcionalismu, na níž jsme
začali pracovat asi od roku 1980, nicméně padlo rozhodnutí vsadit na záběry
nové, zachycující pražské modernistické stavby dnešním pohledem, bez ohledu na
jejich zasmušilou zchátralost. Pojetí snímků Jana Malého přitom vyznělo jako
protiváha funkcionalistického stylu fotografování. Tam, kde Funke, Illek nebo
Sandalo preferovali pohled na nároží v prudké perspektivě, tam můj zesnulý
přítel často volil pohled frontální, „z očí do očí“. A tam, kde se
projevovala záliba funkcionalistických fotografů v ostrých světelných
kontrastech bílého objemu stavby a tmavé oblohy, tam si Jan Malý spíše oblíbil
přechody mezi odstíny šedi, s jistým důrazem na potemnělost, ne-li ponurost.
Osobité rysy tohoto fotografického stylu vyzdvihla u knihy Od moderny k funkcionalismu typografická úprava Clary Istlerové,
díky které dostaly Janovy snímky přiměřené šedé orámování.
Nejraději Jan Malý
vytvářel fotografie černobílé. Už kniha Od
moderny k funkcionalismu však přinesla důkaz, že našel způsob, jak převést
svůj jedinečný pohled na architekturu do barevného média. V monumentálním
formátu v tom pokračoval v knize Lomené,
hranaté a obloukové tvary, opět s typografickou úpravou Clary Istlerové, a
v knize Petra Wittlicha Secesní Prahou
z roku 2005. Tehdy už byla několik let v běhu Janova spolupráce s několika
soudobými architekty; s Ladislavem Lábusem, Emilem Přikrylem, Luďkem Rýznerem a
především s Josefem Pleskotem. V raných devadesátých letech se Josef Pleskot
stále zřetelněji přikláněl k minimalismu. Uvědomil si přitom, že ctnosti jeho
nové cesty, s jejím důrazem na fyzickou přítomnost stavebního díla a na tajnou
poezii přísnosti, dovedou dobře vystihnout právě Janovy barevné fotografie. A
třebaže Jan Malý upřímně nesnášel přehnaně hloubavé spekulace o fotografování –
mezi teoretiky a historiky fotografie uznával snad jen Annu Fárovou -, byl to
zase on, komu se u minimalismu v architektuře devadesátých let podařilo nejlépe
fotograficky podchytit jeho konceptuální rozměr. Na výstavě Pleskotova ateliéru
ve Fragnerově galerii v roce 1997 i v katalogu této výstavy se spolu ocitly
Janovy snímky Pleskotových staveb a jeho působivá zobrazení krajinných
scenérií, do nichž architekt své stavby vsazoval. Fotografie tak vysvětlila, že
je to právě krajina a její modelace, odkud Josef Pleskot čerpá koncept pro svá
díla.
V pochmurném ladění
Janových fotografií z osmdesátých let 20. století se nepochybně odrážela
pochmurnost doby jejich vzniku. A nemusím asi zdůrazňovat, že do jeho stylu
fotografování architektury, do jeho snímání staveb „z očí do očí“, se
promítala jeho povaha. Byl to člověk přímý a dobrosrdečný, vždy ochotný
komukoli pomoci. Bez jeho ojetého mikrobusu Volkswagen T2 by se zřejmě
neuskutečnilo mnoho fotografických akcí z posledních čtyřiceti let. Pokud
sklonek jeho života nebyl šťastný, kromě ryze osobních problémů se na tom
podílela jeho nechuť k digitálním fotografickým technologiím. Nakladatelům a
redakcím architektonických časopisů, a to včetně Stavby, v níž publikoval možná nejčastěji, si zkrátka nenavykl
odevzdávat digitální produkty, nýbrž vysoce kvalitní černobílé zvětšeniny a
barevné diapozitivy. V doposud nenapsaných dějinách české fotografie
architektury tak bude jeho velké dílo figurovat jako snad poslední zástupce
klasických fotografických technik.
Publikováno v časopise Stavba č. 2/2017, str. 8-9
www.jan-maly.cz
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.