Areál nové školy pro Psáry a Dolní Jirčany vytváří v
kontextu obce místo s vlastní identitou, které navzdory své velikosti není ve
významovém ani prostorovém konfliktu se stávající zástavbou a jejími
přirozenými centry. Budova a její vstupní prostranství ukončují urbanistickou
osu vedoucí k návsi a dávají jí potenciál živé obecní komunikace s přirozeně
fungujícím parterem. Komunitní charakter budovy je podpořen veřejnou knihovnou
v exponovaném nároží orientovanou směrem k obci.
Škola je zasazena do mírného svahu a pracuje s rozdílnou podlažností vůči
vstupnímu prostranství a směrem do areálu. Budova je rozčleněná na dílčí
stavební hmoty, které se měřítkem co nejvíce přibližují stavbám v okolí. Tvář
školy vůči obci určují výškově dominantní dvoupodlažní objekty s archetypálním
výrazem inspirovaným vesnickými hospodářskými staveními, které obsahují
především učebny a administrativu. Mezi sebou svírají nižší kvádrovitý objekt
jídelny a tělocvičen. V kontrastu s minimalistickým materiálovým řešením
výukových objektů se prezentuje výrazně profilovanou, ale celkově kompaktní
fasádou z dřevěných lamel pracující s různými stupni průhlednosti podle potřeb
vnitřních prostorů.
Dispoziční a provozní řešení
Interiér školní budovy byl navržen jako volně plynoucí prostor vytvářející
přirozeně ohraničené zóny s rozdílnou mírou intimity podle plánovaného využití,
tzv. learning landscape. Budova slouží i jako zázemí pro mimoškolní aktivy na
principu celodenní školy a v rámci obce plní funkci komunitního centra. Tomu
odpovídá členění interiéru s důrazem na kvalitní společné prostory.
Srdcem školy je dvoupodlažní multifunkční prostor jídelny umístěný v centrálním
objektu a volně navazující na vstupní foyer. Díky důmyslnému dispozičnímu
uspořádání je možné jídelnu přeměnit na auditorium s jevištěm v přilehlé malé
tělocvičně, které se do prostoru otevře velkým portálem ve stěně. Místo pro
setkávání poskytuje i přilehlá venkovní terasa s pobytovým schodištěm, která
zároveň rozšiřuje výukový prostor odborných učeben v přízemí.
Tělocvičny se zázemím umístěné v severozápadní části centrálního objektu společně
s venkovními sportovišti představují další prostory umožňující široké
mimoškolní využití. Veřejnosti je otevřena i školní knihovna orientovaná
velkoformátovým oknem do předprostoru školy.
Výukové prostory jsou umístěné v přilehlých křídlech budovy. Dispoziční
uspořádání je založeno na principu klastrů složených ze dvou až tří kmenových
učeben seskupených kolem společné centrální haly. Díky vizuálnímu propojení
učeben s halou vzniká jasně ohraničený variabilní prostor pro výuku v mnoha
formách, se kterým se mohou jeho uživatelé v rámci velké školy snadněji
identifikovat a přizpůsobit si ho. Klastry jsou vertikálně propojené pobytovými
schodišti, každý má vlastní barevnou identitu a přístup na venkovní terasu.
Pro celkový charakter interiéru byla důležitá práce se dřevem. Je použito jako
konstrukční materiál nad vstupním vestibulem a jídelnou, na obkladech stěn a
nábytkových vestavbách, parapetech i fasádě a dodává škole hřejivou a domácí
atmosféru podpořenou orientačním systémem založeném na principu dětské kresby.
Konstrukce
Nosnou konstrukci budovy tvoří monolitický železobetonový skelet se skrytými
průvlaky. Společné prostory centrálního objektu jsou zastropeny lepenými
dřevěnými vazníky, zastřešení objektů se sedlovými střechami je řešeno pomocí
ocelových rámů. Výplňové konstrukce obvodových stěn a vnitřní akustické příčky
jsou realizovány z vápenopískových bloků.
TZB
Budova byla navržena jako energeticky pasivní. Vytápí ji kaskáda tepelných
čerpadel, napojených do akumulačních nádrží s vnořenými zásobníky TUV. Dalším
zdrojem tepla je soustava kondenzačních plynových kotlů, které vykrývají
špičkové potřeby a umožňují tak provozovat tepelná čerpadla v optimálním
režimu. Předání tepla do místností je zajištěno převážně systémem teplovodního
podlahového vytápění doplněným o radiátory v učebnách.
Výměna vzduchu je zajištěna systémem rovnotlakého řízeného větrání s pasivní
rekuperací tepla s účinností 77%. Vzduchotechnické jednotky jsou umístěné
decentralizovaně na střechách a v podkrovních prostorech jednotlivých objektů
tak, aby byly trasy rozvodů co nejkratší. Výměna vzduchu probíhá s proměnlivou
intenzitou na základě hodnot CO2 v učebnách. V přechodovém a letním období je
systém využíván k nočnímu předchlazení budovy pomocí intenzivnějšího větrání.
V objektu je instalován systém sběru dešťové vody, která je využívána na
splachování toalet.
Autorská zpráva
Foto: BoysPlayNice
Klient: Obec Psáry
Autor: SOA architekti, s.r.o. – Ing. arch. Ondřej Píhrt, hlavní architekt
projektu, Ing. Štefan Šulek, Ing. arch. Ondřej Laciga; spoluautoři Ing. arch.
Irena Vojtová, Ing. arch. Pavel Směták, Ing. arch. Tereza Březovská, Barbora
Zachovalová, grafika
Projektant: Projekt Centrum NOVA, s.r.o.
Energetický konzultant: Porsenna, o.p.s.
Projekt gastro: InGastro
Generální dodavatel: PKS stavby, a.s.
Dodavatel interiéru: DVD Jaroměřice nad Rokytnou
Zastavěná plocha 3834 m2
Obestavěný prostor 43 000 m3
Hrubá podlahová plocha 9308 m2
Užitná plocha 8300 m2
Náklady: 420 mil. Kč vč. DPH (včetně interiérového vybavení)
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,