Zechner & Zechner: Leiner – obchodní dům s nábytkem v Innsbrucku

Budova využívá polohu na vjezdu do města a tuto výhodu zpředmětňuje svou nápadnou fasádou.



Místo: Innsbruck, Grabenweg
Klient: Kika Möbelhandels Ges.m.b.H. – Rudolf Leiner Ges.m.b.H., St. Pölten
Architekti: Zechner & Zechner
Statika: ZSZ Ingenieure ZT GmbH, Innsbruck
TZB: ab-concept GesmbH, Graz
Pozemek: 6900 m2
Plocha: 5350 m2
Realizace: 2011-2012
Foto: Thilo Härdtlein

Nový obchodní dům s nábytkem Leiner je viditelný zdaleka již při příjezdu do Innsbrucku od východu po A12. Čtyřpatrová konstrukce v zelené korporátní barvě je pro cestující okolo jako maják. Kromě obrovských ploch zelené působí stavba svými ostře řezanými tvary. Průhledná kovová konstrukce pokrývá budovu jako ubrus. Touto nápadnou fasádou se staví proti standardizaci a anonymitě skladů nábytku, jak se staví v současnosti.

Budova má čtyři nadzemní a dvě podzemní patra. V přízemí se nachází také prodejna obchodního řetězce MPreis s navazujícím občerstevním a terasou. První a druhé patro zabírá showroom nábytku, třetí patro je pro sklady a administrativu. V nejvyšším patře je malá restaurace s terasou, odkud je pěkná vyhládka na okolní hory.





Spirálová rampa uvnitř budovy spojuje prodejní patra, což návštěvníkům umožňuje během pohybu budovou získat celkový přehled o nabídce.

Dvě podzemní patra jsou určena pro parking a obslužné zázemí budovy. Přízemí je oproti terénu zvýšeno asi o jeden metr kvůli osvětlení a větrání parkoviště.  Mezerou, která takto vzniká, proniká dolů denní světlo, takže nevzniká dojem uzavřené a tmavé garáže.

Nakládací prostory pro přivážené i odvážené zboží jsou integrovány hluboko dovnitř budovy, a pokud je to technicky možné kvůli přístupu, také zakryty fasádou. Takto budova nemá přední a zadní strany, ale je rovnocenná ze všech úhlů a pohledů.

Tepelně aktivní fasáda je složená především ze sendvičových panelů. Výklady jsou použity jen omezeně, například v otevření budovy na rušném nároží u kruhového objezdu, kde skleněná fasáda přes dvě patra nabízí pohled na rozsah nábytku nabízeného v obchodu. Další otevřené plochy jsou u hlavního vchodu a při vstupu do supermarketu.

Vnější tvar budovy primárně utváří zavěšená přečnívající fasáda, která leží jako zohýbaná látka na geomtericky jednoduché konstrukci. Tonavozuje podobnost s ubrusem, pláštěm či skládající se obal. Vější plášť je v určitých místech "vytažený", jak už bylo zmíněno (u kruhového objezd, hlavního vchodu a vstupu do MPreis). Hranatá fasáda z tahokovu odráží světlo v různých směrech v závislosti na úhlu, zmenšuje tak opticky objem budovy a dodává stavbě nápadný vnější vzhled.

Obchodní logo jsou tři labutě. Z něj se vyvíjí vzor pro perforaci pláště. Otvory jsou větší pře prostory osvětlovanými okny a menší u ostatních ploch. , když se v místnostech uvnitř svítí, a menší u ostatních ploch (aby se zabránilo lezení po fasádě). V určitých místech dávají perforace dohromady obrys labutího loga.

U investice za asi 30 mil. eurobyla zvláštní pozornost věnována energetické účinnosti stavebních technik – a to dalece za požadavky norem. Díky novým technologiím TZB se podařilo významně redukovat emise CO2, šetřit zdroje a snížit spotřebu energie.




















 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*