Dne 21. června 2011 bylo v Glasgowě oficiálně otevřeno nové skotské muzeum dopravy Riverside Museum. Budova zaujme velkolepou architekturou s měkkými, plynulými tvary, která kladla neobvykle vysoké nároky na projektanty a řemeslníky. Na fasádě a střeše byl použit značkový titanzinek RHEINZINK.
Muzeum, v řezu otevřeno na obou koncích, v obrysu zapouzdřuje vlnu nebo záhyb plynoucí z města k nábřeží, symbolizuje dynamický vztah mezi Glasgowem a loďařstvím, mořeplavbou a průmyslovým dědictvím řeky Clyde. Prosklené fasády propouštějí světlo do hlavní výstavní haly.
autorská zpráva
INVESTOR: Glasgow City Council
ARCHITEKT: Zaha Hadid Architects
KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ: Buro Happold
DOKONČENO: 06/2011
PLOCHA: 11 000 m2
VÝSTAVNÍ PLOCHA: 7000 m2
PLOCHA POZEMKU: 22 400 m²
ZASTAVĚNÁ PLOCHA: 7800 m²
PPROVEDENÍ KLEMPÍŘSKÝCH PRACÍ S MATERIÁLEM RHEINZINK: Varla UK
TECHNICKÉ ÚDAJE
RHEINZINK „předzvětralýpro modrošedý“
tloušťka: 0,8 mm
střecha: technika úhlové stojaté drážky
fasáda: technika dvojité stojaté drážky
Zakázku na projekt a realizaci získala nositelka Pritzkerovy ceny Zaha Hadid z Londýna. Navrhla budovu, která díky své neobvyklé a svérázné architektuře představuje nové lákadlo přístavu v Glasgow. Formou a půdorysem připomíná nové muzeum dopravy Riverside nepravidelně složený, nadvakrát přehnutý ubrousek. Jeho začátek a konec tvoří plně prosklené štíty. Zde se návštěvník vydá na svou cestu tunelem muzea, kde jeho pohled upoutá nejdůležitějších 3000 exponátů.
V muzeu můžete všemi smysly vnímat a obdivovat motocykly, automobily, tramvaje, autobusy, lokomotivy a věrně vybudovaný pouliční provoz. Různé výstavní prostory na sebe navazují stejně plynule, jako proudí klidná doprava na silnici nebo voda v řece Clyde. Viditelné spodní záhyby složeného ubrousku, tvořící strop výstavních prostor, zvýrazňují směr prohlídky a snadno tak provázejí návštěvníka muzeem.
Měkké, plynulé přechody charakterizují také vnější design muzea. Fasády a střechy se plynule prolínají bez viditelných napojení. Vnější povrch střechy tak věrně ukazuje zevnitř vystupující, meandrující vyvýšeniny a údolí s výškovým rozdílem až 10 metrů.
Pro získání požadovaného jednotného vzhledu má fasáda i střecha identickou konstrukci. Spodní konstrukci tvoří ocelové trapézové plechy, namontované na ocelové nosníky. Na ně byly položeny bitumenové pásy, minerální vlna, překližka a podkladní pás. Jako jednotné opláštění objektu muzea byl použit titanzinek o tloušťce 0,8 mm společnosti RHEINZINK GmbH & Co. KG se sídlem v Datteln.
Na fasádě z titanzinku byla použita technika na úhlovou stojatou drážku a na střeše byla položena titanzinková krytina technikou krytí na dvojitou stojatou drážku. Složitá geometrie budovy a vysoké nároky architektky postavily výrobce a zpracovatele před velkou výzvu při plánování a realizaci stavby. Přestože architektonické studio zpracovalo detailní plány pokládky, na samotné stavbě byly nezbytně nutné jak rozsáhlé technické znalosti, tak i absolutně řemeslně přesná práce.
Na muzeu Riverside bylo položeno cca 200 tun titanzinku RHEINZINK o rozvité šířce svitků převážně 675 mm a 575 mm.
Zdroj: RHEINZINK ČR, s. r. o, doplněno Stavbaweb
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,